Tedeschi Trucks Band - I Am the Moon: II. Ascension (2022)

Blues / Rock
Label: Fantasy

1. Playing with My Emotions (4:10)
  2. Ain't That Something (5:28)
  3. All the Love (9:03)
  4. So Long Savior (2:39)
  5. Rainy Day (4:47)
  6. La di Da (4:10)
  7. Hold That Line (6:06)
avatar van Mssr Renard
De band is druk bezig geweest met een gigantisch en ambitieus project: 4 albums met 4 speelfilms die er bij horen. Alles wordt in de loop van het jaar in tussenpozen uitgebracht. Totaal gaat het om 24 nieuwe songs, geïnspireerd door een oud Perzisch liefdes-epos, en is ook gebaseerd op de pandemie en de isolatie en eenzaamheid die daaruit volgde.

De muziek is zoals altijd genre-overstijgend en ik vermoed dat er veel invloeden ook uit de Midden-Oosterse muziek is bespeuren. Het nummer Pasaquan heb ik al reeds kunnen horen op één van Fireside Sessions-albums.

Ik heb deze en de andere 3 albums reeds in de pre-order staan. Het is ook mogelijk een boxset met allevier de albums te bestellen, maar die krijg je dan pas vanaf september, en zolang kan ik gewoonweg niet wachten.

Maartenn (crew)
Wel bijzonder dat ik van zowel MusicFreak, Mssr Renard én Sir Spamalot gelijktijdig een correctie op de titel krijg

Maartenn schreef:

Allemaal houden we van een zo correct mogelijke database. Fantastisch niet?
Ik hoop dat mensen ook zoveel aandacht aan de platen gaan besteden wanneer ze uit zijn. Want ik verwacht het beste van het beste, nu al.

avatar van musicfriek
Wel de juiste musicfriek noemen he? En idd erg toevallig

musicfriek schreef:
Wel de juiste musicfriek noemen he? En idd erg toevallig
Ik kan het niet meer aanpassen in mijn oorspronkelijke quote helaas. Maar ere wie ere toekomt!

avatar van Mssr Renard
En uiteindelijk gaan we het wel weer over de muziek hebben toch?

Mssr Renard schreef:
En uiteindelijk gaan we het wel weer over de muziek hebben toch?
Zeker weten! Ik weet helemaal niets van dit album, dus vertel: wat kunnen we verwachten en waarom moet ik het gaan luisteren?

Maartenn schreef:

Zij mijn eerste post. Er is verder nog niet heel veel bekend maar er is wel al een promovideo, en die belooft wat:

Tedeschi Trucks Band - I Am The Moon (Trailer)

p.s. als Jason Isbell-liefhebber, zal je dit misschien nog wel leuk vinden ook.

avatar van MusicFreak
Maartenn schreef:

Haha ik dacht al ik ken deze band niet maar wil hier wel een luisterbeurt aan spenderen. Ben benieuwd.

Mssr Renard schreef:

Tedeschi Trucks Band - I Am The Moon (Trailer)

p.s. als Jason Isbell-liefhebber, zal je dit misschien nog wel leuk vinden ook.
Ik heb Revelator opstaan en dat klinkt uitstekend. Ik heb trouwens wel moeite met 4 albums tegelijker tijd uitbrengen. Dat werkt direct de discussie in de hand 'had het niet op 1 schijf gekund'.

Maartenn schreef:

De 4 albums komen in september als 1 boxset uit: I Am The Moon Deluxe 4-LP Box (Signed) – Tedeschi Trucks Band - tedeschitrucksband.themerchcollective.com

Maar ja, je bent ambitieus of niet, er zijn zelfs 4 films die tegelijkertijd met de albums worden uitbracht.

De keuze overigens om in het op 4 platen te zetten, is juist omdat het dan makkelijker te verteren is (30-40 minuten per plaat), zoals dat vroeger ook was. Anders zou het juist ineens een hele bulk zijn. Voordeel is ook dat wij (als musicmeteraars zijnde) lekker veel plaats hebben om te discussieren.

En er is een hoop te bediscussieren, want deze plaat-cyclus is eigenlijk een vervolg of een verdere uitwerking van Layla (die ook gebaseerd was op een perzisch gedicht van Nizami Ganjavi)

avatar van Mssr Renard
Tweede film staat al klaar voor release voor 29 juni: https://www.youtube.com/watch?v=iuf8eKna4wA
Dus een preview eigenlijk voordat de plaat uit komt.

Hier de premiere van de begeleidende film: https://youtu.be/iuf8eKna4wA

Vrijdag de officiele release van het album zelf.
Zoals altijd klinkt het weer fantastisch. Review volgt nog.

Ik kan nu al zeggen trouwens dat All the Love een echt erg fijne song is. Lekker lang, mystiek, en met een mooie solo van Derek Trucks, met een beetje een arabisch/midden oosterse inslag.

De eerste twee nummers zijn dan weer een beetje Stax/Soul-achtig, wat ook erg lekker klinkt.

