Frank Zappa - Zappa/erie (2022)

Alternatieve titel: Joe's Homage

Label: Universal

1. “Someone Has Just Asked Me…” (5:38)
  2. Cosmik Debris (12:49)
  3. Pygmy Twylyte (7:03)
  4. The Idiot Bastard Son (2:16)
  5. Cheepnis (5:14)
  6. Inca Roads (14:34)
  7. Montana (7:51)
  8. Dupree’s Paradise [Intro] (14:05)
  9. Dupree’s Paradise (22:25)
  10. It Can’t Happen Here (1:52)
  11. Hungry Freaks, Daddy (2:40)
  12. You’re Probably Wondering Why I’m Here (2:36)
  13. How Could I Be Such a Fool (3:34)
  14. I Ain’t Got No Heart (2:29)
  15. I’m Not Satisfied (2:16)
  16. Wowie Zowie (2:53)
  17. Let’s Make the Water Turn Black (2:01)
  18. Harry, You’re a Beast (1:03)
  19. The Orange County Lumber Truck (0:58)
  20. Oh No (1:22)
  21. Son of Orange County (11:05)
  22. More Trouble Every Day (9:16)
  23. Camarillo Brillo (5:22)
  24. Montana (6:11)
  25. Get Down (6:40)
  26. Tush Tush Tush (A Token of My Extreme) (4:50)
  27. Stink-Foot (7:38)
  28. RDZNL (10:03)
  29. Village of the Sun (4:39)
  30. Echindna’s Arf (Of You) (3:21)
  31. Don’t You Ever Wash That Thing? (6:37)
  32. Penguin in Bondage (7:56)
  33. T’Mershi Duween (3:19)
  34. The Dog Breath Variations (1:37)
  35. Uncle Meat (2:20)
  36. Building a Girl (2:49)
  37. Dinah-Moe Humm (7:37)
  38. I’m Not Satisfied (3:41)
  39. Montana (10:14)
  40. Dupree’s Paradise [Intro] (7:54)
  41. Dupree’s Paradise (17:46)
  42. Don’t Eat the Yellow Snow (13:25)
  43. Tush Tush Tush (End Vamp) (2:04)
  44. Oh No (1:28)
  45. Son of Orange County (4:42)
  46. More Trouble Every Day (6:37)
  47. The Purple Lagoon (3:52)
  48. Stink-Foot (6:12)
  49. The Poodle Lecture (3:25)
  50. Dirty Love (3:25)
  51. Wind Up Workin’ in a Gas Station (2:37)
  52. Tryin’ to Grow a Chin (3:56)
  53. The Torture Never Stops (12:44)
  54. City of Tiny Lites (7:54)
  55. Pound for a Brown (6:18)
  56. You Didn’t Try to Call Me (6:20)
  57. Rudy Wants to Buy Yez a Drink (2:13)
  58. Would You Go All the Way? (2:05)
  59. Black Napkins (18:55)
  60. Terry’s Erie ’76 Solo (2:56)
  61. Patrick’s Erie ’76 Solo (2:43)
  62. Wonderful Wino (4:52)
  63. The Purple Lagoon [Outro] (0:58)
  64. Stranded in the Jungle (3:49)
  65. Dinah-Moe Humm (6:29)
  66. The Purple Lagoon [Outro] (0:53)
  67. Camarillo Brillo (3:42)
  68. Muffin Man (4:17)
  69. The Purple Lagoon [Outro] (0:47)
  70. You Didn’t Try to Call Me (6:04)
  71. Black Napkins (13:43)
  72. The Purple Lagoon [Outro] (0:42)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Mellotrongalore schreef:

Volgens mij uitgesteld naar 17 juni……
Ik begrijp daar helemaal niets van - er komt geen fysieke release, alles staat al lang op de rol; hoe kan dit dan?

Maartenn schreef:

Ik kan niet in de keuken van de Zappa Trust kijken, maar kan mij voorstellen dat ze door het uitstellen van de boxset ook de digitale drop hebben uitgesteld. Misschien omdat ze bang zijn met de boxsets te blijven zitten als iedereen alles al heeft kunnen horen via streaming?? Geen idee.

