Ton Scherpenzeel - Velvet Armour (2021)

Folk
Label: Friendly Folk

1. The Rose and Crown (4:41)
  2. River to the Sea (2:58)
  3. Noughts and Crosses (2:26)
  4. Pillars of Light (4:12)
  5. Secret Garden (2:56)
  6. La Joueuse de Luth (2:10)
  7. Velvet Armour (2:53)
  8. Lily's Lament (2:34)
  9. Mirrors of Versailles (4:24)
  10. My Heart Never Changed (3:24)
  11. Tears of Glass (2:21)
  12. Rings Around the Moon (5:25)
  13. Egg Dance (2:18)
  14. The Hands of Time (2:43)
  15. Marigold (2:34)
  16. Tempus Fugit (3:52)
  17. Road to Forever (3:00)
  18. River to the Sea [Reprise] (2:57)
avatar van Wandelaar
Vijfde solo-album van Ton Scherpenzeel, bekend van Kayak en muziekman in de theatershows van Youp van 't Hek. Evenals The Lion's Dream (2013) niet echt een popalbum, maar een mix van folk, middeleeuwse klanken, barok en een beetje prog. Het doet denken aan Flairck en ook nu weer verwijst de vormgeving naar de tijd van kastelen, ridders en edellieden. In ieder geval heeft Scherpenzeel hier weer een album gemaakt dat dicht bij zijn hart staat.

Een voorliefde voor de vóór-klassieke periode: de middeleeuwse bard, die reizend van kasteel naar kasteel het hof vermaakte. Die sfeer heeft het, maar tegelijk zit er ook iets sferisch in: een beetje keltisch en new age. Ton zingt hier zelf en daarmee vertolkt hij het best hoe hij zijn zijn nummers bedoeld had. Maar een heel goede zanger is hij niet en het dreigt wat ijl en zwevend te worden waar het soms iets steviger had gekund.

My Heart Never Changed kennen we van het Kayak-album Royal Bed Bouncer en de sfeer past perfect op dit album, al vind ik het origineel met zang van Max Werner een flink stuk beter.

Een mooi project en Ton Scherpenzeel kan, na het stoppen van Kayak, nog wel even door in dit bijzondere genre, al zal het waarschijnlijk voor een kleine doelgroep bestemd zijn.