So Long Savior is dan weer een ouderwetse southern rocker en Rainy Day een typische, wat weemoedige Tedeschi Trucks Band-ballad, waar de band patent op heeft. Prachtig.

La di Da is een beetje wat lichtvoetiger. Een uplifting walsje. Een opmaatje naar het waanzinnig mooi Hold That Line, weer wat zweverig, mysterieus en een midden-oosters tintje. Mooie arrangementen voor de blazers in deze song, met ook weer de dwarsfluit (terug van weggeweest). Een prachtige afluister van wederom een geweldig deel van deze polyptiek.

avatar van ABDrums
Ik ben met name benieuwd hoe deze tweede zich verhoudt tot het eerste album van dit vierluik en of het niveau van het vorige album vastgehouden kan worden.

Het eerste album benaderde bijna de perfectie, ware het niet dat afsluiter Pasaquan voor mij een beetje roet in het eten gooide. Op dit tweede album is geen sprake van een zeer lange track, zo lijkt het. En als ik Mssr Renard mag geloven, iets wat ik graag doe , moet het wel goedkomen met het langste nummer van dit album: All the Love. Kortom: ben benieuwd!

avatar van Mssr Renard
Deze plaat kent geen lange instrumental (ook geen drumsolo dus), maar heeft toch wel één langere song (All the Love), maar die heeft dan wel echt een prachtig slotstuk. Het is echt een progressieve rocksong met meerdere 'movements'. Mooi pianospel ook, mooie blazersarrangementen, maar het is die slide-solo van Derek die de song echt naar een hoger niveau tilt. Echt een song voor de historie-boeken.

avatar van Mssr Renard
Heb mijn stem verhoogd naar het maximum, want dit is me toch weer een briljante plaat in alle opzichten.

Heb ook direct de muziekvideo voor de lead-single toegevoegd: https://www.youtube.com/watch?v=3qQJZ5dm904

Het is een ontzettend catchy song en heeft een sterke zanglijn en wat mooie gitaarsolo's. Ik vermoed dat niet alleen Derek maar ook Susan de leadgitaar in deze song spelen, want er is een gitaarduel in het middenstuk, erg gaaf.

Door dit in de rotatie lijst te zien me donderdag gewaagd aan deel 1. Erg goed! En deze klinkt ook al fijn.

avatar van ABDrums
Hij valt me eerlijk gezegd een beetje tegen ten opzichte van het wervelende eerste album uit deze vierdelige reeks. Ik mis wat venijn hier, net dat beetje pit dat het vorige album wel had. Voor mijn gevoel kabbelt het hier veel meer voort , zoals bijvoorbeeld op All The Love en Hold That Line, met lange stukken die naar mijn idee maar door meanderen zonder dat er daadwerkelijk een doel of einde aan komt. Daarnaast pakken de songs me hier veel minder dan op het debuut: ik mis hier bijvoorbeeld de geweldige gelaagde opbouw van Hear My Dear, het jolige / opzwepende van Fall In of het 'knusse' van het titelnummer I Am The Moon.

Jammer dat deze me minder bevalt dan het eerste deel, waar ik toen echt lyrisch over was (en nog steeds ben). Ik houd het op 3.5*, want wat er op deel twee te horen is is bij vlagen uitstekend (neem de eerste twee tracks bijvoorbeeld) tot 'voldoende', maar het is niet genoeg om door te stoten tot een 4* of misschien zelfs een 4.5*. Gelukkig komen er nog twee albums aan, dus ik ben benieuwd of de Band zich weet te herpakken.

avatar van Aladdin
Bepaald niet slecht natuurlijk, maar zoals bij I gezegd, wat tradionelere sound en dat vind ik toch minder. Blijven natuurlijk fantastische muzikanten die op z'n minst nog steeds 'goed' afleveren. Blijf benieuwd wat ze nog meer gaan uitbrengen de komende weken. Voor de fans moet dit toch wel een hele mooie tijd zijn

Live-versie van 'Playing with My Emotions':

avatar van Mssr Renard
Toch geef ik ook deze plaat een 5*-score. Dit komt ook omdat ik eigenlijk het hele project een 5*-score geef. All the Love is hier de mooiste song, maar alle songs zijn hier ijzersterk.

Ik was ongerust dat deze twee uur aan muziek aan overkill zou gaan lijden, maar dat is niet zo. De muziek is zo ontzettend veelzijdig en goed uitgevoerd dat het geen moment verveelt. Ook als je de gehele cyclus in één stuk achtereen draait, is er geen zwak moment. De sequencing van de songs is zo zorgvuldig gedaan, dat het een reis door de emoties is, en nergens zit een song een andere song in de weg.