Mellotrongalore schreef:

Uiteindelijk alleen maar gunstig voor de zuinige Nederlander als ze met die boxsets blijven zitten, want dan belanden ze hopelijk voor bodemprijzen in de verkoop
Geen idee verder wat de reden is van de uitstel, de wegen van de Zappa Family Trust zijn volkomen ondoorgrondelijk wat dat betreft.

De echte hardcore fanboys en fangirls zullen de box vast al lang besteld hebben, de wat meer casual fan van De Snor zal vast nog even wachten tot de prijzen zakken, of enkel voor de digitale variant gaan.
Ik kan me zo voorstellen dat er sowieso meer handel zit in de fysieke verkoop, dan via de welbekende streamingdiensten, waar de verdiensten voor de mindere muzikale goden nou niet bepaald Quote 500-achtige proporties bereiken.

Ben toch wel oprecht nieuwsgierig naar het verdienmodel achter Zappa en hoeveel streams en albums onze dode held vandaag de dag wereldwijd nog behaald en verkoopt.
Wat zijn de kosten voor het maken van een release uit de omvangrijke kluizen van de Snor ?
De muziek is tenslotte al opgenomen, dus de kosten voor studio en muzikanten zit je niet meer mee.
Enkel de boel een beetje oppoetsen, leuk hoesje eromheen en uitbrengen die rotzooi, dat hoeft toch geen kapitalen meer te kosten zou je denken.

En dan uitbrengen op de beloofde datum natuurlijk, want dat blijkt ook nogal een struikelblok te zijn.

ZappaCast
Joe's Homage: An Erie Box Companion
Sta-link

Stalin schreef:
ZappaCast
Joe's Homage: An Erie Box Companion
Sta-link

Dank voor het delen. Gave podcast!

avatar van Mellotrongalore
Heb net bericht gekregen dat de box morgen zal worden bezorgd….

avatar van Stalin
Oh jongens, wat een genot dit album...

Die versie van Dupree's Paradise van 12 november 1974 bevat zoveel muzikale parels.
In korte tijd hoor je daar de fundamenten voorbijkomen van Zoot Allures en Any Downers.

Bassist Tom Fowler verdiend overigens ook een standbeeld, wat een talent is dat zeg.
En hij was tijdens deze opnames nog maar 23 jaar jong.

Voorlopige conclusie aan de hand van beluisteren via Spotify is dat ik toch vrees dat ook deze release uiteindelijk wel weer in de collectie zal belanden.

Erie aan/Broek uit

avatar van saxotoon
Ik had er eigenlijk niet direct hoog gespannen verwachtingen van. Natuurlijk, live opnames van Frank en de moeders kunnen niet stuk.
Maar dit is een zeer erg goede en ontzettend verschrikkelijk mooie welkome verrassing die van de de ene hoogtepuntige topper naar de andere draait zonder dat er tussendoor dingen gebeuren die me de ruimte geven om even naar het toilet te gaan. Zitten blijven en opletten met de ramen en deuren op slot en de telefoon uit.
Hier krijg ik er nooit genoeg van.

saxotoon schreef:
Ik had er eigenlijk niet direct hoog gespannen verwachtingen van.

En dat voor een release met 2 complete optredens uit 1974, toch niet Frank zijn minste periode.
Uiteraard waren we al bekend met de Helsinki show van YCDTOSA Volume 2, maar deze 2 shows uit hetzelfde jaar op Zappa/Erie doen daar zeker niet voor onder.

De 10th Anniversary band (april en mei 1974) is echt van belachelijk hoog niveau met de 2 ''Roxy'' drummers Chester en Ralph, de drie Fowler broers, George Duke, Napoleon Murphy Brock, Jeff Simons en oud gediende Don Preston.
En dan te bedenken dat Ruth Underwood nog van de partij had moeten zijn, maar vlak voor de tournee haar handdoek in de ring gooide.

Zappa gaat hier nota bene nog op in als iemand in het publiek hem vraagt waar Ruth is gebleven.
Dit is te horen in het openingsnummer van Zappa/Erie, waar Frank het publiek verteld dat mevrouw Underwood terug is gegaan naar Los Angeles omdat ''Ruth fell in love with somebody on the road...''
Ruth was op dat moment nog getrouwd met Ian Underwood.

