Dodgy - Free Peace Sweet (1996)

Label: A&M

1. Intro (0:47)
  2. In a Room (4:15)
  3. Trust in Time (2:41)
  4. You've Gotta Look Up (5:29)
  5. If You're Thinking of Me (5:53)
  6. Good Enough (4:01)
  7. Ain't No Longer Asking (6:04)
  8. Found You (4:54)
  9. One of Those Rivers (7:43)
  10. Prey for Drinking (3:07)
  11. Jack the Lad (3:40)
  12. Long Life (4:47)
  13. U.K.R.I.P. (5:08)
  14. Homegrown (5:52)
avatar van thetinderstick
Dit album gekocht naar aanleiding van de single 'In A Room' dat destijds vaak op MTV te zien was. Nog steeds een fantastisch popnummer. Dit album bevat nog een paar mooie popnummers zoals 'If You're Thinking Of Me', 'Good Enough', 'Found You', 'One Of Those Rivers', 'Long Life' en 'U.K.R.I.P.'
Jammer dat ze hierna in de vergetelheid zijn geraakt..

avatar van FunkStar
De single Good Enough blijft een lekker aanstekelijk, zomer deuntje wat ik erg kan waarderen!

avatar van joyce19791
Dit bandje ooit ontdekt via Leidsekade Live (dat radioprogramma, op zondagavond geloof ik). De volgende dag ben ik gelijk op zoek gegaan naar deze plaat.

avatar van rkdev
Lekker plaatje, vooral door de radiohits In a Room en Good Enough.

avatar van stickyfish
De beste van Dodgy. Ontdekt door In a Room natuurlijk, maar de rest van het album is ook erg goed. Ooit nog eens live gezien op Pinkop waar ze toen invielen. Was erg leuk.

Twijfel tussen 3,5 en 4. Voorlopig een 4.

avatar van Slowgaze
Good Enough heeft een refrein waar Frans Bauer zich nog voor zou schamen qua tekstuele zwakte.

avatar van kaztor
Slowgaze schreef:

Ik schaam me voor Frans Bauer, in wat voor zin dan ook.

avatar van Slowgaze
Beste Kaztor, ik heb zelf meer met Frans dan bijvoorbeeld met Jantje Smit. Het is een cliché, maar de nuchtere (de ironie dat ik dit moet zeggen) houding van Frans bevalt me veel meer dan dat van dat omhooggevallen klootzakje uit Volendam.

avatar van Dibbel
Aangename liedjes.
Die mij hier en daar lichtjes doen denken aan The Beatles en Oasis.
En daarbij het wat meer rammelende van Beck.
In A Room is nog steeds geweldig en Good Enough is ook nog steeds leuk.
Nog maar eens een paar keer meer inleggen binnenkort.
Leuk.

avatar van rkdev
Vandaag weer eens gedraaid en er meteen een heel punt bijgedaan. Heerlijke plaat passend bij het zonnige weer. Britpop dat een beetje het midden laat tussen Blur en Oasis en net zoals die bands schatplichtig is aan The Beatles. Het album bevat naast de radiohits In a Room en Good Enough nog voldoende andere pareltjes zoals o.a. You've Gotta Look Up, Found You en If You're Thinking of Me... een nummer waar McCartney zich niet voor zou schamen. Enige jammere is dat de laatste nummers duidelijk de mindere zijn, waardoor het lekkere gevoel misschien niet helemaal blijft hangen.

Dodgy heeft net als Supergrass de pech dat ik net met het verkeerde nummer kennis maakte.
Good Enough is net als Alright van Supergrass een overdreven vrolijk nummer, waar ik minder mee heb.
Beide bands blijken meer kwaliteiten te bezitten.
Dodgy zit qua sound aardig in de buurt van Oasis, maar dan zonder de zeurderige zang.
Maar juist die onverschilligheid van hun frontman maakt het verschil.
Zanger Nigel Clarke klinkt net te gewoontjes, verder een prima album.

Parlotones
Ach ja, Dodgy wie kent deze leuke band nog ze bestaan nog steeds en maken ook nog wel kwaliteits muziek.Ik noem 1 nummer uit 2016 What we are fighting for. Ooaahh daar groeit het hart van.
Maar deze heb ik al vanaf het begin door de singles Good Enough en In a Room die zijn goed , maar er staan nog veel mooiere nummers op If you're thinking of me , one of those rivers , U K R I P , Homegrown en het prachtige Found You met op 2 min 12 de mooie woorden The lonely road to my horizon is stretching now in front of me
So worn my heart is, that's not so hard to take this exile away
wat zo prachtig zwierig gebracht word. Op veel nummers hoor ik mooie [samen]zang wat heel mooi samensmelt in de melodieuze sound. GEWEL-DIG

avatar van matthijs
Parlotones schreef:
Ach ja, Dodgy wie kent deze leuke band nog
Ik zag ze rond dit album in de Melkweg, was jij daar ook?

Parlotones
Nee, ik zeg het eerlijk ik ben in mijn 48 jaar nog nooit naar een concert geweest, ik houd niet van live muziek. Dat is niet helemaal waar live muziek van de band JAMES kan ik wel waarderen. Maar op een concert zal de beleving heel anders zijn denk ik.

avatar van Dibbel
En ze doen me dan ook nog een beetje denken aan Blur en Kula Shaker.
Britpop in ieder geval dus.
Good Enough haalde de tipparade, maar In A Room is het beste nummer.
Leuke muziek, maar album duurt iets te lang.