Horace Andy - Midnight Rocker (2022)

Jamaica
Reggae
Label: On-U

1. This Must Be Hell (3:33)
  2. Easy Money (3:54)
  3. Safe from Harm (4:52)
  4. Watch Over Them (3:32)
  5. Materialist (3:52)
  6. Today Is Right Here (3:58)
  7. Try Love (4:10)
  8. Rock to Sleep (3:02)
  9. Careful (2:58)
  10. Mr. Bassie (4:00)
avatar van Poles Apart
This Must Be Hell

En ook een cover van "Safe from Harm" van z'n maatjes van Massive Attack. Geproduceerd door Adrian Sherwood dit album. En zo hebben we Bassie (#10) en Adrian samen op één album.

avatar van Rogyros
Ik kwam deze plaat toevallig tegen. Ik ben helemaal geen reggae kenner, maar ik vind het wel een lekker album. Zijn zang vind ik wel een dingetje. Hij laat zijn stem wel heel erg vibreren. Ik tril er zelf van.
Die vibrato die hij in zijn stem legt maakt het voor mij minder mooi.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Horace Andy - Midnight Rocker - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Horace Andy - Midnight Rocker
De Jamaicaanse muzikant Andy Horace gooit deze weken hoge ogen in met name de Britse jaarlijstjes met een album dat niet alleen driftig strooit met zonnestralen, maar dat ook gedreven en urgent klinkt

Het was het afgelopen decennium behoorlijk stil rond Horace Andy, maar dit jaar keerde de muzikant uit Jamaica terug met een album dat niet alleen een van zijn beste albums is, maar bovendien een van de beste albums van het jaar. Horace Andy is inmiddels 71 jaar oud, maar klinkt op Midnight Rocker als in zijn beste dagen. Het is deels de verdienste van topproducer Adrian Sherwood, die het album heeft voorzien van zijn unieke stempel, maar Horace Andy trekt nog meer aandacht met zijn karakteristieke zang. Midnight Rocker is een heerlijk album om de winter mee te verdrijven, maar het is ook een album dat er tien songs lang zeer toe doet.

Ik ben geen groot liefhebber en al helemaal geen kenner van reggae, waardoor ik in eerste instantie vooral verbaasd was door de hoge notering van het laatste album van Horace Andy in met name de Britse jaarlijstjes, waarin de Jamaicaanse muzikant meer dan eens de top 10 haalt.

Ik heb wel een bescheiden stapeltje reggae albums in de kast staan, maar hier zat nog geen album van Horace Andy tussen. De Jamaicaanse muzikant timmert al sinds het begin van de jaren 70 nadrukkelijk aan de weg, maar stond voor muziekliefhebbers met een matige interesse in reggae, zoals ik, in de schaduw van de grote of in ieder geval de bekendere muzikanten in het genre.

De afgelopen twaalf jaar was het behoorlijk stil rond Horace Andy, maar dit jaar keerde hij terug met maar liefst twee albums, Midnight Rocker en Midnight Scorchers. De laatste is een album met remixes, maar met Midnight Rocker heeft de Jamaicaanse muzikant een reggae album gemaakt dat er toe doet.

Horace Andy werkt op Midnight Rocker samen met de legendarische Britse producer Adrian Sherwood en dat pakt geweldig uit. Horace Andy is inmiddels 71 jaar oud, maar klinkt op Midnight Rocker net zo gedreven en urgent als in zijn jonge jaren. Midnight Rocker klinkt voor mij als een reggae album, maar de muziek van Horace Andy en de albums die zijn geproduceerd door Adrian Sherwood krijgen meestal het etiket dub opgeplakt. \

Horace Andy werkte volgens mij nog niet eerder samen met de legendarische producer, maar op Midnight Rocker steken beiden in topvorm. In een maand waarin de dagen vooralsnog alleen maar donkerder worden en de zon zich niet al te vaak laat zien, is het nieuwe album van Horace Andy een album dat strooit met zonnestralen. Direct bij de eerste noten wordt het koude of natte Nederland verruild voor het zonnige Jamaica en dat voelt aangenaam.

Midnight Rocker is uiteraard voorzien van een geweldige productie, waarin Adrian Sherwood laat horen dat hij in het genre moet worden gerekend tot de allerbesten. De bas en drums zijn loom en donker en slagen er in om direct een bijzondere sfeer te creëren. Het door bas en drums gedomineerde geluid op Midnight Rocker wordt gecombineerd met subtiele gitaarloopjes en al even subtiele bijdragen van keyboards. Zeker wanneer de keyboards een belangrijke rol spelen klinkt het geluid van Horace Andy op hetzelfde moment authentiek en modern.

Ik luister zoals gezegd niet heel vaak naar reggae en dub, maar bij beluistering van Midnight Rocker had ik vrijwel onmiddellijk het idee dat dit een album is dat er uit springt in het genre. Het is de verdienste van de fraaie klanken en de geweldige productie, maar ook de zang van Horace Andy doet een flinke duit in het zakje.

De Jamaicaanse muzikant is de 70 inmiddels gepasseerd, maar hij is nog altijd uitstekend bij stem. Bovendien beschikt hij over een zeer karakteristiek stemgeluid met flink wat hoge noten en veel vibrato. Ik heb Midnight Rocker vorige week uit een aantal Britse jaarlijstjes gehaald, maar blijf het album beluisteren, bijvoorbeeld tijdens wandelen. De combinatie van buitengewoon zonnige klanken en de Nederlandse winter brengt de hersenen wat in de war, maar Midnight Rocker wordt ondertussen alleen maar leuker en beter. Dat hebben de Britse muziekcritici goed gehoord dus. Erwin Zijleman