Philip Glass - Koyaanisqatsi (1998)

Score

6. Pruit Igoe (7:55)
  7. The Grid (21:23)
  8. Prophecies (13:38)
avatar van Paap_Floyd
Jawel, de uitgebreide heropname van Koyaanisqatsi. De stem die "Koyaanisqatsi" zegt steeds vind ik al een stuk fijner ten op zichte van de 1983 versie. Het klinkt allemaal nog sfeervoller en het verveelt geen seconde. Vooral "Prophecies" vind ik hier werkelijk geniaal. Mooiste werk van Glass dit in mijn ogen gevolgd door "Einstein on the beach".
In het begin had ik moeite met de lengte van "The Grid" maar dat is inmiddels weg en nu is slechts één waardering waardig: 5,0*

avatar van JohnWilliams
Eindelijk de volledige Score van Glass, minstens 3,5* waard vind ik.

EVANSHEWSON
Paap_Floyd schreef:

Dit behoort nu echt tot mijn passieve muziekkennis, moet dit dus te pakken zien te krijgen en deze muziek echt leren kennen, want dit moet zowat het grootste gat in mijn muziekcultuur wezen !

Shame on me!

avatar van jeko
Voegt dit nog wat toe aan de 1983 versie?

wat mij betreft wel

geluid is stukken beter, stukken zijn wat gerekt van totaal 45 minuten naar bijna 1 1/2 uur

de 3e versie was echter bagger, dit is de beste versie

avatar van jeko
Maar is dit totaal opnieuw opgenomen of zijn de oude masters gebruikt? De 1983 versie vind ik al super goed en ik zit te denken om deze aanteschaffen.

avatar van Paap_Floyd
Totaal nieuw opgenomen. Wat Joy zegt: dit is de beste versie. Misschien dat de vocalen op Vessels in 1983 iets toffer waren, maar ik zou deze aanraden!

avatar van ChrisX
Ik zal Glass ff quoten uit het boekje van deze versie:

"... in the 1970s and early 1980s the Philip Glass Ensemble was in the process of creating a musical language. Now we know the language and we're fluent in it:"

En dat is het cruciale verschil tussen deze opname en de 1983 versie. Het is compleet opnieuw opgenomen en ook de volledige muziek is nu opgenomen waarbij met name The Grid dus eindelijk in zijn volledige glorie valt te horen. Ook productioneel zijn er sinds 1983 de nodige lessen geleerd is te merken.

avatar van jeko
Ik ga hem snel bestellen.

avatar van jeko
Heb de cd inmiddels in mijn bezit en hij is inderdaad prachtig.

vandaag typisch zon dag om dit weer eens op te zetten

dikke 5 natuurlijk, deze remaster nog beter dan het origine

avatar van ChrisX
Joy schreef:
vandaag typisch zon dag om dit weer eens op te zetten
dikke 5 natuurlijk, deze remaster nog beter dan het origine

Nog even ter verduidelijking: dit is geen remaster maar een compleet nieuwe opname van de gehele muziek voor deze film. Als je echt exact de opname uit de film wil hebben moet je naar de originele lp / cd die vreemd genoeg nog altijd opduikt in de bakken in de winkels. Je zou toch verwachten dat die een keer Gedelete word uit de catalogus aangezien deze in alle opzichten superieur is.

neo (crew)
In alle opzichten? Niet als het aankomt op authenticiteit.

Joy
kheb zowel orgineel als deze, beide staan me aan

ok, geen remaster, geheel nieuw, om het even, het klinkt een stuk gladder en bombastischer dan de versie uit 1983 iig, maar die ruwere versie doet me wel wat echter aan

daarbij ben ik niet heel kapot van de nieuwe toevoegingen maar dat is waarschijnlijk omdat ik de oude versie van binnen en buiten ken en een kwestie van wennen

nochtans een prachtig staaltje sfeervolle muziek en de film is even boeiend

avatar van andnino
Beste van Philip Glass voor zover ik ze ken. Solo Piano en Glassworks vind ik ook bijzonder sterk, maar hier is de kwaliteit gewoon zo constant hoog. Als ik hoogtepunten zou opnoemen zou ik bijna alle "nummers" moeten noemen, en moeite nemen om ieder hoogtepunt op zich te beschrijven doe ik niet. Ik moedig gewoon iedereen die dit nog niet kent aan het te luisteren.

avatar van gert_r
Philip Glass - Koyaanisqatsi (HQ) - YouTube - m.youtube.com

Groot fan van deze man en van deze film.
Deze versie bevalt me beter dan de versie uit 1983.