Al Di Meola - Anthology (2000)

Jazz
Label: Columbia

1. Land of the Midnight Sun (9:13)
  2. Suite: Golden Dawn a) Morning Fire B) Calmer of the Tempests C) from Oceans to the Clouds (9:50)
  3. Race with Devil on Spanish Highway (6:17)
  4. Elegant Gypsy Suite (9:14)
  5. Señor Mouse (7:22)
  6. Casino (9:30)
  7. Medley: Short Tales of the Black Forest / Fantasia Suite for Two Guitars (11:08)
  8. The Wizard (10:25)
  9. Alien Chase on Arabian Desert (8:59)
  10. Dinner Music of the Gods (8:34)
  11. Bianca's Midnight Lullaby (1:57)
  12. God Bird Change (3:55)
  13. Electric Rendezvous (7:52)
  14. Nena [Live] (5:00)
  15. Egyptian Danza [Live] (5:41)
  16. Cruisin' [Live] (5:25)
  17. Island Dreamer (4:06)
  18. Sequencer (4:08)
  19. Al Di's Dream Theme (9:24)
  20. Theme to the Mothership (8:44)
avatar van kaztor
Dit schijfje is absoluut goed toeven voor muziekliefhebbers met 'n avontuurlijke insteek. Alhoewel ik vrij nieuw ben met de beste man lijkt dit me een hele goede dwarsdoorsnede van z'n cariëre en het bevat ook een aantal nieuwe live-nummertjes. Hoogtepuntjes zijn er in overvloed.

4,5.

Van 4,5 naar 5!!!
Dit gaat er heerlijk in bij mij en duurt ook lekker lang.

avatar van kaztor
Vanmiddag heerlijk achterom in de zon liggen te bakken met deze cd in de spelert en een ijskoude in de hand. En op dat soort momenten komt alles bij elkaar, geniet je gewoon met volle teugen van wat het leven je te bieden heeft!

Wat een passievolle muziek is dit toch, verdorie!!

avatar van Paulus_2
Ik had twee albums Al Di Meola. Dus dit leek mij een goede aankoop. Vooral omdat er veel werk op staat dat uit zijn eerdere jazzrock tijdperk stamt. Echter geen werk uit zijn Return To Forever periode, maar uit het daarop volgende solotijdperk. Een indrukwekkende notenreeks komt voorbij, bewijst de snelste gitarist te zijn , maar toch ook fraaie composities.
Disc1 bevat werk van de solo periode medio jaren 70. Als extra staat er de nimmer gereleaste zeer goede live uitvoering van "Medley: Short Tales of the Black Forest / Fantasia Suite for Two Guitars" op.
Disc2 bevat werk uit de begin jaren 80. Opvallend veel werk met keyboardist Jan Hammer een muzikant die hem uitstekend volgt en ook een solistische rol kan opeisen naast het instrumentale geweld van Al Di Meola zelf.
Goede keuze is om voor sommige stukken van zijn album Electric Rendezvous een live versie te kiezen, zoals "Cruisin'" dat op het eerder genoemde studio-album wordt vergupt door de productie. Mooie solo's van Di Meola en Hammer; zo had het ook in de studio moeten klinken!
Al met al geen complete dwarsdoorsnee van Al Di Meola's carrière, maar toch een goed beeld van zijn jazzrock periode.
Op de latere albums horen we een heel andere Al Di Meola, die meer op zoek is naar balans & melodie en minder snarenvirtuositeit. Luister bijvoorbeeld eens naar Consequence of Chaos.
Dit album geef ik 4 sterren.