Launder - Happening (2022)

Rock / Pop

12. Parking Lot (4:02)
  13. Lantern (8:38)
avatar van coldwarkids
Intake

Prachtige Shoegazedreamrock uit Los Angeles. Ben benieuwd naar zijn debuut.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Launder - Happening - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Launder - Happening
Launder, de band van de Amerikaanse muzikant John Cudlip, overtuigt een uur lang met een dromerige en melodieuze gitaarplaat met invloeden uit de shoegaze, dreampop en nog flink wat omliggende genres

Bij de temperaturen van de afgelopen dagen trek ik over het algemeen geen shoegaze album uit de kast, maar Happening van Launder doet het verrassend goed bij zomerse temperaturen. De band rond de Amerikaanse muzikant John Cudlip blijft ook niet steken in de shoegaze van weleer, maar kan ook overweg met invloeden uit diverse omliggende genres, waardoor het debuut van Launder niet alleen zwaar en gruizig klinkt, maar ook dromerig en melodieus. Het levert een mooi gemaakte en geïnspireerd klinkende gitaarplaat op, die ondanks de speelduur van net iets meer dan een uur de aandacht verrassend makkelijk vast weet te houden en vooralsnog niet verslapt.

De Californische muzikant John Cudlip heeft de tijd genomen voor het debuutalbum van zijn band Launder. De afgelopen jaren maakte hij naar verluidt zo’n 60 demo’s, voor hij voldoende tevreden was om te starten met het opnemen van Happening. De muzikant uit Los Angeles deed dit in de New Monkey Studio in Van Nuys, California, waar een aantal bevriende muzikanten aanschoven.

De studio, die ooit eigendom was van de Amerikaanse muzikant Elliott Smith, beschikt over analoge en digitale apparatuur, waardoor John Cudlip naar hartenlust kon sleutelen aan het geluid van Launder en vooral aan het perfectioneren van zijn gitaargeluid. Hij deed dit samen met producer en technicus Sonny DiPerri, die werkte met onder andere DIIV en Nine Inch Naills, maar ook met My Bloody Valentine. Van de muzikanten die aanschoven zijn Jackson Phillips (Day Wave), Zachary Cole Smith (DIIV) en de Franse muzikante Soko de bekendste namen.

Happening van Launder beweegt zich vooral in genres die je hartje zomer niet verwacht. John Cudlip heeft een voorkeur voor invloeden uit de shoegaze en dreampop en heeft het debuutalbum van Launder vervolgens verrijkt met invloeden uit onder andere de lo-fi, postpunk, indierock, noiserock en grunge. Het zijn genres die tot leven komen wanneer de zon onder is, maar omdat de muziek van Launder over het algemeen kiest voor een laag tempo en heerlijk melodieus is, doet Happening het verrassend goed op warme zomerse dagen.

John Cudlip nam zoals gezegd heel veel demo’s op voor hij begon aan het opnemen van het debuutalbum van Launder, waardoor hij zeker geen gebrek had aan materiaal. Uiteindelijk vond hij dertien songs goed genoeg voor het album, waardoor Happening met een speelduur van een uur en een minuut aan de lange kant is. Het zit me op een of andere manier niet in de weg, want wanneer je eenmaal bent begonnen aan beluistering van het album, luistert het lekker weg en ben je ook na ruim een uur nog niet verveeld.

Happening van Launder is vooral een gitaaralbum. John Cudlip heeft flink geëxperimenteerd met gitaren en met de in de studio aanwezige apparatuur, wat een rijk en veelkleurig gitaargeluid oplevert. De muzikant uit Los Angeles kan uit de voeten met gruizige gitaarmuren, maar speelt ook verrassend zonnig klinkende akkoorden en kan ook nog eens fraai melodieus soleren.

Het geweldige gitaargeluid op het album wordt gecombineerd met een prima spelende ritmesectie en met de lome stem van John Cudlip, die het dromerige karakter van de muziek van Launder nog wat versterkt. Het is muziek die het ook uitstekend doet met een zwoele vrouwenstem, wat wordt bewezen wanneer de Franse muzikante Soko aanschuift in het broeierige Become. Soko had van mij nog veel vaker mogen opduiken, maar ook zonder de Française blijft John Cudlip makkelijk overeind.

Happening bevat een aantal ruwe en wat stevigere songs, maar persoonlijk vind ik de muziek van Launder het mooist wanneer het tempo wat lager ligt en het gitaarwerk wat minder expressief en lekker melodieus is. Happening is een album dat het fantastisch gaat doen wanneer de dagen korter en kouder worden, maar ook midden in de zomer is het een uur lang genieten. Erwin Zijleman