Julia Jacklin - PRE PLEASURE (2022)

Australiƫ
Folk / Pop
Label: Polyvinyl

1. Lydia Wears a Cross (4:01)
  2. Love, Try Not to Let Go (3:43)
  3. Ignore Tenderness (3:08)
  4. I Was Neon (4:02)
  5. Too in Love to Die (3:35)
  6. Less of a Stranger (4:31)
  7. Moviegoer (3:46)
  8. Magic (2:58)
  9. Be Careful with Yourself (3:47)
  10. End of a Friendship (4:23)
Mausie (crew)
Hier kijk ik naar uit, de vorige plaat Crushing heb ik erg hoog zitten. Leadsingle Lydia Wears a Cross klinkt meteen fijn op het eerste gehoor, die stem krijg ik geen genoeg van.

avatar van philtuper
Vrijgegeven singles zijn alvast de moeite waard!

avatar van coldwarkids
Lydia Wears A Cross is een zeer fijn nummer!

Mausie (crew)
Er zit geen zwakke single tussen, dit belooft een meer dan prima opvolger te worden.

avatar van Lambchop
Ik heb er zin an.

avatar van davevr
Oh wat een mooie plaat. De vorige vond ik wat hit en miss maar deze is constant

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Julia Jacklin - PRE PLEASURE - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Julia Jacklin - PRE PLEASURE
De lat lag angstig hoog na de uitstekende eerste twee albums van Julia Jacklin, maar met het prachtige en vooral ingetogen PRE PLEASURE gaat de Australische muzikante er moeiteloos overheen

De naam Julia Jacklin zal, ondanks haar uitstekende eerste twee albums, niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar dat moet echt gaan veranderen met het deze week verschenen PRE PLEASURE, waarop Julia Jacklin nog wat meer overtuigt. Samen met producer Marcus Paquin en muzikanten van onder andere The Weather Station heeft de Australische muzikante een vooral ingetogen album gemaakt dat overloopt van schoonheid. Julia Jacklin kan uit de voeten met aanstekelijke popsongs, maar ze graaft op PRE PLEASURE vooral dieper. De muziek op het derde album van Julia Jacklin is prachtig en haar zang is nog wat mooier. Julia Jacklin overtreft met PRE PLEASURE haar vorige albums op alle fronten en levert een onbetwist jaarlijstjesalbum af.

Het is alweer bijna zes jaar geleden dat Julia Jacklin opdook met haar debuutalbum Don't Let The Kids Win. De muzikante uit het Australische Sydney trok in eerste instantie wat minder aandacht dan alle jonge vrouwelijke singer-songwriters met een voorliefde voor indiepop en indierock uit de Verenigde Staten, maar het debuut van Julia Jacklin bleek al snel een geweldig album, waarop ze alles minstens net zo goed of zelfs beter deed dan de besten in het genre.

De Australische muzikante grossierde op haar debuutalbum in geweldige popsongs, die op knappe wijze zeer uiteenlopende invloeden verwerkten, in tekstueel opzicht interessant waren en die zowel aanstekelijk als fantasierijk klonken. Julia Jacklin vertolkte deze songs met veel gevoel en bleek ook nog eens over een hele mooie en karakteristieke stem te beschikken.

Don't Let The Kids Win was in 2016 een album vol belofte, maar die belofte was de Australische muzikante ver voorbij op haar tweede album, het in 2019 verschenen Crushing. Crushing was nog wat constanter dan het debuut van Julia Jacklin en dook aan het einde van het betreffende jaar op in flink wat jaarlijstjes, waaronder die van mij.

We zijn inmiddels weer drie jaar verder en deze week keert Julia Jacklin terug met album nummer drie, PRE PLEASURE (met hoofdletters). Het is een album waar ik met bijna onrealistisch hoge verwachtingen naar uit keek, maar Julia Jacklin overtreft ze met speels gemak. PRE PLEASURE ligt deels in het verlengde van zijn twee voorgangers, maar de Australische muzikante doet dit keer alles nog net wat beter en slaat bovendien een net wat andere weg in.

