The Outlaws - Bring It Back Alive (1978)

Label: Arista

1. Introduction (Relay Breakdown) (0:58)
  2. Stick Around for Rock and Roll (9:30)
  3. Lover Boy (4:10)
  4. There Goes Another Love Song (4:12)
  5. Freeborn Man (5:50)
  6. Prisoner (7:21)
  7. I Hope You Don't Mind (5:40)
  8. Song for You (3:57)
  9. Cold and Lonesome (3:35)
  10. Holiday (4:54)
  11. Hurry Sundown (4:17)
  12. Green Grass and High Tides (20:58)
Vaak de kleine broer van Lynyrd Skynyrd genoemd, maar gezien de composities kon de band heel goed op eigen benen staan. Met natuurlijk het prijsnummer Green Grass and High Tides (Forever!) hetgeen eigenlijk 1 lange gitaarsolo is. Puike southern rock, live op z'n best!

In mijn ogen één van de beste LIVE albums. Ik ken ook alleen dit album van the Outlaws. Wat een sfeer en natuurlijk d eheerlijke soli op het laatste (lange) wereldnummer.
Lekkere southern rock puur sang!!!

avatar van Larzz
Fantastisch live album van The Outlaws. Henry Paul is er niet meer bij helaas. Vervanger Freddie Salem was een verdienstelijke zanger en meer dan uitstekende gitarist. Hier mag hij een paar solo's doen maar het leeuwendeel gaat natuurlijk naar Billy Jones en Hughie Thomasson. Wat een giganten. Elk nr. is het weer raak met fenomenaal gitaarwerk. Hoogtepunt natuurlijk kant 4 met 20 minuten Green Grass and High Tides. Heerlijk verzwelgen in de leads van Hughie en Billy. Zulke muziek wordt helaas niet meer gemaakt tegenwoordig. Ik heb de 2LP en de geremasterde cd.

avatar van Mssr Renard
Het is bij liveplaten uit de jaren 70 altijd moeilijk te zeggen of er veel gesleuteld is in post-productie. Vaak is zang overgedubbed en zijn er soms wat extra partijen ingespeeld. Dit is geen groot geheim, maar het is niet altijd duidelijk welke live platen echt volledig live zijn.

Deze live-dubbelaar van Outlaws krijgt wat mij betreft het voordeel van de twijfel. Zonder Henry Paul maar met Freddie Salem is deze minder countryrock dan de meeste mensen lusten. In plaats daarvan is het vooral een jam-plaat, en de overeenkomst met Lynyrd Skynyrd vind ik ver te zoeken. In plaats daarvan vind ik de plaat soms wat neigen naar Marshall Tucker Band (ten tijde van Back Where We Belong en Allman Brothers). Dit komt natuurlijk ook omdat de band hier met een dubbele drummer werkt (Monte Yoho én David Dix).

De Florida Three Guitar Army (zoals Outlaws ook wel worden genoemd) hebben met Freddie Salem een extra leadgitarist erbij (Henry Paul speelde ritmegitaar) maar het zijn (zoals Larzz al opmerkt) voornamelijk Hughie en Billy die de solo's voor hun rekening nemen. Hughie op zijn fender en Billy op zijn gibson. De ideale combinatie, als je het mij zou vragen.

I Hope You Don't Mind is een nieuwe song van Salem, en verschijnt nooit in studioversie op plaat. De rest van de songs zijn allemaal afkomstig van de eerste drie albums, waarbij de songs van Lady in Waiting in Hurry Sundown flink wat extra power meekrijgen.

Het is een echte gitaarplaat, met voor de kenners en liefhebbers hier en daar wat lekker meezingrefreinen. De zangharmonieën komen overigens niet overal lekker uit de verf, maar dat komt omdat de band zich vooral focust op stevig rocken, dan schieten die harmoniëen er een beetje bij in. Al is het nergens vals.

De drumsolo (dubbele drumsolo) in Green Grass & High Tides is ook erg gaaf. Je kunt niet een jam van 20 minuten spelen en de drummers niet ook een moment geven. De triple-lead in de laatste twee minuten is ook van ongekende klasse.