Hatchie - Giving the World Away (2022)

Australiƫ

4. Take My Hand (4:15)
  5. The Rhythm (4:30)
  6. Quicksand (4:12)
  7. Thinking Of (2:04)
  8. Giving the World Away (4:45)
  9. The Key (4:14)
  10. Don't Leave Me in the Rain (4:16)
  11. Sunday Song (3:47)
  12. Til We Run Out of Air (5:43)
avatar van Don Cappuccino
Wat is Quicksand een prachtig nummer met echt een ijzersterk refrein!

This Enchanted kwam vorig jaar al uit en was ook al zo'n dromerige popkraker.

avatar van johan de witt
Lekker nummer wel, ja, Quicksand.
This Enchanted vind ik wel nog net wat sterker.
Wel benieuwd naar dit album.

avatar van luigifort
Reuzebenieuwd id

avatar van Dance Lover
Giving the World Away is al net zo prachtig als Quicksand!

avatar van Don Cappuccino
De titeltrack is inderdaad fantastisch! Compleet anders dan de vorige twee singles, veel dromeriger en minder poppy, erg lekkere stuwende baslijnen en grooves.

avatar van coldwarkids
Wat is Giving The World Away toch een lekker popnummer. Zoals indiepop hoort te zijn!

avatar van AstroStart
Veel ogen (of oren) zijn vandaag gericht op Fontaines D.C., maar stiekem is dit natuurlijk gewoon dé release van deze vrijdag. Vier voortreffelijke singles zijn al naar voren gebracht. De overige nummers wijken qua stijl niet af, maar zijn net even iets minder spannend, vooral richting het einde. The Rhythm is net zo episch als This Enchanted en de samples op Take My Hand geven het nummer wat kracht. Hoogtepunt van de nieuwe nummers is misschien wel The Key met een heerlijk melancholisch geluid en harde drums die tijdens het refrein binnenvallen.

avatar van Don Cappuccino
Ik kan nog geen klik vinden met deze plaat. De singles (Lights Out, This Enchanted, Quicksand, Giving the World Away) springen er echt bovenuit, maar de andere tracks doen me tot nu toe weinig. Er mist voor mij iets, vooral de meer melancholische nummers die de boventoon voeren in het geheel vind ik behoorlijk futloos (bijna apathisch) ondanks (óf misschien juist wel door) de grootse productie, en dat was op Keepsake absoluut niet het geval met het druilerige Her Own Heart dat met afstand mijn favoriete nummer van die plaat is. Hopelijk verandert mijn kijk daar nog op.

avatar van TornadoEF5
Giving The World Away is inderdaad een zalig nummer. De rest klinkt goed, maar zal het misschien meer moeten luisteren.

Ruwe decadente elektrorock golven verstoren de aangename vertroebelende Giving the World Away dreampop roes. Liefde is verdovend bedrieglijk, maar ook een van de zuiverste gevoelsvormen. Laat je niet door sentiment leiden. De roze wolken door gesettelde zekerheden verdreven. Hoe hechter de relatie, hoe sterker de benauwdheid dat dit alles ooit definitief kan eindigen. Het Australische echtpaar Joe Agius en Harriette Pilbeam zijn beide actief in de muziekbranche. Joe Agius vervult zijn tijd bij de indierockers van The Creases, zijn soloproject RINSE en is ondersteunend bandlid bij Hatchie, het alias van zijn vrouw Harriette Pilbeam.

Giving the World Away volgt het drie jaar eerder verschenen Keepsake op. Ondanks de gelukzaligheid en gedeelde liefdesverklaringen van het koppel is het ook een plaat waarbij thema’s als twijfel, bindingsangst, ouderdom en wereldvervaging een grote rol spelen. De albumhoes is een overduidelijke Baz Luhrmann Romeo + Juliet verwijzing, diezelfde romantische dramatiek is in alles terug te horen. Hatchie herplaatst zich naar de jaren negentig, het tijdperk dat bands een prominente rol op de soundtracks vervullen en passende muziekkeuzes de filmbeelden versterken en soms zelfs overtreffen.

Substanties aan gefilterde postpunk kilte wegdansen. Kopje ondergaan in dompelende basakkoorden. De diepte opzoeken in een kakofonische draaikolk aan fragmentarische spoken words samplers die de uitdaging aangaan om het toegankelijke new wave geluid enigszins te ontwrichten, maar hun kracht in de serene kalmte en troost verliezen. Giving the World Away is een sprookjesachtige bewustwording met hoekige realiteitsbelevingen. Betoverend gezichtsbedrog met een voet in het donkere moerassige jaren tachtig tijdperk, de andere in de jaren negentig, met elektronische noise en stekende dance uitspattingen.

Melancholische duistere terughoudendheid in heerlijke postpunk nostalgie, gezegend met lichtgevoelige sensuele echoënde zangpartijen. Hatchie heeft een lief tienermeisjesachtig stemgeluid, zeer pop georiënteerd en dus zeer toegankelijk. De zangeres stapelt meerdere stemlagen op elkaar en creëert hiermee een rijk rijp girlband sfeertje waarbij ze zichzelf soms dreigt te verliezen in haar grijsgroene beeld van de perfectie. De spanning zit hem in die opwaaiende stormvlagen, welke het broeierige hogedrukgebied bewonen en uitdagend door de tracks heen fladderen.

De aanstekelijkheid komt samen in sterke Madchester Summer Of Love ritmes, orkestrale tienerfilm dwalingen en een overweldigende lading aan pootjebadende shoegazer ruis. Kinderlijke onschuldige zangpartijen verpakt in verklevende bubblegum plakkerigheid. Wel lekker, maar na een paar keer kauwen blijken de smaakpupillen amper tegen zoveel bitterzoetigheid bestand, maar misschien ben ik deze speelse naïviteit gewoon ontgroeid.

De nachtelijke pracht van het samenzijn. Twee lichamen die in een synonieme beweging in elkaar overvloeien. Och, de liefde en romantiek kan zo mooi gedragen worden, en misschien vergeten we in deze haastige maatschappij te vaak hoe je van elkander moet genieten. Die boodschap is zo eenvoudig, zo puur en daar draait het in principe bij Giving the World Away om. De intimiteit van de wereld weggeven en de weerkaatsende schoonheid ontvangen.

Hatchie - Giving the World Away | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van TornadoEF5
Nog eens beluisterd, denk dat het één van de sterkste platen van dit jaar zal zijn (hoewel de concurrentie groot is voor dit jaar).