Wouter Vandenabeele - Chanson Sans Paroles (2007)

België
Folk
Label: Home

1. Chanson Triste (4:34)
  2. Chanson de Serigne (1:06)
  3. Chanson de Philippe (5:40)
  4. Chanson pour Se Distraire (3:03)
  5. Chanson de Michel (3:20)
  6. Chanson du Commerce (5:05)
  7. Chanson de Arne (2:43)
  8. Chanson de Katharina (2:56)
  9. Chanson des Grecs (3:00)
  10. Chanson de Michel [Version 2] (1:06)
  11. Chanson de L'histoire Qui Continue (2:58)
  12. Chanson du Divertissement (2:54)
  13. Chanson de la Fille Qui a Passé une Bonne Soirée (0:31)
  14. Chanson de Grasinus Ou Chanson pour la Nuit (8:21)
Vanuit een kringloop meegenomen deze cd en een tijdje onaangebroken laten liggen. Dacht dat het meer Franse musette was. Maar daar heb ik me toch wel grondig in vergist.
Wouter Vandenabeele is één van de bekendste folkartiesten van België, bekend van Ambrozijn en als begeleider van Laḯs. Klassiek geschoold violist die daardoor de folkmuziek in België flink heeft verrijkt. Met Ambrozijn en andere groepen ook flink getoerd en altijd open gestaan voor andere invloeden. Zeker die vanuit Afrika.
Wouter Vandenabeele vindt de viool het dichtst bij de menselijke stem komen en vandaar dus deze cd, waar de viool in wezen de menselijke stem 'overneemt'.
Hij heeft een kleine selecte groep mede muzikanten gevraagd, waaronder een drietal uit Afrika. Met hun instrumenten (hoddu) en een iraaks snareninstrument (quanon) en percussie zorgen ze voor veel afwisseling, maar het is allemaal in dienst van de viool. Daarnaast ook nog diatonische accordeon en een bas en toch ook nog zang, enkel zonder woorden.
Het is dus veel meer dan enkel folk. Wouter Vandenabeele weet de westelijke folk te combineren met het midden oosten en Afrika.
Dat levert een ongelooflijk mooi album op waar de virtuositeit van Maarten duidelijk hoorbaar is.
De muziek is niet druk en over geproduceerd, eerder wat minimaal om juist alles zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. De virtuositeit zit eerder in het weglaten dan 'gefreak'.
Mooi deze 'fusion'. Wouter heeft op twee na alles zelf gecomponeerd, er zitten ook nog oude Ambrozijn nummers bij die redelijk zijn aangepast.
Het Belgische 'homerecords.be' heeft alles weer prachtig uitgegeven, een label dat vaak prachtige producties in huis heeft.