Wolf Vanwymeersch - The Early Years (2022)

Belgiƫ
Label: 9000

1. The Hog (3:42)
  2. On a Sunday Afternoon (In Everyday Life) (2:43)
  3. Fall from Grace (4:40)
  4. Drama I (3:22)
  5. I'm Wide Awake (5:50)
  6. Who Can Tell (3:51)
  7. Likelihood (3:23)
  8. When You're Old and Grey and Full of Sleep (5:00)
  9. Part of Me (3:16)
  10. Friendly Is Better (3:03)
  11. I Gathered Everyone (5:12)
  12. Come as You Will (2:57)
avatar van johans
Even twijfel ik als iemand het heeft over de warme bariton van de Belgische zanger en multi-instrumentalist Wolf Vanwymeersch. Is er een mogelijkheid dat mijn cd-speler te snel afspeelt? Een vervangend exemplaar heeft hetzelfde probleem. Markeert er iets aan mijn Spotify versie? De klantenservice van de desbetreffende streamingdienst kon mij ook niet verder helpen. Na een bezoekje aan de huisarts om mijn beide oren uit te laten spuiten ben ik er eindelijk uit dat ik toch echt een fraaie en donkerbruin gekleurde falset hoor als ik naar zijn debuut The Early Years luistert.

Waar ik in eerste instantie denk te maken te hebben met een compilatie bevat deze plaat een verzamelwerk aan mooie en dierbare jeugdherinneringen. Zo eentje die je heerlijk doet wegzwijmelen bij de dromerige wereld van Wolf Vanwymeersch, waarmee hij koude rillingen als stroomstoten door mijn lijf heenjaagt. En waar iemand als de Noor Sivert Hoyem patent op heeft. Waar de Scandinavische crooner een donkere sfeer creëert met veel drama en bombast laat de Belg meestentijds het akoestisch instrumentarium van zich spreken.

Elke noot is om van te smullen. En wie het drooghoudt mag het zeggen bij het nummer I’m Wide Awake wat voor Vanwymeersch een soort van afscheid is aan zijn vader, die een maand na de opnames overleed. Hoor de meeuwen krijsen – het symbool van de ziel.

avatar van Lura
The Early Years is niet een verzamelalbum, maar het solodebuut van singer-songwriter Wolf(gang) Vanwymeersch. In 2019 stopte zijn band The Van Jets na vijftien jaar op haar hoogtepunt met twee afscheidsconcerten in de AB. De oorspronkelijk uit Aalter afkomstige Vanwymeersch is nog steeds frontman van Elefant, maar het werd ook tijd voor een solocarrière.

Het debuut bevat songs die hij in zijn jeugd schreef, maar ook recente songs waarin hij terugblikt op zijn jeugd. Van kinds af aan was en is hij behoorlijk introvert en dat hoor je dan ook af en toe terug in dromerige popsongs.

Het album opent met The Hog, wat een idyllische terugblik is op zijn jeugd met fictieve karakters. Het nummer geeft het gevoel dat de tijd in je jeugd eindeloos leek te duren. Het album werd afgerond een maand na het overlijden van zijn vader en dat heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. “Vooral I’m Wide Awake is een soort afscheid voor mijn vader geworden, je hoort meeuwen omdat mijn vader aan de zee woonde en kraaien als symbool des doods. Daarbij zit er ook een stukje van het liedje Besser van mijn eerste band Waldorf, wat ook een nummer was over mijn vader.”, aldus Vanwymeersch.

Normaal gesproken bedient Vanwymeersch zich voornamelijk van elektrische gitaarmuziek. Op The Early Years wordt het gebruik van die elektrische gitaar zoveel mogelijk beperkt. Hij leerde gitaar spelen zonder plectrum. De inkleuring van de liedjes is vooral een combinatie van akoestische gitaren en niet bepaald doorsnee inzet van elektronica. Hiermee weet hij de songs een bijzondere sfeer mee te geven, gekoppeld aan persoonlijke teksten gezongen met zijn warme stem (denk aan iemand als Sivert Høyem (Madrugada)). Daarnaast zitten zijn songs vaak melodisch uitstekend in elkaar.

De opvallende hoesfoto van dochter Marie-Lou werd genomen door Vanwymeersch’ vriendin. Het album wordt geleverd met een eigenhandig geschreven tekstboekje en artwork. Zowel op het album als live krijgt Vanwymeersch hulp van Stijn Vanmarsenille (Future Old People Are Wizards, Elefant) en Roeland Vandemoortele (Too Tangled, Rick de Leeuw). The Early Years is een ijzersterk en niet bepaald alledaags debuut.

