Alex Roeka - Nieuwe Dromen (2022)

Label: Excelsior

1. Maak Me Wakker (4:31)
  2. Lach in Lege Dagen (3:21)
  3. Dora's Lied (3:39)
  4. Het Laatste Uur (3:27)
  5. Hemel en Hel (4:09)
  6. Langs het Kanaal (5:40)
  7. Kinderen van Toen (3:17)
  8. De Blauwe Golf (3:32)
  9. Als de Afgrond Opengaat (5:48)
  10. Dunne Lippen (3:49)
  11. Ik Rommel Maar Wat in het Rond (4:55)
  12. Terug Naar Ravenstein (3:21)
  13. In Dit Sterrendal (50:48)
avatar van Lura
Het belang van een ingespeeld team werd onlangs weer eens bewezen door de shorttrack dames in de Olympische finale van de relay. Ze varen blind op elkaar dat de taken feilloos uitgevoerd zullen worden. Maar achter deze goed geoliede machine gaat ook een begeleidingsteam onder aanvoering van Jeroen Otter schuil, waar dit viertal volledig op kan bouwen.

Ook singer-songwriter Alex Roeka kan al meer dan een decennium beschikken over een uitgebalanceerd team van platenlabel Excelsior. Het trio Frans Hagenaars, Reyer Zwart en Jeroen Kleijn waren en zijn van onschatbare waarde voor Alex. Ook nu weer op zijn prachtig vormgegeven nieuwe dubbelcd Nieuwe Dromen.

Alex is intussen al halverwege de zeventig, maar nog lang niet uitgeblust. Hij is iemand die een bijzondere plaats inneemt in de muziekwereld. Begon pas halverwege de jaren negentig met platen te maken, na een tijdje als psycholoog gewerkt te hebben.

Na een dozijn albums heeft Alex nog steeds genoeg te vertellen. Of het nu over hemzelf gaat of wat er mis is in onze maatschappij. Veelal gaat het op Nieuwe Dromen over hemzelf. Op de tweede cd staat slechts één nummer, het meer dan vijftig minuten durende In Dit Sterrendal. Zelf beschrijft Alex deze compositie kernachtig als “megalomaan, verward, destructief”. Zelf zie ik het als zijn ultieme levenslied. In 37 hoofdstukken beschrijft hij in twaalf pagina’s tekst zijn eigen leven, tot aan zijn lichamelijke verval en dood toe. Maar ook hoe relatief het leven is :

“Je huid verschrompelt, je aderen zwellen op

Je voert je stille strijd

Je schedel wordt al zichtbaar in je kale kop

Het sloopwerk van de tijd

Je zingt ‘voor altijd jong’ uit je versleten long

Wat is er toch gebeurd?

Geen mens die het nog weet of zeggen zal

Verstomd in dit sterrendal

Zachte stemmen klinken op het marktplein

Oud was hij en berooid

Ze moeten bij de Maas onder de spoorbrug zijn

Daar wordt zijn as verstrooid

Een paar gaan er nog mee naar zijn bruine stamcafé

En daarna snel naar huis

Geen spoor van vroeger meer, geen laatste knal

Verdampt in dit sterrendal”

De akoestische en 12-snarige gitaar wordt hier bespeeld door Bernard Gepken.

De eerste cd is heerlijk gevarieerd, van alles komt voorbij , rock, country, Chanson, Reggae en folk. Bijzonder fraai door Reyer Zwart gearrangeerd zijn de liefdesliedjes Hemel en Hel en Dunne Lippen. Het strijkkwartet is hier de kers op de taart. Voor een ontroerend tintje zorgt de pedal steel van JP Hoekstra in Dora’s Lied en Het Laatste Uur.

Een onvervalste Stones rocknummer is Ik Rommel Maar Wat in het Rond. Heerlijk relaxt is de Reggaesong Langs het Kanaal. De achtergrondzang wordt verzorgd door Stéphanie Struijk. In het vrolijke Lach in Lege Dagen treedt Struijk wat meer op de voorgrond.

Het slotakkoord wordt gevormd door het aanstekelijke Terug Naar Ravenstein. Momenteel leidt Alex beetje een zwervend bestaan, maar soms droomt hij er van om terug in Ravenstein terecht te komen en daar zijn laatste adem uit te blazen.

Niet alleen muzikaal staat het album als een huis. Met zijn uit het leven gegrepen teksten bevestigd Alex andermaal tot de absolute top van de Nederlandstalige tekstschrijvers te behoren. Het fraaie schilderij wat het boek siert werd gemaakt door Bruno Vekemans. Voor zijn komende live-optredens kijk hier.

