Calexico - Tool Box (2007)

Roots / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Above the Branch (3:12)
  2. When Bellows Brack (3:43)
  3. Lo-Fi Moon (1:04)
  4. Barcelona Mosaico (2:25)
  5. Hair Like Spanish Moss (4:04)
  6. Vinyassa (3:04)
  7. The News About William (2:35)
  8. The Road Back (3:31)
  9. In the Quiet (1:30)
  10. Maria Chuchena (4:14)
  11. Waitomo (3:30)
  12. Detroit Steam (3:16)
  13. Departure in F Minor (1:24)
  14. When Only the Ashes Are Left (4:27)
avatar van we tigers
fraaie instrumentale plaat die alleen tijdens de tour te koop was (of je moet 'm zoals ik.. van het internet af plukken).
Het is een beetje een terug naar de basis calexico en dat houdt in dat beide heren alles zelf doen. Soms doet het me een beetje denken aan de eerste calexico platen. Mooi verstild en voor een tussendoortje van uitzonderlijke kwaliteit.

avatar van bertus99
Klinkt interessant. Heb dit nog niet gehoord. De beginplaten van Calexico, met name Spoke boeien me wel.
Ik heb overigens de DVD "World drifts in" op staan. Een aanrader voor wie ze ook eens wil "zien" . Mooie registratie van een concert uit 2002 met Mariachi Luz de Luna, een mexicaanse mariachiband van ongeveer 12 man. Calexico in zijn cross-overperiode tussen mexicaans en amerikaanse country-pop in.
Ben benieuwd naar de opvolger van Garden Ruin, die ik ietsje vond tegenvallen.

avatar van heicro
Ik begin een echte Calexico liefhebber te worden. Wat is dit mooi zeg.

avatar van T.A.
Ik ook.

Dit kan je ook heerlijk opzetten als je bijv. met de auto op vakantie gaat naar frankrijk/spanje/italie. Zeer mooie achtergrond muziek voor de mensen die achterin zitten en genieten van de mooie omgeving.

avatar van Hendrix4live
Erg mooie muziek. Het doet me af en toe erg denken aan Sparklehorse, maar goed.

1,0
Een geslaagd tussendoortje. Want een tussendoortje was het. Gewoon lekker spel, weinig pretenties verder. Prima.

avatar van BrotherJohn
Verzameling oerdegelijke instrumentale americana / roots rock nummers, waarvan zowel de begeleiding als de afwerking zeer goed smaakt. Driekwartsmaatballades en wat meer uptempo nummers zoals Waitomo wisselen elkaar af. Duidelijk voor de liefhebber van rock instrumentals en voor degene die een naturel sfeertje op de achtergrond niet schuwt. M'n eerste kennismaking met deze band, benieuwd wat er nog meer in het vat zit.

avatar van deef.
Hair Like Spanish Moss

Don Broccoli schreef:

En dan 1,0*? Met dat bericht hier en met Ágætis Byrjun hoog in je Top-10 lijkt me dat een vergissing?

BrotherJohn schreef:

Blij verrast dat je er zo scherp bovenop zit. Maar het is geen foutje: het is alleen zo dat ik er 8 jaar geleden totaal anders in stond dan nu. Ik zat toen in een fase waarin ik dit kon waarderen, of waarin ik nog weinig vergelijkingsmateriaal op dit vlak had. Inmiddels ben ik erachter dat ik dit onthutsend saai vind. Wat Sigur Rós hiermee te maken heeft, begrijp ik dan weer niet helemaal. Ik zie precies nul raakvlakken met Calexico.

Don Broccoli schreef:

Ik geef toe, het is nogal vergezocht de geraffineerde IJslandse meeslependheid met deze veel meer lo-fi desert americana te vergelijken, maar ik zocht een al dan niet rock-instrumentaal aanknopingspunt in je top10... ik heb beide albums op 4,5* en beleef wel parallellen in de benadering van songs schrijven en muziek maken, hoewel het vanuit ratio moeilijk te verwoorden is.

BrotherJohn schreef:

Vind ik een interessante. Twee muziekstukken kunnen inderdaad op het eerste gehoor in alles anders zijn en toch op dezelfde gevoelsgolflengte zitten. Daarmee niet zeggende dat ik dat in dit specifieke geval hetzelfde voel, maar Calexico en Sigur Rós zijn wel beide acts die het voor een belangrijk deel van sfeer moeten hebben, om nog maar eens een legehulzenterm te gebruiken. Ik moet zeggen dat ik daar ook wel gevoelig voor ben, maar vooral wanneer een aparte/eigenzinnige/unieke/speciale sfeer gepaard gaat met goede songs. In mijn ogen blonk Sigur Rós daar ooit in uit, met Ágætis byrjun als beste voorbeeld. Daarentegen vind ik Calexico nu juist een band die niet in staat zijn fatsoenlijke liedjes te schrijven. Dan is het leuk dat je een 'eigen' sfeertje in je muziek hebt, maar dat gaat mij dan even goed snel vervelen.