Klaus Doldinger - Constellation (1983)

West-Duitsland
Electronic
Label: WEA

1. Skyscape (4:15)
  2. The Point (2:55)
  3. Dreamer's Tale (5:39)
  4. Timesignature (4:41)
  5. Constellation Part 1 (1:35)
  6. Constellation Part 2 (5:47)
  7. Constellation Part 3 (1:06)
  8. Constellation Part 4 (4:25)
  9. Constellation Part 5 (4:41)
avatar van Gerards Dream
Begin jaren tachtig was er onder de liefhebbers van elektronische muziek wat teleurstelling over wat er geboden werd. Tangerine Dream, Klaus Schulze en zo hadden hun beste tijd gehad en brachten daardoor geen goede platen uit, was de mening van vele die er verstand van dachten te hebben. Daarnaast was een nieuwe stroming opgestaan waaronder ook Klaus Doldinger die wel goede elektronische muziek maakte.

Dit album Constellation is daar een goed voorbeeld van. Heerlijke ruimtelijke klanken die je wegvoeren de ruimte in. Goed gecomponeerde stukken muziek die je doen beseffen dat er naast de bekende namen ook andere zijn die binnen dit genre prima werk afleveren. Op een paar hele kleine foutjes na laat Klaus Doldinger horen zowel een goed componist als muzikant te zijn. Een aanrader dus.

Hiermee is dit album een goed alternatief voor wie de gevestigde namen binnen de elektronische muziek even te veel zijn geworden en wat anders willen horen.

avatar van Gerards Dream
Sinds kort dit album op cd, omdat mijn lp te grijs was om nog te draaien. En dan valt op hoe goed de productie eigenlijk is. Erg goed dus, waardoor de muziek nog tijden mee kan.

WPE
ja, dit is echt een verrassende "eend in de bijt". Een beetje commercieel, maar als synthesiser-lp (cd?) klinkt het erg goed. We waren inderdaad al overspoeld met "krautrock" (klaus Schulze, tangerine dream), maar Constellation klinkt erg goed, mooie melodieën.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Kan het kloppen dat het nummer "The Point" ergens voor gebruikt is? Een bepaald TV-programma of zoiets? Het komt me zo bekend voor...
Of wellicht klinkt het gewoon heel erg herkenbaar. Een toegankelijke mix van Jean-Michel Jarre 'meets' Peru/Nova.

Een leuke ontdekking in ieder geval!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Klaus Doldinger is vooral bekend als jazz-muzikant. Ik ken hem dan weer voornamelijk van de Das Boot-soundtrack.
Wat ik tot voor kort niet wist, is dat hij verrassend genoeg ook nog één album uitgebracht heeft met elektronische muziek, namelijk Constellation. En gezien mijn voorliefde voor elektronische muziek behoorlijk hoog is, was mijn interesse gewekt.

Constellation is een zeer toegankelijk en lekker melodieus album vol met aanstekelijke elektronische muziek en ligt puur in het verlengde van wat ik in mijn eerdere bericht al vermeldde: Jean-Michel Jarre en Peru/Nova.
Hoewel nergens echt verrassend (ik heb het allemaal al een keer eerder voorbij horen komen), is het een alleraardigst album die heerlijk weg luistert en daar is in wezen niets mis mee.
Alleen liggen de vergelijkingen er wel érg dik bovenop. Zo is "The Point", alhoewel erg leuk om naar te luisteren, erg beïnvloed door Jarre en dit geldt zelfs nog meer voor afsluiter "Constellation Part 5". Alhoewel ik bij die laatste weer het idee heb dat het net is alsof Jarre het hoofdthema van dat nummer min of meer gejat en gebruikt heeft voor zijn eigen compositie "Oxygene 13". Luister beide nummers maar eens achterelkaar en let dan vooral goed op het hoofdthema. Het lijkt hetzelfde idee, dezelfde 'feel'. Net even anders uitgewerkt en uiteraard klinkt het zeker niet over de gehele linie hetzelfde, maar toch...

Neemt niet weg dat er best wel wat te beleven valt op dit album die met ruim een half uur misschien wat aan de korte kant is.
De opener vind ik dan nog niet zo heel erg overtuigend weliswaar, opvolger "The Point" is gewoon erg catchy te noemen.
"Dreamer's Tale" is met afstand de mooiste track van het album, terwijl "Timesignature" overduidelijk de vlotste track is.
De vijf delen van "Constellation" zijn niet over de gehele linie even sterk, maar in z'n totaliteit steken ze nog net boven de middelmaat uit.

Blijft over een album die erg leuk is om in de collectie erbij te hebben, al is het maar omdat dit het enige EM-album die Klaus Doldinger gemaakt heeft.