Teaser - Teaser (1978)

Label: Vertigo

1. What You Need Is Love (4:14)
  2. I've Sold My Soul to Rock 'n' Roll (0:02)
  3. Ride on the Train (4:32)
  4. Don't Break My Heart (3:59)
  5. Don't Try to Change Me (3:57)
  6. I Need Love (5:21)
  7. Leave Me If You Want To (3:53)
  8. I'm a Bad Man (4:05)
  9. It's Gonna Be Allright (4:20)
  10. Do It to Me (3:42)
  11. Don't Tease Me * (3:37)
  12. Oh Theresa [Single Mix] * (3:33)
  13. Oh Theresa [Old Mix] * (4:05)
avatar van De Ulk
Lekkere plaat, doet me erg aan UFO denken.

speedy66
Dit is natuurlijk adje van den berg's eerste bandje. Lijkt erg veel op Free, Bad Company, Bodine's eerste werk en Cry Of Love. Vette bluesrock die later door het nederlandse label pseudonym (zie ook vengeance) op cd is gezet. Zanger heeft ook een lekkere bluesstrot. Geen echte uitschieters. Later heeft adje met Manic Eden geprobeerd een gelijksoortige band op te zetten. Teaser ligt echter makkelijker in het gehoor dan Manic Eden. Stukje hollands muziekglorie

avatar van weide1
Klasse dat Teaser hier bekend is. Zanger Jos Veldhuizen heeft zeker een bluesstrot. Klinkt waanzinnig goed, vind ik. Misschien nog wel meer een usp van Teaser dan Ad's gitaarspel.

avatar van Dibbel
Echt jammer vind ik het, dat ik deze plaat niet heb.
Ik heb wel het vinyl singletje nog: Do It To Me/Don't Tease me, dat zelfs de Tipparade niet haalde.
En inderdaad nogal naar Bad Company klinkt.
Zal nu wel zeldzaam zijn .
De CD-versie van dit album noteert overigens $135 bij Amazon .

avatar van weide1
Youtube heeft enkele nummers. Deze bijvoorbeeld. YouTube - teaser - what you need is love
En via de bassist van Superfloor (http://www.superfloor.net/), heb ik Do It To Me en Ride On Train als mp3.
http://www.vandenbergrocks.nl/trivia.php Staat ook nog het een en ander.

Nieuwstad
Vooral Do It To Me springt eruit!

Dibbel schreef:
Zal nu wel zeldzaam zijn . De CD-versie van dit album noteert overigens $135 bij Amazon .

Mmmmm..

avatar van Edwynn
Goh, en die is pas eind jaren 90 voor het eerst op cd uitgekomen. Ben ik even blij dat ik hem toen ook direct gescoord heb.

avatar van Larzz
Net op vinyl gescoort. Had de cd wel maar de LP klinkt net een vleugje authentieker. Lekkere blues-rock plaat is dit hoor. Tuurlijk komen Free en Bad Company langs maar de composities zijn uitstekend. Mooi gitaarwerk van Adje en Jos Veldhuizen is een prima zanger zonder Nederlands accent wat toen behoorlijk gebruikelijk was. Ritmesectie doet zijn best en de opname klinkt voor een meer dan 40 jaar oude plaat eigenlijk uitstekend. Ik vind dit eigenlijk leuker dan Vandenberg.

avatar van Faalhaas
Die Jos Veldhuizen zong zo mogelijk nog beter dan Bert Heerink. Jammer dat het bij deze ene plaat bleef. Iemand enig waarom ze uit elkaar gingen? En waar hij daarna nog gezongen heeft? Kan vrij weinig over hem vinden.

Ik leerde dit kennen via een uitzending van Countdown Cafe, zal 1987/1988 geweest zijn. Ad was er te gast en ze draaiden Do It To Me (en ook Burning Heart en Kamikaze). Ik vond het geweldig, maar jaren later pas dit album gekocht. Vandenberg en Whitesnake materiaal kwam ik gelukkig wel tegen in de winkel.

