Jazzanova - Strata Records: The Sound of Detroit (2022)

Duitsland
Jazz
Label: Sonar Kollektiv

1. Introduction & Lost My Love (4:36)

met Sean Haefeli

2. Creative Musicians (3:38)

3. Joy Road (3:53)
  4. Face at My Window (3:26)

met Sean Haefeli

5. Root in 7-4 Plus (10:00)

met Sean Haefeli

6. Inside Ourselves (5:54)
  7. Beyond the Dream (3:35)

met Sean Haefeli

8. Saturday Night Special (6:12)
  9. Orotunds (3:16)
  10. Scorpio's Child (5:51)
  11. Loser (3:27)

avatar van Mssr Renard
Moeten de artiesten hier niet bij vermeld worden?

Wellicht ook een release om in de gaten te houden voor Soledad, Tony en Sandokan-veld?

Soledad
Ja deze moet er doorheen geglipt zijn denk ik. Ik ken het label wel maar net als bij Tribe en Black Jazz zit er niet zo heel veel bij dat mijn interesse heeft gegrepen. Maar ik ken zeker nog niet alles dus bedankt voor de tip!

avatar van Mssr Renard
Ik sla deze ook over want, uitzonderingen daargelaten, ben ik geen liefhebber van samengestelde compilaties met meerdere artiesten. Playlists gruwel ik al helemaal van.

Doe mij maar muziek zoals het oorspronkelijk bedoeld was: studio- en liveplaten.

Maar wie weet introduceert Jazzanova een nieuwe generatie tot (aan?) obscure jazz. Strata is dus duidelijk iets anders dan Strata East, en heeft maar 10 platen uitgebracht, dus misschien is deze verzamelaar toh wel iets.

Soledad
Zo’n verzamelaar hoef ik niet in bezit te hebben maar middels streaming kan het wel een leuke gids zijn natuurlijk

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik denk dat het geen verzamelaar is Soledad. Normaal gesproken remixt Jazzanova de muziek die ze uit de archieven halen. Noem het een rework.

Inmiddels zijn er een paar nummers via bandcamp te beluisteren en daar wordt ik toch wel weer erg enthousiast van.

Ik heb bijna alles van Jazzanova fysiek op vinyl in huis staan, dus ik vrees dat ik hier ook maar weer voor de bijl moet gaan.

Soledad
Gênant…. Ik kende Jazzanova helemaal niet en dacht dat het de titel van de verzamelaar was…. Maar remixes dus van de oorspronkelijke tracks op het Strata label. Thanks Maartenn

Maartenn schreef:

Ik weet dat Jazzanova ook een paar Blue Note Trips heeft samengesteld, die vind ik ook erg fijn. Ik denk dat ik deze plaat zeker even ga proberen. Een andere interessante DJ op dit gebied is Gilles Peterson, waarvan ik Black Jazz Radio (2012) een erg interessante release vond.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Mssr Renard schreef:

En vergeet DJ Maestro niet!

avatar van Tony
Creative Musicians en Face At My Window staan op YT en Spotify. Ene Sean Haefeli is dus de zanger op veel van deze tracks, maar ik heb heel sterk het gevoel dat ik naar Gil Scott-Heron aan het luisteren ben. Ook muzikaal refereren beide nummers behoorlijk naar de soul, funk en jazz van Gil Scott-Heron imo. Echter geen politieke statements hier. Dit ligt lekker in het gehoor, zonder al te urgent te worden. Het raakt me vooralsnog niet tussen mijn ogen, dus ik voel weinig behoefte hier nog veel vaker naar te gaan luisteren.

avatar van Chameleon Day
Maartenn schreef:

Zoals de albumhoes vermeldt, zijn de nummers "reimagined". Het is i.m.o. een fijne release. Verwacht geen vernieuwingen qua sound, maar wel veel sfeer, fraaie arrangementen en een productie om door "een ringetje" te halen. De mannen van Jazzanova kunnen geen slechte albums uitbrengen...ook al zouden ze het willen.