Wolf Vanwymeersch live:

19-05 ANTWERPEN : Kiebooms
21-05 BREDA : MEZZ, Ik zie U graag festival
09-06 GENT : Charlatan
18-06 DRONGEN : Petit kapel (solo)
19-06 TBC
15-07 GENT : De Loge
24-07 TBC
13-08 EEKLO : Herbakkersfestival

The Early Years, de onschuld van het kind.

Op jeugdige leeftijd wil je niets liever dan in een rockband spelen. Prominent op de voorgrond, genietende van alle aandacht, roem en de overheerlijke verraderlijke bijzaken die het leven eerst vereenvoudigen en versoepelen, en vervolgens juist lastiger maken. De Belgische Wolf Vanwymeersch heeft met zijn veredelde Waldorf soloproject naam gemaakt, stevig gerockt in The Van Jets en zichzelf in het noise experiment Elefant overtroeft. Een mooie geslaagde carrière achter de rug, die drang om groots uit te pakken is al een tijdje niet meer van dringende noodzaak.

The Early Years is geen schatkist plunderende plaat, waar oud materiaal gerecycled wordt, geen verzamelalbum en zeker geen samenraapsel aan onaffe probeersels. The Early Years blikt wel terug op de jeugdjaren, en bundelt gespaarde herinneringen in gloednieuwe songs. Toevallig valt de afronding samen met het overlijden van zijn vader en is The Early Years hierdoor tevens een verslaglegging van de jaren die Wolf samen met hem deelt. Een afgesloten periode met de dood als startpunt voor alles wat er nog na The Early Years zal verschijnen.

In het verleden waren tijd en leeftijd relatieve nikszeggende kernbegrippen. I Gathered Everyone. Na school ging je met vrienden voetballen en buiten spelen, en wat de volgende dag zal brengen was totaal niet van belang. The Hog heeft een mystiek jaren tachtig new wave sfeertje. Dit soort muziek hoorde je op de landelijke radiozenders, neuriede je mee en bezorgen zelfs nu nog die nostalgische weemoed. Het waren de bands waarmee je je identificeerde, welke de roeping voor het muzikantenbestaan in werking zetten.

Wolf Vanwymeersch is een verhalenverteller, met in elkaar overvloeiende melodielijnen die belangeloos zijn afkomst met de luisteraar deelt. Een jongensboek met avontuurlijke aanzetjes, maar vooral erg veilig en vriendelijk. Soms hebben liedjes niet meer dan dat fundament nodig. Een vruchtbare voedingsbodem waar de zaadjes gepland worden en nieuwsgierig de buitenwereld verkennen. Een ouderwetse On a Sunday Afternoon (In Everyday Life) zoals een veelvoud aan dagen, met de geborgen veiligheid en de conservatieve verdraagzaamheid. Eenvoudig, klein en compact.

Fall from Grace kondigt een omwenteling aan. Het dierlijke instinct zorgt voor onrust. Vluchtgedrag en de val van de mensheid. Roerig toekomstperspectief. Met opgeheven kopstem trotseert Wolf Vanwymeersch de broeierigheid, de cryptische puzzelstukken van de onzekerheid. Na maagdelijke stilte het plotselinge omkantelen. Vliegende witte zeemeeuw engelen die in I’m Wide Awake zijn vaders ziel naar de laatste rustplaats begeleiden. Drama I als de achtergelaten leegte, zwaar uitzichtloos met een handvol aan zalvende liefdesverklaringen.

Who Can Tell heeft die typerende Belgische magie die de muziekscene daar rijk is. Disco glinsteringen en pompende baslijnen. Tegendraads, dan weer stuwend, dan weer trekkend, anti gemagnetiseerde aantrekkingskracht. De optimistische Likelihood hoera stemming is mij iets te voorbarig. Opofferende wijsheden confronteren je met ouderdomsslijtage en sterfelijkheid. Fysieke materiaalvermoeidheid en diepgaande gitaarakkoorden schetsen met aftellende Krautrock maatslagen een reëler voorgeprogrammeerd When You’re Old and Grey and Full of Sleep beeld.

Hoofdzonde luiheid staat garant voor het conservatieve Friendly Is Better. Waarom moeilijk doen als de gemakkelijk gekozen uitweg evenveel voldoening oplevert. En dan besef je pas dat The Early Years een afgepaste toekomstvoorziening is, die net een klein stukje uitdaging mist. Soms heeft een plaat gewoon niet meer dan dat nodig.

Wolf Vanwymeersch - The Early Years | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com