Melissa Aldana - 12 Stars (2022)

Chili
Jazz
Label: Blue Note

1. Falling (6:21)
  2. Intuition (7:30)
  3. Intro to Emilia (0:38)
  4. Emelia (7:35)
  5. The Bluest Eye (7:22)
  6. The Fool (6:50)
  7. Los Ojos de Chile (5:41)
  8. 12 Stars (2:59)
avatar van Mssr Renard
In de Trouw stond een aantal jazz-tips, waaronder deze. Haar voorgaande plaat vond ik erg gaaf, dus ben wel geïnteresseerd in haar nieuwe werk. Ik ben wel verbaasd dat niemand deze heeft opgepikt. Maar goed, misschien komt dat nog.

Melissa Aldana zit dus op dit moment bij BlueNote, wat haar ongetwijfeld veel succes en bekendheid gaat opleveren. Ze speelt hier met een kwintet dat bestaat uit Lage Lund (gitaar, productie), Sullivan Fortner (piano en electrische piano), Kush Abadey (drums) en Pablo Menares (bas).

De plaat heeft een spirituele inslag, ook omdat Melissa zich liet inspireren door de Tarot, maar de muziek ligt meer in de postbop/neo-bop. Een intrigerende plaat, waarop veel gebeurd. Veel solo's die lijken op improvisaties maar volgens mij uitgedacht zijn. Maar dat geeft niet, gecomponeerde jazz kan ook erg mooi zijn. Een echte luisterplaat is dit.

avatar van Nr.4
Zeer relaxte wegdroomplaat. Vind deze erg geslaagd. Voor mij als niet-kenner van het genre zo'n jazzplaat waarbij ik in 1 lange trip het hele album aan me voorbij hoor trekken in een soort van waas. Kan het niet echt uitleggen, maar dat is wat ik vaak heel fijn vind aan jazzalbums luisteren en deze 12 Stars van Melissa Aldana heeft dat ook. Ook opgepikt na een tip in bovengenoemde krant overigens.

Kalamitsi
Na Visions (2019) is dit het tweede album van deze chileense saxofoniste dat ik zojuist heb beluisterd. Hier ga ik vanavond laat (jazztime) nog eens rustig voor zitten. Het klinkt in ieder geval veelbelovend.

avatar van Nr.4
Bij mij is het plezier in luisteren naar deze plaat ver weg na een oersaai optreden een tijdje terug. Jammer, want het is een geslaagd album.

Nr.4 schreef:

Ik heb dat ook wel gehad. Ook met chaotische en lawaaiige concerten. Zo ben ik mijn plezier in GoGo Penguin en Matthew Halsall wat kwijtgeraakt.

Wat ik van Melissa op youtube zag, met eigen combo's en ook met Artemis, waar ze deel van uitmaakte, beviel me erg. Geen spetterende liveshows, maar wel goede optredens.

Wat was er precies saai? De uitstraling of de improvisaties? Waarxhaf je haar gezien?

Ik vinde dit optreden bijvoorbeeld erg goed: https://youtu.be/NkG4jGrnr5Y

De gitarist en drummer zijn ook zo fsntastisch. Zo goed op elkaar ingespeeld.

Mssr Renard schreef:

Het concert kabbelde maar voort, geen spannende improvisaties op 1 drumsolo na en suf gitaarspel. Melissa Aldana zelf speelde netjes haar stukken maar het was vergeleken met veel moderne jazzoptredens die ik zag weinig opwindend. Vaak is het de verrassing die jazzoptredens voor mij tof maakt maar dat miste ik hier. Wellicht ging ik er met de verkeerde instelling heen. Was overigens in Paradox in Tilburg eerder dit jaar.

avatar van Mssr Renard
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Vooral bij die jonge britse jazz gaat het er wel wild aan toe. Shabaka, Yussef Dayes, etc.

Ik denk dat je Aldana meer richting de chamberjazz (luistermuziek) moet zoeken, waardoor het live misschien wat statisch asndoet. Maar kan me niet voorstellen dat het muzikaal saai is.

Jij zoekt denk ik (vooral live) wat meer funk, zoals deze chaps? https://youtu.be/gpfpYTmohAk