The Beatles - Get Back (2022)

Alternatieve titel: The Rooftop Performance

Rock / Pop
Label: Universal

1. Get Back [Take 1] (4:43)
  2. Get Back [Take 2] (3:24)
  3. Don't Let Me Down [Take 1] (3:22)
  4. I've Got a Feeling [Take 1] (4:44)
  5. One After 909 (3:09)
  6. Dig a Pony (5:52)
  7. God Save the Queen (Jam) (0:26)
  8. I've Got a Feeling [Take 2] (5:35)
  9. Don't Let Me Down [Take 2] (3:30)
  10. Get Back [Take 3] (3:47)
avatar van nlkink
Voorlopig alleen nog maar te streamen maar mogelijk in de loop van het jaar ook uit op CD en vinyl.

avatar van gaucho
Nou, voor dat laatste ben ik wel in. Lijkt me zeer waarschijnlijk dat het daarvan komt, want er zal ongetwijfeld veel vraag naar zijn. En Universal zou wel gek zijn als ze die extra inkomsten zouden laten lopen...

Dit is natuurlijk alleen al vanwege de historische waarde een release waarvan je zegt: waarom is dat niet veel eerder gebeurd? Ik moet mijn oor nog te luisteren leggen bij de volledige versie, maar ik ken natuurlijk wel beelden en geluidsfragmenten, dus weet bij voorbaat al dat het de moete waard is. Ze waren in vorm en de sfeer was ongedwongen, hoewel ze er terdege rekening mee hielden dat het concert voortijdig kon worden afgebroken.

Ik hoop dat echt alles erop staat, inclusief John's dankwoord en de aangepaste tekstregel in Get back: "You've been playing on the roofs again, and you know your momma doesn't like it; she's going to have you arrested!" Maar dat zal vast het geval zijn (EDIT: ja dus).

Voor wie de details niet kent: de Wiki-pagina over de achtergronden van het 'rooftop concert'. Voor de verandering een échte aanwinst op de Beatles-catalogus. Mooi dat de totale speelduur zich prima leent voor een uitgave op LP.

Stijn_Slayer
gaucho schreef:

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Ik ga er dan vanuit dat de liefhebber al wel bootlegs had. Je hebt eigenlijk veel meer aan de prachtig opgepoetste beelden in de Get Back-documentaire. Onlangs schreef ik bij Let it Be al dat het ergens ironisch is dat een album dat de heren zelf herhaaldelijk afwezen plots hun meest uitgebrachte plaat is. Dit is weer een variatie daarop. Einstein had daar een mooie uitspraak over: 'Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results'. Met van enkele individuele nummers dan ook nog weer een herhaling, waardoor je het onmogelijk als een volwaardig concert kunt zien. George Harrison had bovendien tot het laatste moment zijn bedenkingen en staat wat morrend in de hoek en wilde zelf ook geen bijdrage leveren. Hij brengt met zijn broek nog het meeste kleur en flair! Dat maakt het toch een wat eenzijdig geheel.

Ik ben zeker niet tegen de release, en kan me voorstellen dat het een leuk hebbedingetje is, maar toegevoegde waarde heeft het niet.

avatar van gaucho
Stijn_Slayer schreef:

Hmm, daar heb je tot op zekere hoogte wel gelijk in. Het hangt er een beetje vanaf hoe je muziek - in het algemeen, maar in het bijzonder van The Beatles - beleeft, denk ik.

Je hebt gelijk als je de nummers op dit album ziet als meer van hetzelfde. En het is inderdaad ironisch dat dat de nummers van Let it be - de plaat waar ze zelf het minst achter stonden - onderhand het meest gerecycled zijn. In die zin biedt dit album niets nieuws. Er circuleerden ongetwijfeld al bootlegs van. Die heb ik zelf niet, maar zelfs als ik die had, vind ik zo'n officiële uitgave wel zo mooi. Ook omdat de opnamen opnieuw gemixt zijn door Giles Martin en Sam Okell.

Zelf beleef ik mijn muziek vooral door de beleving in geluid, bij voorkeur van LP of CD. Geluidsdrager opzetten, achterover leunen, ogen dicht en een minuut of veertig losgekoppeld van de wereld - dat is voor mij de ultieme ervaring. Ik heb die driedelige documentaire (nog) niet gezien, maar ik ga daar ongetwijfeld plezier aan beleven. Maar liever nog draai ik de LP (of CD voor mijn part) met het ononderbroken concert. Ook omdat-ie goed aansluit bij de rest van mijn collectie, die nog geen live-materiaal van de band bevat.

Dat ze sommige nummers twee of drie keer spelen, zou ik bij elke andere live-registratie schandelijk hebben gevonden. Ik had in plaats daarvan ook liever een paar nummers van George gehoord, maar ik weet hoe hij hier in stond. Hier vind ik het desondanks niet zo erg, omdat het een concert van historische importantie is: de terugkeer van The Beatles aan het live-front via een eenmalig concert, uniek door zijn karakter (onverwacht, op het dak van een gebouw) en feitelijk de laatste keer dat ze samen optraden. Dus ja, ik vind het een geweldig vooruitzicht om dit album straks (hopelijk, als het daadwerkelijk op LP en/of CD verschijnt) aan mijn collectie te kunnen toevoegen.

Je mag het dan inderdaad gewoon een hebbedingetje noemen, maar wel een met - voor mij althans - een aanmerkelijke muzikale meerwaarde. Dat kan voor een ander best anders liggen. Zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: your mileage may vary (YMMV).

avatar van nlkink
gaucho schreef:

Er circuleerden ongetwijfeld al bootlegs van

De bootleggers waren ons inderdaad voor. En dat geldt ook voor het Glyn Johns' album. Maar al die bootlegs, al klonken ze heel aardig, komen qua geluidskwaliteit niet in de buurt van de nieuwe mixes van Giles Martin en Sam Okell. Ik hoop dat ik de fysieke release van Get Back in de nabije toekomst bij Let It Be en Let It Be - Naked op de plank kan neerzetten.