Alestorm - Seventh Rum of a Seventh Rum (2022)

Folk / Metal
Label: Napalm

1. Magellan’s Expedition (4:38)
  2. The Battle of Cape Fear River (3:06)
  3. Cannonball (3:57)
  4. P.A.R.T.Y. (3:23)
  5. Under Blackened Banners (4:39)
  6. Magyarország (3:58)
  7. Seventh Rum of a Seventh Rum (3:21)
  8. Bite the Hook Hand That Feeds (4:09)
  9. Return to Tortuga (3:54)
  10. Come to Brazil (2:09)
  11. Wooden Leg (Part III) (5:44)
avatar van Matthijs78
Het is weer een hoop jolijt en het is vermakelijk om naar te luisteren maar Alestorm heeft anno 2022 weinig meer om het lijf. Ik denk dat het komt omdat we het kunstje ondertussen wel kennen. Ik ben bang dat dit album over een week voorgoed stof ligt te happen in de kast.

avatar van Bert Wasbeer
Voor muzikale herrie met een vrolijke inslag is het wel een feestweek. Zowel Alestorm als The Dreadnoughts hebben een nieuw album uitgebracht, jeuj! Al met al vind ik de nieuwste worp van the Dreadnoughts denk ik de leukste van de twee, maar dat wil niet zeggen dat Seventh rum ondermaats is. Alles wat Alestorm heeft gebracht tot waar ze nu staan (lees:een zeer goed verkopende metalband die zalen op drie continenten moeiteloos uitverkoopt) vind je in een dubbele dosis terug op dit album. De doorgeslagen keyboardriedels, rum en bier, 8-bit computersamples, queestes, houten poten, grunts, odes aan verre streken (dit keer Brazilië en Hongarije), bonustracks voor honden, en vooral weer de Nobelprijswaardige teksten van minstreel Bowes.

Sailing in in my pirate ship around the seven seas
I get a funny feeling from my head down to my knees
The feeling goes no further 'cause my legs are made of wood
I see a giant disco ball, I know this will be good

Top weer

Er zullen nu mensen zijn die zeggen dat ze in herhaling vallen en dat het truukje zolangzamerhand wat sleets raakt. Die mensen hebben natuurlijk wel gelijk, bij een snelle beluistering klinkt het als een flauwe herhalingsoefening. Maar toch... de band lijkt zich hiervan duidelijk bewust en legt de clichés het er allemaal zo achteloos dik bovenop dat ze er wat mij betreft mee wegkomen. Piraterij op je eigen oeuvre, yarrrr!

avatar van CWTAB
Het blijft Alestorm é.. Love it or hate it band natuurlijk... Ik kan er persoonlijk wel goed mee weg (de for the dogs versie is eigenlijk een dure overbodige grap maar soit, de acoustische versie kan mij ook niet zo goed bekoren).

Grootste punt van kritiek is dat de vocals iets meer boven de muziek mogen gemixt worden, bij de vorige albums was dit precies beter gedaan..