Dit is echt één van de grootste meesterwerken van de afgelopen decennia.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tedeschi Trucks Band - I Am The Moon I-IV - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tedeschi Trucks Band - I Am The Moon I-IV
Zo ongeveer in één keer meer dan twee uur muziek uitbrengen die er toe doet is maar weinig bands gegeven, maar Tedeschi Trucks Band slaagt er op het uit vier delen bestaande I Am The Moon absoluut in

Ik was al onder de indruk van de vorige albums van Tedeschi Trucks Band, maar de Amerikaanse band overtreft zichzelf met het zeer ambitieuze project I Am The Moon. In een maand of drie tijd verschenen vier albums met een totale speelduur van ruim twee uur en het is ruim twee uur genieten. De 12-koppige band uit Florida kan binnen de Amerikaanse rootsmuziek met zo ongeveer alles uit de voeten en speelt fantastisch. In muzikaal opzicht is het smullen, maar ook in vocaal opzicht maakt de band en vooral Susan Tedeschi flink wat indruk. I Am The Moon staat ook nog eens vol met geweldige songs, waarin het nodige muzikale vuurwerk is te horen, maar waarin de songs met een kop en een staart niet worden vergeten. Wat een fascinerend en indrukwekkend project.

Ik heb tot dusver nog geen aandacht besteed aan I Am The Moon van Tedeschi Trucks Band. Het eerste deel van dit lijvige project, dat bestaat uit vier albums en vier bijbehorende films, verscheen al in juni, maar met de release van het laatste album deze week is voor mij de tijd gekomen om stil te staan bij dit ambitieuze project.

I Am The Moon: I. Crescent, I Am The Moon: II. Ascension, I Am The Moon: III. The Fall en I Am The Moon: IV. Farewell zijn samen goed voor 24 tracks en maar liefst twee uur en tien minuten muziek. Ik was erg onder de indruk van de vorige albums van Tedeschi Trucks Band, waarop de 12-koppige band de pannen van het dak speelde. Dat doet de band ook op I Am The Moon, dat zowel in muzikaal als in vocaal opzicht van een ontzettend hoog niveau is.

Tedeschi Trucks Band ontstond een jaar of twaalf geleden in Jacksonville, Florida, waar Susan Tedeschi en Derek Trucks besloten om de krachten te bundelen. Beiden hadden er op dat moment al heel wat jaren in de muziek op zitten, laatstgenoemde onder andere in The Allman Brothers Band, en dit gold ook voor de andere muzikanten die werden gerekruteerd.

I Am The Moon, dat is gebaseerd op een Perzisch gedicht uit de twaalfde eeuw, is een album dat vooral Amerikaanse rootsmuziek bevat. Binnen dit genre kan de band uit Florida alle kanten op. I Am The Moon verwerkt invloeden uit de blues, soul, gospel, country en jazz, maar ook invloeden uit de Southern rock en de wereldmuziek hebben hun weg gevonden naar het album, al heb ik laatstgenoemde invloeden wel eens duidelijker gehoord.

Tedeschi Trucks Band staat bekend als een stel podiumbeesten en dat hoor je op I Am The Moon, waarop niet alleen geweldig wordt gemusiceerd, maar waarin de band ook laat horen dat het de kunst van het jammen uitstekend verstaat. Alle muzikanten op de band verdienen lof voor de fantastische muziek, maar met name het gitaarwerk op I Am The Moon is fantastisch. Door de relatief lange songs is er alle tijd om uitgebreid te soleren, wat een indrukwekkende serie geweldige gitaarsolo’s oplevert.

I Am The Moon is een conceptalbum, maar het verhaal haal ik er zelf niet 1-2-3 uit. Het is wat mij betreft geen probleem met zoveel uitstekende songs vol muzikaal vuurwerk. Tedeschi Trucks Band jamt er zo nu en dan flink op los, maar het is fraai hoe de spanning wordt opgebouwd in de songs, waardoor je echt geen moment het idee hebt dat je naar jams zonder kop of staart aan het luisteren bent. Steker nog, Tedeschi Trucks Band grossiert op I Am The Moon in verrassend toegankelijke songs.

In muzikaal opzicht staat het allemaal als een huis en klinkt het dankzij de blazers lekker vol, maar ook in vocaal opzicht levert de Amerikaanse band op I Am The Moon fraai werk. Susan Tedeschi is niet alleen een geweldige gitarist, maar maakt ook in vocaal opzicht indruk met haar doorleefde stem, zeker wanneer deze wordt gecombineerd met die van de andere zangers van de band.

Vier albums tegelijk uitbrengen leek me op voorhand teveel van het goede, maar Tedeschi Trucks Band slaagt er in om het niveau hoog te houden en heeft bovendien vier albums afgeleverd die zeker niet precies hetzelfde klinken (zo klinkt I Am The Moon: II. Ascension duidelijk traditioneler dan de andere albums).

Dat Tedeschi Trucks Band bestaat uit een aantal topmuzikanten zal niemand ontkennen, maar dat levert nog niet noodzakelijkerwijs een album op dat je ook raakt. I Am The Moon raakt me absoluut en het aantal favorieten tussen de 24 songs op de albums groeit gestaag. I Am The Moon leek op voorhand een wel erg ambitieus of zelfs pretentieus project, maar het is de voorlopige kroon op het werk van Tedeschi Trucks Band. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Iets minder dan deel I, maar nog steeds een belevenis