Op de poster voor de 10th Anniversary tour staat er boven het hoofd van Ruth een tekstballon met daarin de woorden ''I Quit !''

Met Ruth erbij was de 10th anniversary line-up misschien wel Frank zijn allerbeste ooit geweest !

avatar van saxotoon
Stalin
Klopt natuurlijk allemaal.
Ook dat er al een aantal fantastische registraties in de kast staan.
Vandaar dat ik niet verwacht had dat die in deze mate overtroffen zouden worden. Het kan nog de nieuwigheid zijn, maar dit lijkt mij een van die vaste gasten te worden in mijn CD-lade/huiskamer.

avatar van Mellotrongalore
Het is ook allemaal prachtig vormgegeven. Box is van vinyl formaat en bevat mooie foto’s en artwork. Nu nog een moment vinden om eens goed voor de inhoud. De 14 minuten versie van Cosmik Debris is al magistraal en belooft heel veel.

avatar van Stalin
Die show uit 1976 valt eigenlijk bijna tegen na al het muzikale geweld van de twee shows uit 1974. Wat zijn die 2 versies van Dupree's Paradise toch een briljant staaltje muzikale improvisatie. Volgens mij zouden de erfgenamen zo een box set kunnen maken met alle live opgenomen versies van dit nummer uit 1973 en 1974 en het zou mij geen seconde vervelen vrees ik...

George Duke compleet ontketend op deze opnames, Tom Fowler (23 jaar nog maar tijdens deze shows) die na deze release een plek moet krijgen op een Mount Rushmore voor bassisten, de percussie van de onsterfelijke Ruth Underwood, de interactie tussen Napoleon Murphy Brock, George Duke en Jeff Simons, het briljante duo drumwerk van Ralph en Chester en dan heb ik het onnavolgbare gitaarspel van de grote besnorde baas nog niet eens genoemd. Don Preston schijnt ook nog mee te doen, maar die valt eigenlijk amper op in al het geweld. De hoeveelheid lol en speelplezier van de nu bekende opnames uit 1974 zijn echt van de bovenste plank en werken uiterst aanstekelijk.

Zappa had met de 1974 band echt goud in handen, qua chemie nooit meer overtroffen.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar het minste van deze release van de opnames uit 1974 zijn voor mij persoonlijk de covers van de nummers van Freak Out. Leuk om een keer gehoord te hebben, maar haalt het niet bij de rest van de kwaliteit van 1974. Alsof ze zich er een beetje gehaast en niet al te best geoefend van afmaken.

Shout out voor het nummer Get Down uit de show van 12 mei 1974 in South Bend, dit moet zo ongeveer het meest funky en groovende stukje hoogstaande ongein zijn wat De Moeders ooit hebben gespeeld !

Zit nu alweer te genieten van de versie van Dupree's Paradise van 12 november 1974, wat een heerlijk moment als de melodie van Any Downers daarin zijn intrede doet. Schitterend om zo getuige te zijn van de geboorte van een nieuwe Zappa parel binnen een andere parel. Voor mij geen downers, maar eerder vaseline...

avatar van papat
Man oh man, dit klinkt echt zooooo ontzettend goed. Nou heb ik echt al heel erg veel van Zappa, en ik had besloten deze niet aan te schaffen. Veel te duur ook voor 6 CD's. Maar het idee dat deze uitverkocht is...

avatar van Stalin
Nu te koop op Platenzaak.nl voor 54 euro, dus sla je slag !

avatar van Pitchman
Thx Stalin , ik heb mijn slag geslagen!
Zonder jou bericht , had ik het nooit geweten.
De zakdoekjes liggen al klaar

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Wow - dat is echt een spotprijs! Ik heb 'm al in de kast staan, maar dit is een mooi buitenkansje voor de liefhebbers die hem nog niet hadden. Sowieso raadzaam om even te wachten met de nieuwe Zappa releases, want vroeg of laat komt het wel in de aanbieding is mijn ervaring.