Deathspell Omega - The Long Defeat (2022)

Frankrijk
Label: Norma Evangelium Diaboli

1. Enantiodromia (11:56)
  2. Eadem, Sed Aliter (9:08)
  3. The Long Defeat (8:35)
  4. Sie Sind Gerichtet! (7:17)
  5. Our Life Is Your Death (7:15)
avatar van Edwynn
The Long Defeat is een album om je tanden flink in te zetten. Een vijftal langere nummers die allen weinig behoefte tonen om u van makkelijke haakjes te voorzien.
In plaats daarvan wordt je in een draaikolk van unheimische gevoelens getrokken waarbinnen het vooral worstelen is om houvast te vinden. Aanwezig zijn de overbekende Deatshpell akkoordjes maar voor de rest kiest de band weer eens voor een wat meer uitdagende koers vol met ongemakkelijke structuren. De verwrongen decors blijven wel vierkant overeind.
The Long Defeat moet nog wat zakken maar een zeer interessante release is het zeker.

avatar van Edwynn
The Long Defeat heeft op zeer gedoseerde wijze zijn rondjes gedraaid. Het vervelende bij Deathspell Omega begint hem te zitten aan de grote gelijkenissen met voorgaande platen waardoor mijn enthousiasme een beetje getemperd is als er weer nieuw materiaal voorhanden is. First World problems zeg maar. Luxeprobleem.

De mysterieuze band uit het Franse begint als een soort AC/DC keer op keer hetzelfde album te presenteren. De verrassing is er wel vanaf als je bij de eerste akkoorden weer diezelfde dissonantjes in datzelfde overbekende geluid hoort. Het voert desalniettemin veel en veel te ver om het daarom maar af te schrijven want op het moment dat je er toch even voor gaat zitten, komen de prachtige nuances dan toch binnen als een baksteen.

Het kale sobere geluid van The Furnaces Of Palingnesis (en Paracletus) is ingeruild voor wat meer aangekleed geluid waarin weer (nog) meer ruimte is voor onheilspellende bombast. Het is allemaal voorzichtig en zeer gedoseerd maar om die reden wellicht extra effectief. Ook glijden de composities op wat gemakkelijkere ritmes in de richting van de inktzwarte afgrond die vanzelfsprekend gehuldigd wordt. The Long Defeat baadt in een serene doch licht depressieve sfeer wat bij mij het verlangen naar de herfst en winter doet groeien. Explosieve passages zijn er wel, maar die zijn net als de rest op strategische plaatsen opgesteld.

Verder zijn er gastbijdragen te ontdekken van Mortuus (Marduk/Funeral Mist) en M. (Mgla) en dat gedijt allemaal erg goed binnen de ernstig vervuilde Deathspell Omega contexten. De band klinkt nog steeds onheilspellend en is ook nog steeds technisch superieur aan vele andere acts. Dan ligt de focus op agressie en dit keer ligt het wat meer op introspectie maar het blijft desondanks dapper vasthouden aan de bekende koers die ooit met Kenose is ingezet. Zo overdonderend als toen zal het wel nooit meer worden, maar het is is nog steeds uitermate geschikt om de oren van tijd tot tijd mee te geselen.