PRE PLEASURE werd opgenomen in Montreal met de Canadese producer Marcus Paquin, die eerder werkte met onder andere Arcade Fire, The National en The Weather Station. Leden van laatstgenoemde band vergezelden Julia Jacklin tijdens haar Canadese tour en zijn ook te horen op haar nieuwe album, terwijl arrangeur Owen Pallet in een aantal tracks tekent voor rijke orkestraties.

PRE PLEASURE klinkt in muzikaal opzicht nog een stuk mooier en veelzijdiger dan zijn twee voorgangers. De Australische muzikante kan op haar derde album uit de voeten met lekker in het gehoor liggende indiepop en met licht gruizige indierock, maar verreweg de meeste songs op haar nieuwe album zijn betrekkelijk sober ingekleurd en duwen Julia Jacklin wat in de richting van de Amerikaanse rootsmuziek, waarin de muzikante uit Sydney ook met de besten mee blijkt te kunnen.

Zeker in de uiterst sober ingekleurde songs, die niet hadden misstaan op het laatste album van Big Thief, zingt Julia Jacklin prachtig en laat ze horen dat ze meer inhoud heeft dan haar concurrenten en bovendien beter zingt. Het zijn deze behoorlijk ingetogen songs, die overigens wel vol mooie en bijzondere details zitten, die van PRE PLEASURE een prachtalbum maken, al draagt ook de veelzijdigheid van Julia Jacklin bij aan de kwaliteit van haar nieuwe album.

Ik was direct bij eerste beluistering enorm onder de indruk van het derde album van de Australische muzikante, die terecht kan rekenen op zeer positieve recensies van de aansprekende muziektijdschriften en muziekwebsites, maar naarmate ik het album vaker hoor wordt PRE PLEASURE alleen maar mooier en zeker in de kleine uurtjes doen de ingetogen tracks op het album wonderen. Julia Jacklin is zeker niet de meest bekende vrouwelijke singer-songwriter van het moment, maar wel een van de allerbesten. Prachtalbum. Erwin Zijleman

avatar van cddrive
Heel mooi, met name Moviegoer is een nummer dat diepe indruk op me maakt ( met een baslijn die doet denken aan ‘take a walk on the wild side’)….groeiplaat!

avatar van 4addcd
Een plaat heeft bijna altijd een paar draaibeurten nodig om volledig ‘in te dalen’ en om er een goede mening op los te laten. Vervolgens moet de tijd uitwijzen of die mening overeind kan blijven. Ik ben nu beland bij de eerste paar luisterbeurten en ben redelijk enthousiast.
Eerste deel van het album is op dit moment verreweg het meest interessant vanwege de mooie nummers in combinatie met afwisseling (stijlen en tempo’s). Daarna gaan we wat meer downtempo. Iets wat Julia ook bijzonder goed ligt. Toch mis ik daar die afwisseling en moet vooral de 2e helft nog even ‘indalen’. Er staat heel veel moois op, maar volgorde van de nummers vind ik niet heel gelukkig. Zal m eens op shuffle afspelen.

avatar van Slowgaze
davevr schreef:
Oh wat een mooie plaat. De vorige vond ik wat hit en miss maar deze is constant

Ik ervaar dat precies andersom: Crushing is over de gehele linie behoorlijk sterk, maar Pre Pleasure kakt genadeloos in. De eerste vier nummers zijn uitstekend, maar 'Too In Love to Die' is echt onvergeeflijk saai; 'Magic' en 'Be Careful With Yourself' blijven ook compleet niet hangen. Het is zo zonde dat de country-elementen eruit zijn en ze te veel op de brave indiepoptoer gaat.

Mausie (crew)
Wat een pracht weer doet weinig onder voor Crushing en daarom gewoon weer een dikke 4,5*. Ik ben het met Slowgaze eens dat Too In Love to Die echt een misser is, maar dat is dan ook echt de enige echt zwakke track. Ook op het eerste gehoor wat saai aandoende tracks als Less of a Stranger en Moviegoer vallen uiteindelijk op hun plaats. Deze minimalistische nummers zorgen voor een fijne afwisseling t.o.v. de meer grootse singles en geven hun geheim pas bij herhaaldelijk luisteren prijs. Verder ga ik ook echt goed op de strijkers zoals bij End of a Friendship.