Mournful Congregation - The Exuviae of Gods - Part I (2022)

Australiƫ
Label: 20 Buck Spin

1. Mountainous Shadows, Cast Through Time (14:05)
  2. The Exuviae of Gods (7:11)
  3. An Epic Dream of Desire (15:47)
avatar van B.Robertson
De eerste uit twee EP's ter overbrugging van het laatste naar een nieuw album van deze funeral doom giganten. Eerste twee tracks zijn nieuw en de laatste is een heropname van één van hun oudste stukken.

avatar van Edwynn
Mournful Congregation komt sterk terug van het ietwat tegenvallende The Ïncubus Of Karma. Daar sloegen ze wel wat door met hun melodieuze fratsen.
Mountainous Shadows, Cast Through Time levert direct een beresterke visitekaart af die weer wat meer nadruk legt op een rotsvast fundament waarop de bekende melodieuze accenten weer een meer dienende rol krijgen. Het tempo gaat links en rechts (relatief) wel wat omhoog maar dat komt de beleving zeker wel ten goede. Frivole dubbele basspartijen brengen af en toe zelfs een piepklein zonnestraaltje in het herfstige treurspel wat opnieuw gepresenteerd wordt. Pure funeral doom is het dan ook nooit geweest bij deze gasten. De band grossiert verder in haar ontroerende harmonieën en plechtstatige voordrachten zoals altijd. Dus elke angst dat de invloeden van De Twee Pinten hier doorsijpelen is onterecht.

Het instrumentale titelnummer duurt mij dan wel weer wat te lang. Het doelloze gesoleer haalt de vaart (haha) uit de monumentale atmosfeer van het openingsnummer. Geef mij dan maar het afsluitende An Epic Dream of Desire waarmee op pastorale wijze wordt afgesloten. Een prachtig opgebouwd stuk. Een trage schets van een bittere, neerslachtige wereld die toch in een poep en een zucht voorbij lijkt te zijn. Met een verrassend opwekkend slot ook weer. Carnavallers wees gewaarschuwd!

avatar van namsaap
Aardige EP van dit Funeral Doom-gezelschap, maar ik mis hier juist de melodieuze fratsen van The Icubus Of Carma. Dat was dan ook mijn kennismaking en referentiepunt bij deze band.

Kant A levert twee aardige nummers, maar bij Mountainous Shadows... mist ik een spanningsboog in de opbouw. Het titelnummer is meer een sfeervol intermezzo.
An Epic Dream Of Desire, dat kant B bestrijkt, is blijkbaar een heropgenomen nummer maar voor mij nieuw. Aanvankelijk opent het nummer nog wat vlak maar gaandeweg ontvouwt zich een heerlijk epos met heerlijke melodieën.