D-Day: A Gangsta Grillz Mixtape (2022)

Alternatieve titel: DJ Drama & Dreamville Presents D-Day: A Gangsta Grillz Mixtape

Label: Dreamville

1. JID en J. Cole - Stick (5:09)

met Kenny Mason en Sheck Wes

2. EARTHGANG - Ghetto Gods Freestyle (2:53)

met 2 Chainz

3. Bas - Liftestyle (2:46)

met A$AP Ferg

4. Lute, Cozz en Omen - Starting 5 (4:30)
  5. Ari Lennox - Coming Down (2:36)
  6. Cozz - Hair Salon (3:13)

met G Perico en REASON

7. J. Cole - Freedom of Speech (2:11)
  8. Ari Lennox - Blackberry Sap (2:29)
  9. Lute - Like Wine (2:35)
  10. Bas en EARTHGANG - Jozi Flows (2:55)
  11. JID - Barry from Simpson (3:17)

met 2 Chainz en Young Nudy

12. EARTHGANG - Everybody Ain't Shit (3:23)
  13. Omen - Ballin in Newport (3:32)
  14. Cozz - Big Trouble Freestyle (2:43)
  15. J. Cole - Heavens EP (2:58)
avatar van Yestsida
Dan verkies ik een album zoals voorheen boven dit.

D-Day doet denken aan weleer wanneer websites zoals DatPiff op miljoenen bezoekers konden rekenen. Aangezien dit een nieuw deel is in de Gangsta Grillz-serie hoor je DJ Drama veel voorbij komen en neemt ook enkele typisch mixtape-geluiden met zich mee. Dit doet voor mij persoonlijk toch af aan de kwaliteit van de prima nummers, ze konden beter Revenge of the Dreamers 4 maken zonder een mixtape-DJ als ze nog eens als collectief naar buiten wilden komen.

Dreamville-baas J. Cole en JID zijn veruit de twee meest interessante rappers van dit label en vooral die laatstgenoemde had ik graag vaker voorbij horen komen dan maar twee keer. Stick wordt een beetje verpest door het schreeuwerige refrein van Kenny Mason maar met Barry from Simpson hebben JID en 2 Chainz wel een banger te pakken hoor!

Cozz en Lute hebben al genoeg bewezen ook sterke rappers te zijn en goede albums te maken maar ze springen niet genoeg uit in een menigte, er is weinig wat ze uniek en gedenkwaardig maakt. Hetzelfde geldt wel voor Omen.
Met EARTHGANG heb ik niet veel, Ari Lennox is een leuke zangeres en Bas is de zwakste schakel (A$AP Ferg doet het veel beter op Lifestyle) van Dreamville Records.

Een bekwame mixtape waar Dreamville nogmaals bewijst een sterk collectief/label te zijn, maar ook niet heel uitzonderlijk is.

Kleine 3,5*