Met Nieuwe Dromen bewijst Alex nog steeds urgente muziek te kunnen maken, uiteraard met dank natuurlijk aan zijn excellente begeleiders.

avatar van johans
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik nooit in de verleiding ben gekomen iets van Alex Roeka aan te schaffen. Niet mijn ding, zal ik maar zeggen. Mooie teksten, maar muzikaal niet al te spannend. Een beetje de Leonard Cohen, Bob Dylan of Randy Newman van ons land. Want ook Roeka is geen bovenmatige zanger. Met de anonimiteit op het Altcountryforum komt nu verandering met de release van zijn veertiende album getiteld Nieuwe Dromen. En dat terwijl hij ooit zong dat hij niet meer droomt. Zestien jaar later word hij uit zijn sluimer gepord. Een dubbelaar met 12 heerlijk, aangename liedjes op de ene en het lange In Dit Sterrendal op de andere.

Je kunt van alles van Alex (van Mourik) Roeka vinden, maar niet dat ‘het kind van de dijken’ een saai leven heeft geleidt, denk ik na het luisteren van het epische en autobiografische In Dit Sterrendal. Een stortvloed aan woorden wordt vijftig minuten lang en muzikaal voortkabbelend zonder intermezzo, over de luisteraar heengegooid. Een chronologische reflectie en een loflied op zijn welbewogen bestaan.

De oren klapperen ervan en ik besluit diverse malen dit lange nummer, dat onderverdeeld is in 37 hoofdstukken, te onderbreken met de pauzetoets op mijn cd-speler. Even op adem komen heet zo iets na zijn hopeloos gevecht met zijn oudste broer, zijn tijd op het internaat, zijn witte Corvetta, de hoeren en zijn verslaving aan de genotmiddelen.

Oftewel ruimschoots genietend van het leven en dit op kunstige wijze verwoordt. Kort samenvat: het leven is een sterrendal, waar je langzaam tot het besef komt, van wat je als sterveling bent. Niets in de eeuwigheid. En alles in het moment. Het leven van een man met de nodige littekens, die zich Alex Roeka noemt.

avatar van henrie9
Nederland heeft zo ook z'n eigen Dylan, z'n eigen ongekroonde Brel, hij is 77 en heet Alex Roeka. De Nobelprijs Literatuur voor Zangers signatuur Dylan kreeg hij nog niet, wel ooit al 's een Annie M.G. Schmidt-prijs, Edison of Nederlandse Oeuvreprijs. Dat dus toch. Op basis van zijn nieuwste tour de force gaat zijn ster gezwind weer een stuk hoger, heeft hij nog maar eens een nieuwe prachtplaat 'Nieuwe Dromen' op zak, dubbelaar zelfs, na het al zo schitterende 'Rauwe Genade', en daarop dat nu al memorabel episch gezongen gedicht 'In dit Sterrendal'. Liefst 37 (!) strofen, met z'n 50 minuten langste ononderbroken zangstuk ooit der Lage Landen. Ah ja, in maart 2020 - voor Roeka wellicht niet toevallig - maakte z'n toen 78-jarige evenbeeld Dylan in gelijkaardig literair parlando al 17 prachtige minuten vol in het ononderbroken eerbetoon voor John F. Kennedy.

Maar driemaal helaas, zeker bij ons Vlamingen, en jawel, bij ook heel veel van z'n landgenoten, laat de naam van deze weemoedige muzikale bard, geniale singersongwriter, al van meetaf aan geen warme belletjes rinkelen. Misschien even onder wielerliefhebbers kreeg hij zekere 'bekendheid' dankzij twee grandioze wielerliederen, 'De Muur van Geraardsbergen' vol lof bezingend wat een renner voelt als hij in De Ronde van Vlaanderen de legendarische helling op moet. Of 'De rode vod' dan weer over wat er allemaal door het hoofd van een rennersknecht spookt als hij door toeval toch een keer zelf voor de overwinning kan strijden tegen het jagende peloton. Iemand noemde het toen geroerd beste sportlied ooit.

Waaraan ligt het, het voortdurend moeizaam zingen in de woestijn? Moeilijk. Hier krijg je 'alleen maar' luisterlied, vol uit de box ongepolijst luisterlied, dat enkel open en vrij ademt in de knusse woonkamer bij schemerlicht. Die fluwelen geleefde karakterstem, z'n gedreven proza dat zich, net als bij die andere op leeftijd kwelende Cohens en Dylans, bovendien versterkt weet door de meerwaarde van de veelzijdige band. Zijn band, evengoed magiërs van de muziek die naar voren treden om Roeka te helpen om het koude, lege gat van de wereld voor even opnieuw met nieuwe dromen te vullen. Reijer Zwart en Jeroen Kleijn en anderen. Bernard Gepken in 'In dit Sterrendal', met z'n akoestische en 12-snarige gitaar.

