Subterranean Street Society - Saudade (2022)

Denemarken
Uitgebracht in eigen beheer

1. Fado (Overture) (0:43)
  2. One and a Half Men Tent (3:21)
  3. There Is No Place Like Home (Intermezzo) (0:49)
  4. Leaves Are Falling in the Summer (3:35)
  5. He Said He Ran Away from Home 17 Times and Got Brought Back 16 (1:16)
  6. It's Me Babe (6:17)
  7. Another Valentine (Pt. I) (5:20)
  8. Fear of Fond Farewells (5:15)

met Lewin

9. Saudade (Intermezzo) (0:34)
  10. Another Valentine (Pt. II) (2:20)
  11. Dylan Finally Speaks (Intermezzo) (0:29)
  12. Songwriter Syndrome (5:56)
  13. Second Singing Teacher (5:27)
  14. Fin (Epilogue) (0:27)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Subterranean Street Society - Saudade - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Subterranean Street Society - Saudade
De Amsterdamse band Subterranean Street Society combineert op haar derde album Saudade invloeden uit de folk met uiteenlopende beeldende klanken, wat een mooi en bijzonder klinkend conceptalbum oplevert

Saudade is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Deens-Nederlandse band Subterranean Street Society. Het derde album van de band werd gevoed door het liefdesverdriet van de Deense muzikant Louis Puggaard-Müller, die alle ervaringen heeft gebundeld op een een waar conceptalbum. Door gebruik te maken van samples en soundscapes en bovendien hier en daar te kiezen voor een rijke orkestratie vormen de songs van Subterranean Street Society op Saudade een eenheid. De Amsterdamse band slaagt er in om een bijzondere sfeer te creëren en treedt hier en daar ver buiten de gebaande paden van de folk, die wel de basis vormt van de muziek van de band. Knap album.

Subterranean Street Society is een vanuit Amsterdam opererende band die bestaat uit de Deense muzikant Louis Puggaard-Müller en de Nederlandse muzikanten Ivo Johan Schot en Joost Koevoets. De band leverde de afgelopen jaren al twee albums af, maar die zijn me eerlijk gezegd niet opgevallen. Het deze week verschenen Saudade deed dat wel onmiddellijk, want de Deens-Nederlandse band laat op haar derde album een bijzonder eigen geluid horen.

De muziek van Subterranean Street Society is vooral ingetogen en folky, maar de Amsterdamse band zoekt ook constant de grenzen op. De basis van de muziek op Saudade bestaat uit gitaren, bas en drums, maar het geluid van de band wordt vervolgens aangevuld met flink wat samples en soundscapes en verder verrijkt door de inzet van strijkers en blazers.

Door het gebruik van samples en soundscapes heeft de muziek van Subterranean Street Society een beeldend of zelfs filmisch karakter en worden de songs op het album bovendien met elkaar verbonden, waardoor Saudade aanvoelt als eenheid en als een conceptalbum, wat het feitelijk ook is. Het is ook nog eens een conceptalbum dat zich lastig laat vergelijken met muziek die er al is.

De songs op Saudade zijn getekend door het liefdesleven van Louis Puggaard-Müller. De Deense muzikant, die ooit begon als straatmuzikant vond en verloor de liefde tot tweemaal toe in Amsterdam, wat resulteerde in een nieuwe zoektocht naar liefde en vooral ook naar zichzelf. Het voorziet de teksten op het album hier en daar van flink wat melancholie en die melancholie heeft zijn weerslag op de muziek op Saudade.

De muziek op het album heeft zoals gezegd een folky karakter, maar Subterranean Street Society blijft ver verwijderd van standaard folksongs. Zeker de wat langere songs op het album zitten complex in elkaar en slagen er in om het album te voorzien van een bijzondere sfeer, wat weer wordt verstrekt door het beeldende karakter van de muziek van de Amsterdamse band, die in meerdere lagen op je af komt. Louis Puggaard-Müller vertolkt zijn songs met veel expressie en de kracht van zijn vocalen wordt nog eens versterkt door het gebruik van koortjes.

Saudade is zeker geen album dat je op de achtergrond kunt laten voortkabbelen. Het is een album dat het best tot zijn recht komt wanneer je er met volledige aandacht naar luistert. Dan pas valt op hoe subtiel en hoe knap de instrumentatie is en hoe de spanning steeds weer prachtig wordt opgebouwd. Dan pas hoor je ook hoe het album een eenheid wordt door alle toegevoegde geluiden, die het filmische karakter van de muziek van Subterranean Street Society verder versterken.

De Deens-Nederlandse band kiest vooral voor ingetogen klanken, maar wanneer de gitaren zwaarder worden aangezet, schuift de band voorzichtig op richting folkrock, overigens zonder dat Saudade ook maar ergens een rockalbum wordt, iets wat overigens wel geldt voor de eerder uitgebrachte albums van de band. Die eerste twee albums heb ik inmiddels ook beluisterd en vind ik niet heel onderscheidend, maar Saudade vind ik echt prachtig en ik heb het idee dat ik nog lang niet alle geheimen van het album ken.

Liefdesverdriet gun ik niemand, maar het blijkt in de popmuziek vaak een prima voedingsbodem voor een mooi en bijzonder album. Het gaat ook weer op voor Saudade van Subterranean Street Society, dat het absoluut verdient om in brede kring te worden uitgeplozen. Erwin Zijleman

avatar van Tozifra
Live in De Vorstin afgelopen vrijdag was het ook goed. Een stuk steviger dan op dit album.

avatar van marikehazenberg
Dit was live echt helemaal te gek! In Simplon Groningen 21 mei 2022.
Ben benieuwd wat de band nog meer brengt want ik vind het prachtige muziek.
De samples en soundscapes vind ik een mooie toevoeging bij de nummers.
Rustige en wat hardere nummers. Het is zeker geen easy listening bandje maar rock ook niet.
Dat het een eigen geluid heeft met verschillende invloeden vind ik fijn.
Ik ben zelfs patreon van ze geworden .
De volgende plaat is een akoestische plaat van Saudade.
Dus zonder de achtergrond "geluidjes"

Benieuwd hoe dat klinkt!

avatar van Lura
marikehazenberg schreef:

De volgende plaat is een akoestische plaat van Saudade.

Benieuwd hoe dat klinkt!

Je hoeft niet lang te wachten, verschijnt volgende maand.