Kelly Lee Owens - Lp.8 (2022)

Electronic

8. One (3:54)
  9. Sonic 8 (3:49)
avatar van dix
dix
Bij Wodan! Kelly doet op Lp.8 een een-tweetje met Noorse noise-guru Lasse Marhaug. Zonder ook maar een noot (...) te hebben gehoord heeft dit voor mij nu al de contouren van de plaat van het jaar.

avatar van Mjuman
dix schreef:

Boomkat - soundbites beschikbaar - zegt: lp en cd op 10/6; 3 tracks nu al beschikbaar als betaalbare download. Gezien Brexit (verzend- en importkosten) probeer ik het wel elders.

avatar van -SprayIt-
Voor mij niet overtuigend, helaas. Wat mij betreft een minder sterk geluid dan haar voorgaande werk. Het is allemaal een stuk minder bezwerend en magisch vind ik. Jammer! Gaat de komende tijd wel uitgebreid de kans krijgen, maar de eerste luisterbeurten deden me weinig. En ik keek hier nog wel zo naar uit.

avatar van Mausie
-SprayIt- schreef:

Dat bevestigt dan mijn verwachtingen na het horen van de singles, vond die uitermate saai. Jammer, want de voorganger was erg leuk.

avatar van MartinoBasso
De meer ambient-getinte tracks zijn erg goed, maar monotone nummers als 'Release' en 'Sonic 8' kunnen me voorlopig nog niet bekoren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kelly Lee Owens - LP.8 - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Kelly Lee Owens - LP.8
Kelly Lee Owens kiest op haar derde album voor een experimenteler geluid, maar wat wordt de spanning op LP.8 mooi opgebouwd en wat staan er mooie en intrigerende songs op dit bijzondere album

Het debuut van Kelly Lee Owens wist me in 2017 na een paar keer horen te overtuigen. Die paar keer had ik ook zeker nodig voor LP.8, want het derde album van de Britse muzikante is een stuk lastiger te doorgronden dan de twee voorgangers. Zeker in de eerste tracks is de elektronica ruw en bijna machinaal en is Kelly Lee Owens heel ver verwijderd van dromerige popliedjes met een kop en een staart. Die dromerige popsongs komen er na een lange aanloop waarin de spanning prachtig wordt opgebouwd, waarna het album weer experimenteel eindigt. Kelly Lee Owens maakt het de luisteraar op LP.8 zeker niet makkelijk, maar als je je open stelt voor dit fascinerende album valt er wel degelijk veel te genieten.

Het titelloze debuut van de Britse muzikante Kelly Lee Owens beluisterde ik pas voor het eerst toen het album aan het eind van 2017 was opgedoken in meerdere jaarlijstjes. Ik vond de muziek op het album in eerste instantie wat te elektronisch en te zweverig naar mijn smaak, maar uiteindelijk raakte ik toch overtuigd van de schoonheid van de songs van Kelly Lee Owens, die op fascinerende wijze elektronische klankentapijten op elkaar stapelde en combineerde met fluisterzachte vocalen.

Het debuutalbum van de Britse muzikante bevatte een aantal enigszins toegankelijke popsongs, maar ze zocht ook nadrukkelijk het experiment met al haar elektronica. Het leverde een album op dat misschien niet direct aansloot op mijn smaak, maar dat me uiteindelijk wel wist te betoveren. Kennelijk niet genoeg overigens om de naam Kelly Lee Owens voorgoed te onthouden, want het in 2020 verschenen Inner Song, dat in het verlengde van het debuutalbum ligt, heb ik volledig gemist.

Deze week verscheen het derde album van de in Wales geboren, maar vanuit Londen opererende muzikante. LP.8 is een duidelijk ander album dan zijn twee voorgangers en is vooral een stuk experimenteler. Op LP.8 werkt Kelly Lee Owens samen met de Noorse muzikant Lasse Marhaug, die bekend is van de band Jazkamer en van zijn werk met de Noorse muzikante Jenny Hval.

Naar verluidt heeft Kelly Lee Owens met LP.8 een album gemaakt dat zowel geïnspireerd is door de muziek van Throbbing Gristle als door die van Enya. De muziek van Throbbing Gristle ken ik eerlijk gezegd niet of nauwelijks, maar aan Enya doen de meeste songs op LP.8 me in ieder geval niet denken.

LP.8 opent met industrieel klinkende elektronica, die wordt gecombineerd met vocale bijdragen die eerder als instrument dan als zang klinken. Op een gegeven moment komt er een al even industrieel aandoende beat bij en worden nog meer repeterende vocalen toegevoegd. Een popsong met een kop en een staart kan ik er niet in ontdekken, maar het maakte me wel direct nieuwsgierig naar de rest van het album.

LP.8 is een stuk experimenteler dan de vorige twee albums van Kelly Lee Owens en heeft, zeker wanneer de zwaar aangezette en machinaal klinkende elektronica domineert, afstand genomen van de zweverige pop die op de eerste twee albums van Kelly Lee Owens was te horen. Wanneer de onsamenhangende kreten worden vervangen door gesproken woord, wordt de muziek van Kelly Lee Owens een stuk beeldender en bezwerender, zeker wanneer de elektronische klankentapijten breed uitwaaien.

Het is zeker geen muziek die ik dagelijks op zal zetten, maar zo op zijn tijd is het fascinerende muziek met een bijna hypnotiserende uitwerking. Wanneer de klanken nog wat sprookjesachtiger worden en de zang toegankelijker wordt, hoor ik misschien het beloofde vleugje Enya, maar hoor ik vooral de raakvlakken met de eerste twee albums van Kelly Lee Owens.

LP.8 is geen makkelijk album, maar het is een album waarop de spanning prachtig wordt opgebouwd en waarin de hard klinkende elektronica langzaam maar zeker wordt vervangen door wonderschone klanken. Als de vogeltjes gaan fluiten en een piano opduikt, is LP.8 getransformeerd van op volle toeren draaiende zware industrie in een kabbelend beekje in een verlaten landschap. Het is het moment waarop de schoonheid van LP.8 in alle hevigheid aan de oppervlakte komt, waarna het album aan het eind toch weer compleet ontspoort. Zeker geen makkelijk album, maar het intrigeert me echt hopeloos. Erwin Zijleman

avatar van dix
dix
erwinz schreef:

De karakterisering Throbbing Gristle meets Enya is natuurlijk ook tongue in cheek bedoeld. Daar zit zo'n beetje haast alles tussen wat je maar kunt bedenken.

Om het even beeldend te maken: Throbbing Gristle bekogelde haar publiek bij live optredens met gebruikt maandverband, Enya eindigde met haar esoterische hoogpolige klankentapijt als achtergrondmuziek voor whisky commercials. De vraag stelt zich: zijn die twee uitersten - in ieder geval muzikaal - verenigbaar? Welnu, in een samenwerking tussen de personen van Lasse en Kelly wordt er op Lp8 een serieuze poging gedaan.

Nog steeds hoorde ik niks maar ik voel nu al aan mijn water dat ze ook schatplichtig zijn aan Autechre

MartinoBasso schreef:

Grappig, juist bij Sonic 8 veerde ik wel een beetje op. Eindelijk een wat gruiziger geluid, op deze verder toch wel wat saaie brave plaat. Zal hem nog wel eens draaien tijdens het werk, past prima tussen alle rustige pianomuziek die ik dan draai, maar betwijfel of ik hiervoor nog echt warm ga lopen.