Duster - Together (2022)

3. N (3:01)
  4. Time Glitch (3:54)
  5. Teeth (4:30)
  6. Escalator (3:59)
  7. Familiar Fields (5:12)
  8. Moonroam (1:27)
  9. Sleepyhead (2:57)
  10. Making Room (3:46)
  11. Drifter (3:58)
  12. Feel No Joy (3:57)
  13. Sad Boys (3:28)
avatar van Poles Apart
Leuk, weer een nieuwe Duster, straks eens beluisteren. De vorige drie albums scoren bij mij stuk voor stuk ⭐⭐⭐⭐.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Duster - Together - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Duster - Together
Na het niet meer verwachte derde album van Duster, levert de band ook nog een vierde album af en ook Together is weer een wonderschoon album dat tegen het hokje slowcore aanschurkt, maar er nooit helemaal in past

De Californische band Duster bracht aan het eind van de jaren negentig en aan het begin van het huidige millennium twee prachtige maar onbegrepen albums uit. Vervolgens werd er lang niets meer van de band verloren, tot Duster in 2019 opdook met een bijzonder fraai titelloos album. Dat album krijgt deze week een vervolg met Together. Het is een album dat niet mijlenver is verwijderd van zijn voorgangers en net als deze voorgangers intrigeert het hopeloos. Duster maakt nog steeds donkere en zich langzaam voortslepende gitaarmuziek, die uit vele hokjes put, maar in geen enkel hokje past. Het is muziek die af en toe explodeert, maar die op zijn mooist is wanneer dit net niet gebeurt.

De Amerikaanse band Duster debuteerde in 1998 met het album Stratosphere, waarop invloeden uit onder andere de indierock, slowcore, postrock, noiserock en spacerock werden vermengd met een beetje lo-fi en wat psychedelica. De band uit San Jose, California, keerde in 2000 terug met het eveneens thuis opgenomen en minstens even fascinerende Contemporary Movement, maar ondanks een aantal lovende recensies kwam de band niet echt verder en besloten de leden van de band elk hun eigen weg te gaan.

Tien jaar na het opdoeken van de eerste versie van Duster verkreeg de Californische band langzaam maar zeker de cultstatus en begon het toch weer te kriebelen bij de oprichters van de band, wat uiteindelijk in 2019 resulteerde in een derde Duster album. Op dit titelloze album vervolmaakte de Californische band haar zo bijzondere geluid en leverde het haar beste album tot dat moment af.

Deze week keert Duster terug met een vierde album en is de productie van de tweede editie van de band in ieder geval alvast gelijk aan die van de eerste editie. Together trekt de lijn van het titelloze album uit 2019 door, maar legt de lat wat mij betreft nog net wat hoger.

Duster heeft altijd invloeden uit de slowcore verwerkt en die invloeden spelen ook op het vierde album van de Californische band een belangrijke rol. Het tempo ligt laag, de gitaarlijnen zijn zwaar en donker, de bassen en de drums diep en de zang loom. Duster paste in het verleden echter nooit precies in het hokje slowcore en doet dat nog steeds niet. Alle invloeden die ik heb genoemd bij het beschrijven van de eerste twee albums van de band keren ook op Together weer terug.

De band beschrijft haar nieuwe album zelf met enige humor en relativeringsvermogen: “Gather your loved ones, Together is here. Duster’s fourth album is a 13-song exploration of comfortable, interplanetary goth. A sonic vaseline of submerged guitars, solder-burned synths, and over-driven rhythm tracks. I know people say, ‘Oh Duster music so sad, we've even said it ourselves before, but it's a lot more like absurdism than nihilism”. Persoonlijk vind ik het weer vooral erg mooi.

Duster maakt op haar vierde album intense muziek en die intensiteit wordt alleen maar groter door het lage tempo. De ritmesectie van de band speelt prachtig, maar het is vooral het gitaarwerk dat de muziek van Duster voorziet van een bijzondere lading en van heel veel schoonheid. Zeker de zich langzaam voortslepende songs op het album dringen zich genadeloos op, maar ook als de Amerikaanse band het tempo wat opvoert blijf je makkelijk bij de les.

Het oeuvre van Duster bestrijkt inmiddels bijna 25 jaar, maar in die 25 jaar is er niet zo gek veel veranderd. De Californische band maakt muziek die aan de ene kant bekend klinkt en aansluit bij die van een aantal andere voornamelijk Amerikaanse gitaarbands, maar Duster klinkt ook altijd net wat anders.

Het heeft er voor gezorgd dat de band nooit veel verder is gekomen dan de cultstatus, maar ook Together is weer een prachtige gitaarplaat vol avontuur. Het is een gitaarplaat waar, een incidentele uitbarsting daar gelaten, het tempo maar niet in wil komen en waarop niet heel veel lijkt te gebeuren, tot het album je vast grijpt en het vierde album van Duster steeds meer moois en bijzonders laat horen. Laten we hopen dat deze fascinerende band er nog een vijfde album aan vast plakt en als het even kan snel ook. Erwin Zijleman