Gnome - King (2022)

Label: Polder

1. Ambrosius (5:11)
  2. Your Empire (3:27)

met Oskar Logi

3. Bulls of Bravik (3:35)
  4. Antibeast (5:01)
  5. Wenceslas (3:09)
  6. Kraken Wanker (5:22)
  7. Stinth Thy Clep (4:32)
  8. Platypus Platoon (11:45)
Mssr Renard
Uit Vlaanderen, dus dit moet wel leuk zijn voor Kronos en Sir Spamalot.

Leuke, melige maar toch erg vette en groovy stonerrock.

Ik las al dat de muziek omschreven wordt als een mix van Tool, Melvins en Primus. Maar ik hoor er zelf ook Atomic Bitchwax, Clutch en Zappa in terug. Een wilde, groovy en vrolijke mix en het werkt heel erg op de dans-spieren. De muziekvideo's zijn ook hilarisch.

Mssr Renard
Nu ik deze zo een beetje de hele dag achter elkaar draai, moet ik wel echt bekennen hoe ontzettend geraffineerd dit allemaal klinkt. De band mixt moeiteloos heavy prog, mathcore, stonerrock, grooverock, metal en what not door elkaar. Een powertrio bestaande uit een bassist, gitarist en drummer, die echt riff op riff op riff weten te stapelen. De zang is meer functioneel en de zanger zingt en plaatst zo nu en dan zelfs een grunt. De band excelleert ook in polyritmes, tempowisselingen en syncopen. Het is te catchy en swingend om de tag mathcore aan te hangen, maar zo'n prog-epic als Platypus Platoon, daar raak is soms wel echt de tel kwijt, qua maatsoorten.

Er wordt het verhaal verteld van Koning Wenceslas die de kabouters wil vermoorden (denk ik). Het is een zot verhaal, wat qua gekkigheid wat doet denken aan Zappa enerzijds en Primus anderzijds.

Muzikaal tapt de band uit zo enorm veel vaatjes dat je bij elk nummer weer verrast wordt. De rode draad door de plaat is groove en humor. Lange tijd niet meer van kop tot staart vermaakt geweest door een plaat. Echt een aanbeveler, maar dan moet je wel van dansen houden en kabouters een warm hart toe dragen.