Danny Elfman - Batman Returns (1992)

Score
Label: Warner Bros.

1. Birth of a Penguin (Pt.1) (2:27)
  2. Birth of a Penguin (Pt.2) (3:09)
  3. The Lair (Pt.1) (0:57)
  4. The Lair (Pt.2) (4:49)
  5. Selina Transforms (Pt.1) (1:11)
  6. Selina Transforms (Pt.2) (4:16)
  7. The Cemetery (2:54)
  8. Cat Suite (5:41)
  9. Batman Vs. the Circus (2:34)
  10. The Rise and Fall from Grace (Pt.1) (1:41)
  11. The Rise and Fall from Grace (Pt.2) (4:08)
  12. Sore Spots (2:15)
  13. Rooftops (2:15)
  14. Wildride (3:34)
  15. the Children's Hour (1:47)
  16. The Final Confrontation (Pt.1) (5:12)
  17. The Final Confrontation (Pt.2) (4:54)
  18. The Finale (Pt.1) (2:40)
  19. The Finale (Pt.2) (2:19)
  20. End Credits (4:44)
  21. Face to Face (4:17)

met Siouxsie & The Banshees

neo (crew)
Batman was een zeer afwisselende en machtige score met in principe maar 1 echt groot motief (die van Batman zelf). Voor Returns pakte Elfman het anders aan. Twee nieuwe thema's zijn te horen:

-Het Pinguin thema is door de score heen bedolven onder de droevigheid. Die emotie die dit thema los maakt is ongekend.De menselijke kant van hem wordt benadrukt in de tragische afloop van The Finale.

-Het thema voor Selena/Catwoman. Hier zowel een liefdevol thema voor Selena en na haar Transformatie voornamelijk verbeeld door snellende, weelderige, hoogspelende vioolgeluiden zoals in bv. Selina Transforms.

Daarnaast is er minder ruimte voor het thema van Batman. Wat opvalt is heerlijke dwaasheid in sommige tracks:

-Batman vs. The Circus: kermis-achtig, humoristisch, opwindend en wat ruimte voor het Batman thema.

-The Final Confration: hierin worden zo wel militaristische geluiden gecombineerd met humoristische inslag.

Beter dan de Waltz aan het einde van de score van Batman kiest Elfman hier een betere weg.Het resultaat is droeviger en meer afwijkend materiaal. Daarnaast is het koor ook zeer effectief in zijn typische Elfman zang. 5 sterren

Vermakelijke score, met een voller, rijker geluid dan Batman had. Het is meer in de richting van Elfman's huidige stijl, met veel dingen die inmiddels cliche bij hem zijn (het leuke koor-gebruik bijvoorbeeld, wat hier wel erg goed past). Daarom vooral te beluisteren met het oog op "toen was het nog origineel."

Toch blijft het ook hier geweldig hoe Elfman in muziek Burton's wereld perfect weergeeft met een eigen sfeer. Net als de eerste Batman is ook deze muziek weer erg overtrokken en speels, net zo "dwaas" (hoewel hier meer in balans). Maar door deze theatrale overtrokkenheid zijn de dramatische thema's nauwelijks echt gevoelig, een probleem die Elfman de laatste tijd steeds vaker tegen zich krijgt (hoewel het bij Big Fish nog wel meeviel), en wordt het op een gegeven moment net iets teveel. Iets overigens wat meer charme had in de voorganger, waar meer gevoel in zat.

avatar van Bart Tönjann
Perfecte soundtrac van D.E. Vooral Birth of a penquin beviel me erg goed. Eigenlijk sluit i me volkomen bij Neo aan. Ik geef deze score 4.5 punten! Ik kan niet zeggen of dit beter is dan zijn voorganger, omdat ik die simpelweg nog nooit gezien heb. Wel een paar nummers gehoord, die ik geweldig vond. Deze muziek sluit daar prima bij aan. Ik vind die soundtrack van Batman altijd wel wat apart. Er zitten altijd een soort "lieve" deuntjes in, wat het op een of andere manier extra eng maakt. Vooral in het begin van de film, de opening is de muziek fantastisch. Vooral als de ouders van die lelijke baby hem weg willen gooien. Je hoort echt dat er iets bruist. En als ze dan die voorbigangers een fijne kerst wensen, word het muziekje ineens ook "liever", maar toch zit er een soort kwaadaardigheid in gemengd. De pinquen theme is fantastisch, en zit ook verwerkt in meerdere nummers.
Puik werk van Danny Elfman.

avatar van JohnWilliams
Bart heeft hier wel een punt.
Weet alleen niet of deze beter is dan zijn vorige album.
Batman (de 1e). The Jokers Poem......daar ben ik pas weg van, het is alleen zo jammer dat die zo kort duurt.
Daarom is (zoals Bart al zei) Birth of a Penquin misschien wel beter omdat deze lekker lang duurt.

