Tangerine Dream - Aachen-January 21st 1981 (2004)

Alternatieve titel: The Bootmoon Series

Duitsland
Electronic
Label: Voiceprint

1. Undulation (8:09)
  2. Calymba Caly (13:37)
  3. Thermal Inversion (13:52)
  4. Piano Solo 81 (Elisenbrunnen) (6:10)
  5. Force Majeure (2:30)
  6. The Price (3:11)
  7. Silver Scale (17:53)
  8. Horns of Doom (2:59)
  9. Phase Change (4:34)
  10. Diamond Duster (4:18)
  11. Diamond Diary (Guitar Part) (10:43)
  12. Choronzon (12:31)
  13. Trap Feeling (2:37)
  14. Scrap Yard (3:40)
avatar van Gerards Dream
Jammer, heel jammer dat dit album opnieuw erg hol klinkt. Het slechte geluid wat op The Bootleg Box Set vol 1 is te horen is er heilig bij. De hele tijd heb ik het idee of ik in en tunnel sta waar dan op wat zeepkisten Tangerine Dream staat om er toch wat goeds van te maken.

Qua tracklist had het een heel bijzonder live-album kunnen worden of zijn, Zo'n Piano Solo is meestal erg fraai te noemen, maar nu even niet. Als ik op 21 januari 1981 daar in de zaal had gezeten had ik daar niets van gemerkt, want Tangerine Dream besteed daar wel de nodige aandacht aan. Er is hier kennelijk sprake geweest van een productie waar Edgar Froese niet de eindregie op had, want het klinkt me een partij beroerd.

Eerder vanavond las ik in een bericht van Tangmaster dat dit gewoon is bij platen die uitkomen onder het label Voiceprint. Ze plukken wat uit de tangerine tree en zetten het zonder enige vorm van nabewerking op cd en geven dat vervolgens uit. Erg jammer dus, Tangerine Dream verdient beter en de fans zeer zeker ook.

tangmaster
Geen Tree maar een Leave produktie. Zie bericht bij Cleveland.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Ik geloof dat inderdaad praktisch elke release uit de zg. Bootmoon-series last heeft van slechte tot bij vlagen zeer slechte geluidskwaliteit.
Uitzonderingen zijn Preston en Detroit, die klinken vrij redelijk.

Ik denk alleen interessant voor degenen die écht alles van TD willen hebben, waaronder ikzelf, weliswaar, vandaar dat dit album ook bij mij in de collectie zit, maar een magere 3 is alles wat ik ervoor geef, maar eerder vanwege het unieke ervan, dan de kwaliteit van het album.

CorvisChristi schreef:
Uitzonderingen zijn Preston en Detroit, die klinken vrij redelijk.

Is deze zie link gewoon uit de leaves genomen en officieel gemaakt.

avatar van wowter
Ik zal je uitleggen wat met deze opname aan de hand is.
Toen deze voor de Tangerine Tree serie (waarvoor ik de remastering van bijna alle delen heb uitgevoerd) werd geselecteerd, kreeg ik de mastertape in handen (op cassette) met de opname van het concert slechts op 1 kanaal.
Degene die dit concert namelijk had opgenomen (ik ken hem toevallig persoonlijk goed, het is een Nederlandse TD-fan), ondervond wat technische problemen. Vanwege de prachtige solo's werd dit concert toch uitgekozen. Zo werd een mono-opname 'in stereo gezet'. Als ik de keuze had gedaan, dan was dit concert zeker mijns inziens geen Tangerine Tree volume waard geweest.

Ga je voor geluidskwaliteit en een minstens zo goed concert, pak dan Parijs 1981.

Groot was mijn verbazing dan ook dat zowel deze als Parijs 1981 als "Bootmoon" was geselecteerd voor een officiële uitgave. Zelfde geldt voor Preston 1980 (ik had zelf Brussel 1980 gekozen), maar Edgar had het laatste woord...

Maar goed, over het hele Tangerine Tree/Leaves project zou ik een dik boek kunnen schrijven.

ik heb deze dubbel CD en ik vind het een geweldige bootleg. de kwaliteit is even wennen, maar dat is zovaak met bootlegs. in ieder geval muziekaal vuurwerk. de andere naar het schijjnt betere opnames ken ik niet.

spees schreef:

Dit is geen bootleg, maar een officiele uitgave gemaakt uit de Leave serie.

tangmaster schreef:

Dit is geen bootleg, maar een officiele uitgave gemaakt uit de Leave serie.

...maakt samen een 'official bootleg' en dat is wat deze uitgave is. Niets meer en niets minder. Punt!

avatar van Gerards Dream
Blijft wel staan dat het geluid erbarmelijk is.

tangmaster
Het geluid is juist erbarmelijk. Kan ook niet anders het zijn fan opnames.

Gerards Dream schreef:
Blijft wel staan dat het geluid erbarmelijk is.

Zie mijn commentaar in een eerder bericht hoe dat zo komt.