Soit, laatbloeier Roeka is als componist, hoe lofwaardig, nog steeds in staat zomaar een akkoord aan te slaan, flarden tekst die spontaan in hem opborrelen op te schrijven om dan de rest zich als vanzelf te zien ontvouwen. In aanloop naar 'Nieuwe Dromen' schreef hij liefst een vijftigtal nummers, waarvan er twaalf de eerste cd van deze dubbelaar haalden. De nummers, veelal autobiografisch, gaan over de fatale last van het leven, herwonnen levenslust, de hemel en hel van de liefde, de zielige zoektocht vaak naar genot en genoegdoening. In de slepend elektrische opener 'Maak Me Wakker' is Roeka klemgezet en gevangen in z'n dromen, maar neemt ie zich voor, tegen beter weten in, het leven groots en verheven te bezingen. Je denkt bij zijn stijl hier onwillekeurig aan die andere Noord-Brabander Dimitri Van Toren. Het Caraïbisch huppelend liefdeslied 'Lach in Lege Dagen', in mooie samenzang, is reizen door stomende tijden, in lief en leed. De sombere dramatiek van 'Dora's Lied', tekent het in zwalpen teloorgaand leven. Dan die gevoelige countrydeun 'Het Laatste Uur', over verslavend wilde nachten en het leven op krediet. 'Hemel en Hel', met z'n mooie strijkers, emotionele pracht van een Zjef Vanuytsel-nummer haast. Volgt een verrassend swingende reggaespringer over het leven zoals het is 'Langs het Kanaal'. Keer op keer betoverende poëzie! Ook in het meewarig terugblikkende 'Kinderen van Toen'.

Droeve pianoakkoorden van 'De Blauwe Golf', gedachten zwervend naar Saint-Tropez in een ver verleden. Mondharmonica! In die inderdaad fulminerende Dylan-blues 'Als de Afgrond Opengaat' raast de fraaist mogelijke protesttirade tegen allerlei verrotting en lulkoek. Het heerlijk intieme 'Dunne Lippen', met een prachtige lyriek, is vroeg-Cohenesk aangekleed met sobere gitaar en meedogend opduikende strijkers. Gegarandeerd fel opveren daarna bij de potige 'Brown Sugar-rocker 'Ik Rommel Maar Wat in het Rond', Roeka gedreven debiterend als een Thé Lau in z'n sas. Even stevig en imposant is het slotnummer van Deel Een, 'Terug Naar Ravenstein', waar Alex, met zijn krassen en kerven op lichaam en ziel, gelaten teruggaat naar zijn geboortestad. Immers, nergens is de stroom zo helder als bij de bron.

Deel Twee dan, het fenomenale 'In dit Sterrendal'. Kolossaal zangstuk waarin de oud geworden singersongwriter zijn herinneringen niet wil laten wegwaaien, als gelouterd langzaam door zijn leven schrijdt, zuinig maar vloeiend akoestisch begeleid door akoestische gitaren, piano, orgeltoontje, een enkele elektrische snaar.
Ruim vijftig minuten autobiografie in liedvorm die er voor de luisteraar niettemin zacht als door de boter heensnijden. Z'n eerste zin luidt: ‘Ik ben hier aangekomen toen de hoop begon.’ En z'n laatste: ‘Alsof er nooit iets is geweest in dit sterrendal, in dit diepe sterrendal.’ Tussen deze twee frazen van hoop en vergetelheid speelt zich zijn leven en dood af, als onrustig kind dat in het gezin moet opboksen tegen grotere broer, kostschooljongen, student, matroos, zwerver, psycholoog, bohemien, vader, liedschrijver, artiest en ontheemde. Eén aansluitende, chronologische reflectie op z’n wel heel bewogen bestaan, waarbij hij als een minnestreel door zijn leven meandert. Het beschrijft momenten van plezier en extase maar ook van verdriet en pijn, zon versus de duisternis. De opname werd met z’n drieën samen in gang gezet en ongelooflijk, slechts twee keer onderbroken, eenmaal verkeerd akkoord en eenmaal foutief gezongen.

Alex Roeka, wat een innemende, breekbare meesterverteller-spraakwaterval. Het nieuwe dubbelalbum van hem bevat de stille pracht en de imposante uitstraling van de weidse sterrennacht. Net als voorheen steeds wankelend op de rand maakt hij hier weer zijn verbluffende spreidstand tussen licht, donker en schaduwkant. Lieflijk, wijs, zelfbewust, bitterzoet, met donker trillende stem is hij die kleine man met een levensgroot charisma. Maar in dit sterrendal is hij ondanks zijn unisono sterrendiscografie, voor dit 'Nieuwe Dromen' incluis, nog niet voor het sterrendom geboren. Staande ovatie, intussen.

Alex Roeka - In Dit Sterrendal - Liedtekst