Jani Liimatainen - My Father's Son (2022)

Finland
Rock / Metal
Label: Frontiers

1. Breathing Divinity (5:03)

met Björn "Speed" Strid

2. All Dreams Are Born to Die (4:51)

met Tony Kakko

3. What Do You Want (4:55)

met Renan Zonta

6. The Music Box (5:50)

met Renan Zonta

7. Into the Fray (5:33)

met Timo Kotipelto

8. I Could Stop Now (3:56)

met Anette Olzon

9. Haunted House (5:17)
  10. My Father's Son (11:32)

met Antti Railio

avatar van Dukebox
Jani met Tony, wie had dat nog gedacht. Sinds Unia. De eerste single is in elk geval al een voltreffer, zo had Sonata Arctica geklonken als Jani Liimatainen binnenboord was gebleven bij Sonata Arctica? Of is dit gewoon het natuurlijke proces. Interessante single, met ook Insomnium invloeden.

avatar van vielip
Zit dit album nu te luisteren. Ex gitarist van Sonata Arctica. Diverse zangers heeft hij uitgenodigd om een nummer (of twee) te komen zingen. En ja, dus ook Tony Kakko! Dat is best opmerkelijk aangezien Jani's vertrek bij Sonata Arctica niet geheel vlekkeloos verliep. Maar gelukkig kunnen ze samen weer door 1 deur blijkbaar. Het is een zeer divers album geworden. Al is de melodic powermetal logischerwijs wel volop aanwezig. Maar toch weet Jani zeer verrassend uit de hoek te komen. Ze hoor je een saxofoon in Side by side. En dat klinkt verrekte lekker moet ik zeggen. Het nummer met Anette Olzon is dan weer erg folky. Ook erg geslaagd. Ik dacht heel even Tobias Sammet te horen in What do you want maar dat blijkt Renan Zonta te zijn. Ik ken de beste man niet maar zingen kan ie wel. Eigenlijk is dit gewoon een heel prima album. Zelfs Kotipelto van Stratovarius irriteert me hier amper. En da's best knap! Persoonlijk vind ik 'm beter dan de laatste paar albums van z'n voormalige broodheer. Aanrader!