Andrew Bird - Inside Problems (2022)

Folk / Pop
Label: Loma Vista

1. Underlands (6:14)
  2. Lone Didion (4:23)
  3. Fixed Positions (2:58)
  4. Inside Problems (4:16)
  5. The Night Before Your Birthday (4:06)
  6. Make a Picture (3:25)
  7. Atomized (4:45)
  8. Faithless Ghost (3:42)
  9. Eight (6:48)
  10. Stop N’ Shop (3:50)
  11. Never Fall Apart (3:50)

Alleen Underlands is te beluisteren op Tidal dat is een prachtig nummer.

avatar van Justinx
My Finest Work Yet (tot het vervelende toe) helemaal grijsgedraaid en de plaat groeide voor mij uit tot het beste album van Bird. De verwachtingen voor Inside Problems zijn dan ook hooggespannen, maar Atomized is in ieder geval fantastisch. Underlands laat zich wat moeilijker doorgronden, maar is na meerdere luisterbeurten ook vrij geniaal. Het nummer heeft een beetje een jazzy-feel, kan ik wel waarderen.

avatar van Mausie
Eerste singles klinken erg goed! Stukken beter dan wat ik heb gehoord van de 'tussendoortjes' na MFWY.

Make a Picture klinkt alvast leuk met pakkend melodietje.

Eigenlijk was ik een beetje uitgeluisterd voor wat betreft Bird's laatste albums. De magie was weg wat mij betreft. De goede herinneringen aan ouder werk en een concert lang geleden bleven.

Inside Problems bevalt dan ineens toch best goed. Heldere productie, prima liedjes, niet al te veel gefluit (dat kennen we nu wel) en zijn zang klinkt gewoon lekker.

Een nummer als The Night Before Your Birthday doet me op sommige momenten zelfs een beetje aan Lou Reed denken en zit er in Atomized niet een stukje uit een bekend klassiek werk waar ik dan niet op kan komen?

Van die fijne indie pop liedjes. Natuurlijk blijft zijn viool z'n trouwe maatje en dat hoort bij Bird.

avatar van MarkS73
Misschien wel het meest toegankelijke album van Andrew Bird tot nu toe, wat mij betreft zelfs zijn beste. Eigenlijk is elk nummer raak, met elke luisterbeurt wordt het album weer iets beter. Bij vorige albums skipte ik nog wel eens een enkel nummer dat zie ik bij Inside Problems nog niet gebeuren.

Kende alleen maar z'n zeer sterke eerste dijk van een plaat. ( production eggs etc ) 2005 zag ik. Daarna niet meer gevolgd. Maar om het goed te maken ga ik naar zn concert in Juli te Utrecht. Beluister deze plaat nu voor het eerst. Wat een ontroerend mooie nummers !! Lees steeds dat zn vorige platen minder of saai zouden zijn. Nou deze nieuwe is really een topper !

Over het hoofd gezien. Het is een hele goeie van Bird. Zelfs een velvet underground bijna-rip-off .