Ibeyi - Spell 31 (2022)

1. Sangoma (2:45)
  2. O Inle (0:33)
  3. Made of Gold (3:48)

met Pa Salieu

4. Sister 2 Sister (3:15)
  5. Creature (Perfect) (3:31)
  6. Tears Are Our Medicine (2:37)
  7. Foreign Country (1:40)
  8. Lavender & Red Roses (2:54)

met Jorja Smith

9. Rise Above (3:31)

met Berwyn

10. Los Muertos (1:19)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ibeyi - Spell 31 - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ibeyi - Spell 31
Het Frans-Cubaanse duo Ibeyi kiest op haar derde album voor een nog wat moderner geluid, maar het is een geluid vol verrassende wendingen, dubbele bodems en vooral heel veel avontuur

Na de vorige twee albums van de Parijse zussen Lisa-Kaindé en Naomi Diaz waren de verwachtingen voor album nummer drie hooggespannen. Spell 31 duurt slechts 26 minuten, maar dat is het enige minpuntje dat ik kan bedenken. Ibeyi put dit keer nauwelijks uit de traditionele Afrikaanse muziek die op het debuut van het tweetal zo’n voorname rol speelde, maar ook Spell 31 klinkt weer totaal anders dan alle andere albums van het moment. Het is absoluut even wennen, maar vervolgens verleiden Lisa-Kaindé en Naomi Diaz meedogenloos met eigentijds klinkende songs met een bijzondere twist. En hoe vaker je naar dit album luistert, hoe meer bijzonders je ontdekt.

Spell 31 is het derde album van het duo Ibeyi en de opvolger van het in 2017 verschenen Ash, dat weer volgde op het titelloze debuutalbum uit 2015. Ibeyi maakte op haar eerste twee albums muziek die zich ver buiten mijn comfort zone bevond, maar toch was ik zeer gecharmeerd van de eerste twee albums van de zussen Lisa-Kaindé en Naomi Diaz.

De zussen uit Parijs hebben Cubaanse roots en dat was met name goed te horen op het debuutalbum van het tweetal, dat de Afro-Cubaanse wortels van hun vader, die deel uitmaakte van de legendarische bezetting van Buena Vista Social Club, op fascinerende wijze eerde. Ibeyi combineerde op haar debuutalbum invloeden uit de traditionele Cubaanse en Afrikaanse muziek met moderne elektronica, wat een fascinerend geluid opleverde.

Op Ash schoof Ibeyi wat op richting eigentijdse pop, maar het Parijse tweetal koos zeker niet voor de makkelijkste weg, wat wederom een eigenzinnig en avontuurlijk album opleverde. Na een paar jaar stilte keren Lisa-Kaindé en Naomi Diaz deze week terug met hun derde album en ook Spell 31 is een bijzonder album.

Op dit derde album schuift Ibeyi nog wat meer op richting eigentijdse popmuziek, zeker wanneer Parijse gastmuzikanten aanschuiven, maar ook Spell 31 is een album dat de fantasie genadeloos prikkelt. Lisa-Kaindé en Naomi Diaz putten ook dit keer nauwelijks uit de traditionele Afrikaanse muziek die op hun debuut zo’n voorname rol speelde, maar helemaal weg zijn de invloeden niet, waardoor de popmuziek van het tweetal anders klinkt dan andere popmuziek van het moment. Dat heeft overigens ook alles te maken met het feit dat Ibeyi deel uitmaakt van de muziekscene van Parijs, die nu eenmaal anders is dan die van Londen of Los Angeles.

Ik noemde de eerste twee albums van Ibeyi eerder albums die zich (ver) buiten mijn comfort zone bevonden en ook Spell 31 is zo’n album. De elektronische popmuziek met flink wat invloeden uit de hiphop zou ik in de meeste gevallen langs me heen laten gaan, maar de muziek van Ibeyi heeft iets.

Spell 31 duurt maar 26 minuten, wat extreem kort is voor een regulier album, maar in die 26 minuten gebeurt er zoveel dat het lijkt alsof je er een muzikale wereldreis op hebt zitten wanneer de laatste noten weg ebben. Het zal te maken met het gebruik van meerdere talen en heel veel invloeden.

Zeker bij eerste beluistering lijkt Spell 31 van de hak op de tak te springen, waardoor enig houvast ontbreekt, maar hoe vaker je naar het album luistert, hoor meer er op zijn plek valt. Ibeyi intrigeert tien songs lang met bijzondere ritmes, moderne elektronica, traditionele invloeden, eigentijdse invloeden, prachtige koortjes en natuurlijk de wonderschone stemmen van Lisa-Kaindé en Naomi Diaz.

Als je de muziek van Ibeyi niet kent zal het even wennen zijn en ook als je alleen het debuut van het Parijse duo kent zal het wennen zijn, maar na enige gewenning kan ik alleen maar concluderen dat Spell 31 van Ibeyi een buitengewoon spannend en avontuurlijk album is dat continu de grenzen verlegt, maar dat ook vol staat met lekker in het gehoor liggende songs die het ook op een warme zomeravond goed gaan doen. Er is vooralsnog weinig aandacht voor dit album, maar het is echt een kunststukje. Erwin Zijleman

avatar van Reijersen
Een nieuwe plaat van Ibeyi is altijd interessant. Er zit altijd wel weer iets anders, iets verrassends in hun muziek. De basis blijft natuurlijk die combinatie van electronische muziek en R&B, maar ze kiezen vaak voor altijd net even een andere invalshoek. Sereen lijkt om die Spell 31 het toverwoord. Herkenbaar blijven de zanglijnen en meer de meerstemmigheid. Echt zingen kan je het niet altijd noemen, eerder wat praten. Uitzondering daarop is op dit album Creature (Perfect). Een aardige plaat van Ibeyi. Ze hebben ook zeker betere gemaakt, maar slecht wordt het nergens en prettig is het altijd wel.