Zou die uitzending nog wel eens terug willen horen. Ad was net toegetreden tot Whitesnake. De hele uitzending zaten ze (denk Kees Baars en Alfred Lagarde) gezellig met hem te kletsen en draaiden materiaal uit zijn verleden. Ook muziek die Ad geïnspireerd had zoals Mountain.

avatar van Edwynn
Kennelijk zit Veldhuizen diep in het Nederlandse ouwelullenblueswereldje (zeg ik met alle respect) Op fb is hij momenteel actief met de Jayvee band.

avatar van Djef.veldhuizen@gmail.com
Hallo, hier een reactie van de zoon van Jos Veldhuizen. Ik draai nog dagelijks de cd van Teaser. Ben er een groot fan van. Jos heeft nog samen met Adje, Jos Zoomer een Alwin (bassist) in 1980 een single uitgebracht met Teaser “Now I need you more than ever “ en “Roll thru The night”. Na teaser heeft Jos van 1980 tot 1993 in Flavium gezongen “Nobody knows you when you are down and out” en “ Nightlife”. Van 1993 tot 2001 zong hij in Free & Easy, geweldige band met Arno Willemsen (drums), Frank Pistorius (toetsen Hammond), Jan Willem Berhout (gitaar) en André de Boer (bassist) later Alex Bongers 2 cd’s gemaakt Messinge from a small world en A Roll of a dice. Vervolgens The blueshop en weer Flavium tot 2014 en nu The Jayveeband. Ik ben trots op mijn vader en hou van die man. Groeten en kus Jeffrey Veldhuizen een fan voor het leven.

avatar van Faalhaas
Bedankt, ik ga Flavium eens luisteren, ben benieuwd.

avatar van Djef.veldhuizen@gmail.com
Hey You op LP Decade van Flavium is geschreven door Jos Veldhuizen. Vind ik persoonlijk een geweldig nummer

Bad Reputation op lp Closer to you van Flavium

She’s a little devil, she van Free & Easy (artiest) te vinden op Spotify

avatar van Faalhaas
Hey You van Flavium net even geluisterd, lekker nummer idd.

Jeffrey, weet jij ook waarom de samenwerking tussen je vader en Ad Vandenberg stopte? En hebben ze nog wel eens contact?

avatar van Djef.veldhuizen@gmail.com
Adje wilde wat stevigere muziek maken en Jos wilde meer de blueskant op. Toch was “Now I need you more than ever” en “Roll thru the night” te vinden op YouTube al wat stevigere muziek dan de eerdere nummers op de lp van Teaser. Ik heb als kind het altijd betreurd dat hij niet in Vandenberg is gegaan. Adje wilde namelijk wel door met Jos.

avatar van Djef.veldhuizen@gmail.com
Bel me maar ik ben te bereiken op 0624615031.

[email protected] schreef:
Adje wilde wat stevigere muziek maken en Jos wilde meer de blueskant op. Toch was “Now I need you more than ever” en “Roll thru the night” te vinden op YouTube al wat stevigere muziek dan de eerdere nummers op de lp van Teaser. Ik heb als kind het altijd betreurt dat hij niet in Vandenberg is gegaan. Adje wilde namelijk wel door met Jos.

Ja die twee nummers had ik net aan staan toevallig. Klinken idd wat anders, minder bluesy, maar ook iets commerciëler vind ik en dat past minder bij zijn stem. Dus ik snap zijn keuze wel om weg te gaan. Maar wel jammer want de eerste Vandenberg plaat was vast nog beter geweest met Jos. De stem van Bert Heerink verschilt niet eens zo heel veel met die van Jos, maar toch vind ik Jos net iets fijner om naar te luisteren.

Er speelde wel wat meer…

avatar van Djef.veldhuizen@gmail.com
Ik denk ook dat de 1e lp van Vandenberg met Jos als zanger beter was geweest. Ik ben nog samen met Jos naar Los Vast geweest van Jan Rietman ergens in de Achterhoek toen Vandenberg optrad. Heb Vandenberg ook gevolgd, was alleen wat te jong om naar optredens te gaan. Heb als kind vaak overdag optredens van Teaser in de jaren 70 meegemaakt. Goede herinneringen aan, wat een stoere vader met een geweldige stem.

avatar van gaucho
Ik moet het eigenlijk bij Decade van Flavium plaatsen, maar ik ben toevallig - naast twee LP's van die band - nog in het bezit van het singletje Put the Music on. Hey you staat daar op de B-kant, en ik heb altijd gevonden dat dat nummer beter was dan de A-kant, al zal het voor een beoogde hitnotering allemaal niet veel hebben uitgemaakt...