avatar van Thunderball
Hier heb ik echt spijt van dat ik deze nooit gekocht heb, nu zie je hem eigenlijk nooit meer. Balen!

avatar van Bart Tönjann
Als je er toevallig een keer twee tegenkomt..............

avatar van Thunderball
Moet even nu zuinig doen, maar bij een volgende filmbeurs.....!

avatar van thomzi50
Lag heel lang bij concerto tweedehands voor vijf euro, wel een jaar ongeveer. Nu niet meer, want ik heb 'm gisteren eindelijk gekocht. Werd ook tijd, twijfelde namelijk iedere keer dat ik 'm zag.

avatar van Yak
Yak
Berichten verplaatst naar Genres > Overigen > Filmmuziek

avatar van thomzi50
En het blijkt een goeie aankoop, erg fraaie score. Mooie afwisselingen qua sfeer en toch een geheel. Zie veel momenten van de film weer voor me bij het luisteren van deze score.

avatar van JohnWilliams
Heb gisteren de film gezien op de televisie maar als ik een film zie........let ik ook op de muziek. Wat een muziek!!! Zeker het begin muziekje van de penguin is prachtig. En dan mogen we natuurlijk ook niet dat spetterende Main Theme vergeten.

avatar van Bart Tönjann
Klopt. Muziek bereikt voor mij hoogtepunten wanneer the pinquin zijn leger ( ) op Gotham afstuurt met zijn speech, en wanneer hij sterft

avatar van JohnWilliams
Deze vind ik stukke beter dan de vorige al hoewel ik sommige nummers ook wel weer heel erg mooi vond.....dit zie je niet vaak (dat het vervolg beter is dan deel 1) maar bij deze vind ik het toch wel.

avatar van Bruce Almighty
De film daar vond ik niet veel aan, maar de muziek die vind mooi, Dit had ik niet verwacht zeer raar (meestal als ik de film slecht vind vind ik de muziek ook slecht) bij deze is dat in ieder geval niet zo!

* * * *

avatar van Bart Tönjann
Inderdaad, de muziek had een heel fijn sfeertje.

avatar van JohnWilliams
De intro blijft fenomenaal met dat wiegje en dan die muziek! De nummers 2 & 3 blijven echt 1 van mijn favorieten. Natuurlijk mogen we het spectaculaire Main Theme van Elfman ook niet vergeten.

avatar van Thunderball
Deze vandaag op de Grote Verzamelbeurs gekocht.
Eindelijk na al die jaren van spijt hem destijds niet gewoon in de winkel aangeschaft te hebben, is ie dan toch in mijn bezit.

Beslist geen spijt van deze aanschaf, want het is een erg mooie soundtrack.
Behalve het Batmantheme, wat terug keert van de originele score, is er nu ook het theme van de Pinguin en van Selene/Catwoman, maar ook de rest van de score mag er zijn.
Het heeft allemaal een soort van sprookjesachtige sfeer, maar dan wel van een zeer donker en duistersprookje.
Ook de song van Siouxsie and the Banshees past hier heel goed bij.
Prachtige soundtrack, mss zels beter als de originele score!

Voor nu 4 sterren!

avatar van davy jones
Bon, hopelijk schieten jullie mij niet af. Maar zo een hele grote fan van de originele Batman score ben ik nooit geweest. Uiteraard was het Main Theme volledig af, en waren er een paar hoogtepunten zoals John Williams aangaf met The Joker's Poem. Een paar weken zag ik voor het eerst Batman Returns en vanaf de eerste minuut was ik volledig weg van deze score. Dit is Danny Elfman op zijn best. Gotiek, drama en spetterende actie maar natuurlijk ook met het Batman theme. Nu vraag ik mij zelf soms af, waarom vind ik deze score beter dan zijn voorganger. Wel, ik kan er drie opnoemen.
Ten eerste klinkt deze score veel voller, alsof Elfman beter wist waarmee hij bezig was. De thema's zijn beter georkestreerd en ook beter ingespeeld, en de thema's liggen gewoon beter in het gehoor.
Ten tweede heb je het thema van Penguin dat vooral in de eerste twee tracks naar boven komt. Ik ben na al die jaren nog steeds weg van het koor dat Elfman steeds gebruikt, maar nergens past het zo goed als hier. Briljant.
Ten derde is één track. Finale Part 1 met de dood van de Penguin. Elfman is er met zijn muziek in geslaagd om zo'n personage dat wreed en slecht is toch een zeer melodramatische kant mee te geven. Door deze track besef ik pas wat voor een personage Penguin eigenlijk was. De combinatie van de donkerheid, drama en gotiek kon mij zeer goed bekoren.
Daarom een mooie 4.5* voor de beste score van de originele vier Batman films.