Fans van King Gizzard and The Lizard Wizard - daar kunnen er zo onderhand toch niet genoeg van zijn - bij deze, jawel, de band doet het weer! Tijdens de pandemie kwamen ze al losjes op met twee nieuwe albums, 'L.W.' en 'Butterfly 3000' en nu is daar zo maar eventjes 'Omnium Gatherum', een nieuwe blinkende dubbelaar. Het zestal stak nochtans pas sinds 2010 de neus aan het muziekvenster, maar hun carrière is intussen best indrukwekkend en zit al echt overvol genreoverschrijdende hoogtepunten. Wie echt nog niet goed weet tot wat deze overgetalenteerde krachtpatsers al die jaren in staat waren, beluister dan toch deze maar even, de staalkaart eigenlijk van alles waar ze zo puur en eigenzinnig goed in zijn. 16 nieuwe songs, een huzarenstuk van 80 minuten. In tijden van onbetaalbare energie morsen deze Aussies er dus onvermoeibaar kwistig op los. Hun klanktanks plein-vol bruisende ideeën. Wat tijdens jams startte als potpourri van nog nooit uitgebrachte sterke nummers, groeide het snel uit tot hun grootste project so far. De titel werd dan ook 'Omnium Gatherum', wat in neologistisch latijn ergens moet klinken als, 'alles bijeen'. De nagalm van hun vroegere gitaarsongs, van behoorlijk heavy stuff tot en met hun metal, zachtere synthpop, jazzy dingen en nu, als nieuwe eenden in de bijt, zelfs rap en hiphop. Alles bijeen, alles erin. De onophoudelijke kriskas-opeenvolging van die leuke melodieën waaien binnen als blind dates, waarbij je heerlijk in het ongewisse bent of je bij het volgende nummer zal chillen dan wel uit de bol gaan. Voor hen was het proeven van oases waar ze al eens succesvol passeerden. Tegelijk was er de geestdrift als er tijdens de exploratie toch weer nieuwe bronnen ontsprongen.
Het begint met het pièce de résistance, de memorabele vreugdestoot 'The Dripping Tap', een verbijsterende knoert van een topsong, meer dan achttien intense minuten lange, transcendente prog- en krautrockjam, topcocktail van stijlen, prachtig netwerk van psychedelische gitaren en het vliegt allemaal zomaar vloeiend voorbij.
Bij de zwaarste nummers zitten het epische 'Gaia', als een Mastodon met z'n gejaagde percussie, schrapende vocals, vette riffs en akkoorden, het is bezwerende sludge en thrashmetal en 'Predator X', nog zo'n ratelende thrasher met Metallica-allures. Het best lange 'Evilest Man' is dan weer dromerige prog en acid-rock vol op hol gedraaide elektronica en gitaren.
Onder het hoofdstuk 'zacht' valt het pure 'Magenta Mountain', atmosferisch gelaagde dreampop, vol meerstemmigheid, lieflijke synths en dito beats, dat best ook op hun voorganger 'Butterfly 3000' had gekund. Ook teder : 'Candles', zweverige dancetrack. Even vriendelijk, 'The Garden Goblin', nostalgisch soulnummer incluis met etherisch hoge stemmetjes, alles op één lange dansbare synths-lijn. 'Blame It on the Weather', andermaal opvallend door zijn toegeknepen falsetto-stemmetjes en repetitieve samenzang. Rustig, het door soul verlucht gezongen 'Persistence', fraaie melodie dansend op de percussie. De perfecte groove en smachtende harmonieën zitten in 'Kepler-22b', zonnig, lui en jazzy met zijn in suiker wentelende piano- en basakkoorden. Evenals 'Ambergris', loungy funkjazz met een Steely Dan-feel. Ook 'Red Smoke', zo sfeervol, met z'n The Doors-pianootje.
In het nostalgische 'Presumptuous' komen ze aan met springerige lounge-elektrische piano, maar dan gaan ze ongedacht met pompende bas en seventies dwarsfluit vooral een zomerse Carlos Santana achterna. Evengoed uit vervlogen tijden, het afsluitende 'The Funeral', instrumental, één lang exotisch oosters klanktapijt op akoestische gitaren, traag langs Indische landschappen denderende treintrip overheen hobbelige fuzzy percussie.
Voor het opzienbarend nieuwe bij King Gizzard and The Lizard Wizard moet je dan bij het krakend orgelende 'Sadie Sorceress' zijn. KGLW goes Beastie Boys-hiphop, je meent het, en ze doen hun rapping o zo voortreffelijk. Naast de holle percussie zo gaaf ondersteund door het exotische orgeltje. Even energiek, de crossover in 'The Grim Reaper', microtonaal en funky fluitende hiphopper in een spannend oriëntaals sfeertje.
'Omnium Gatherum'. Hier dus weer het magische KGLW ten voeten uit. In de nasleep van de lockdown effe gretig retrospectie doen met nieuwe nummers en onconventionele combinaties en dan groots en verrassend uitpakken met een eclectisch pakket dat hun hele muzikale spectrum etaleert. Maar pas op, wellicht is dit KGLW met zijn vrijmoedig opeenvolgende smaken, mogelijks, toch niet voor iederéén bedoeld. Het 'Omnium Gatherum'-menu zal perfect matchen in eetkamers of eetkroegen waar de muzikale omnivoren thuis zijn. Dan de hele lange, uiteenlopende hap zonder voorbehoud consumeren zoals in de plaattitel gesuggereerd, dan kom je gegarandeerd tot de zalige meer-dan-de-delen-luisterervaring.
King Gizzard and The Lizard Wizard's instelling van nieuwsgierigheid en verkenning maakt ze intussen in alle geval, al 20 albums lang, tot de grootste muzikale durvers van de jonge eeuw. Ze zijn de genre-band al een tijd voorbij en toch is hun gelijktijdige succesklim nog bezig. King Gizzard, zelfs in deze zestien gangen, het houdt het muzikale hoofd fit! Ook wederzijds, wel te verstaan.