Wel leuk dat 'de zoon van' in dit topic reageert op de vraag hoe het Jos Veldhuizen naderhand is vergaan. Het voegt iets toe aan de (weinige) info die je online over zo'n zanger kan vinden. Fijn Djef, dat je trots bent op je vader en op wat hij heeft bereikt.

Het werpt een interessante vraag op: zou het toen startende Vandenberg beter af geweest zijn van Jos Veldhuizen als zanger? Afgaand op zijn opnamen met Flavium schat ik in dat er niet al te grote verschillen zijn in 'strot' en gevoel voor melodie. Maar ik heb wel de indruk dat Jos beter, accentlozer Engels zingt dan Bert Heerink. Maar ook met Bert was dat eerste album meteen een internationale hit, dus heel veel zal het ook niet uitgemaakt hebben.

Terug naar dit album: ik weet natuurlijk dat Teaser de voorloper was van Vandenberg en heb er destijds wel iets van gehoord bij Alfred Lagarde op de radio. Maar het album als geheel ken ik niet. Moest ik toch maar eens iets aan doen. Wel een suggestieve hoes trouwens. Ik weet niet of je daar anno 2022 nog mee weg zou komen...

avatar van Djef.veldhuizen@gmail.com
De hoes van de lp van Teaser heeft Adje zelf ontworpen. Hij heeft de kunstacademie gedaan in Arnhem. Idd zeer suggestief.

gaucho schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Bert had toch wat van dat steenkolen Engels, Jos klinkt natuurlijker en daardoor aangenamer. Ik denk dat Vandenberg met hem als zanger zeker niet minder succesvol was geweest.

[email protected] schreef:
Er speelde wel wat meer…

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig, en nee ik ga je niet bellen haha.

avatar van MetalMike
Geweldige plaat nog steeds met, zoals men vroeger zei, een on-Nederlands goede zanger. Onze eigen Paul Rodgers!

We hebben toch goede kanjers gehad hoor, Jay van Feggelen, Jos Veldhuizen, Kaz Lux... allemaal met die bluesy kant in hun stem, zalig!
Toch ben ik het er niet mee eens dat het zomaar zeker was geweest dat met Jos Vandenberg ook dat succes had gehad, Bert had dat mooie helder in zijn stem gecombineerd met power. Dat paste goed bij de meer stomende Hard Rock. Jammer dat Bert nooit credits krijgt, voor mij was hij één van de redenen dat ik naar Hard Rock ging luisteren, zangers überhaupt waren voor mij misschien de eerste reden dat ik van die muziek ging houden.
Ik had Jos wel verdomde graag gehoord op de Manic Eden plaat, die vocaal gezien toch dood zaad bevat, die had die nummers veel meer schwung gegeven en recht gedaan...

Ik heb zelf een 1997 cd uitgave van dit heerlijke Teaser werkje, hoop ooit nog eens per ongeluk tegen een originele vinyl uitgave aan te lopen...

avatar van vielip
Heb deze wel gehad op lp maar ik kon er niet veel mee. Ben ook geen blues man pur sang dus dat zal vast niet meehelpen. Wat ik me nog van het album herinner is dat ik de nummers wat saai vond. Kon me bij lange na niet zo bekoren als wat Adje later met Vandenberg ging doen.

Hoi, Harry hier, ik ken Jos al vanaf the Maddox,
We hebben samengewerkt, bij een groothandel en later bij defensie, Jos heeft mij als dj zelfs een keer vervangen (als ik me goed herinner Corriamo discotheek Apeldoorn)
Was altijd gek van zijn stem, mijn zoon inmiddels 54 heb ik meegesleept, hij is gaan verzamelen en heeft naast Teaser ook alle LPs van Flavium, jayVee, Free and Easy.
Jos en zijn band heeft een aantal keren opgetreden bij mijn zoon in het restaurant in Giesbeek. Volgens mij is de bassist uit de JayVee band de ex bassist vzn Tester.

Onderbelicht vind ik ook de nummers die Jos zelf geschreven heeft (bij Flavium was alles gezamenlijk als het uitgebracht werd)
Persoonlijk vind ik "South side of the city" een fantastische compositie,
Van hem, verteld alles over de jeugd van Jos en het opgroeien in Apeldoorn Zuid.