Blind Guardian - The God Machine (2022)

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Deliver Us from Evil (5:22)
  2. Damnation (5:21)
  3. Secrets of the American Gods (7:29)
  4. Violent Shadows (4:18)
  5. Life Beyond the Spheres (6:03)
  6. Architects of Doom (6:21)
  7. Let It Be No More (4:49)
  8. Blood of the Elves (4:38)
  9. Destiny (6:47)
avatar van gigage
Wie het Arte Concert Hellfest 2022 heeft bekeken op you tube weet ondertussen wel dat de aimabele zanger er uit ziet als de man die je IT issues op het werk komt oplossen. Maar zingen kan Hansi Kursch nog als de beste, wat een strot heeft die vent. De drie nieuwe singles klinken weer erg Blind Guardian, misschien wel iets steviger dan ik verwacht had. Benieuwd naar de rest.

avatar van Metal-D78
Ook benieuwd. Nieuwe nummers zijn wat meer rechtoe-rechtaan. En fat bevalt beter dan die volgeplamuurde epische shizzle waar ze op de laatste platen te veel in vervallen.

avatar van gigage
Behalve in Duitsland wordt de nieuwe release van Blind Guardian met de aandacht die Megadeth deze week zal krijgen behoorlijk onderbelicht. Is dat terecht? Als ik de review sites mag geloven is dit weer eens een voltreffer voor de band. Ik zie alleen maar negens en de kritische RYM site staat ook bol van de positieve waarderingen.

Tijd dus om de pittige power metal van deze veteranen eens zelf onder de loep te nemen. Album nummer 12.

avatar van gigage
Yep het is geweldig. De samenwerking met Iced Earth heeft zijn vruchten afgeworpen. Blind Guardian gaat tekeer alsof het de Demons en Wizards van John Schaffer moet verjagen van de trappen van..ach ja, u weet wel.

Als je de vooruigesnelde singles al hebt gehoord dan is dit epische spektakel wat makkelijker te volgen. Zoniet dan ga er maar even voor zitten.
De variatie in het songmateriaal is jaw dropping. Er wordt bijna geen gas terug genomen, alleen bij Let it be no more mag er uitgehijgd worden. En het is een geweldige power ballad ook nog eens.
Op het hele album wordt het nergens cheesy, er zijn bijna geen toetsen te horen. Het enige wat in me opkomt is: Powerful. Bij elke track. Kijk, die samenzang hoort bij dit type metal. Als je dat niet trekt dan begin er niet aan.
De opener zuigt je al in het album en de tweede track gaat nog een stapje verder met die dubbele basskicks, agressieve headbang riffs en geweldige gitaarleads.

Ach, mijn verhaal wordt te lang. U leest het al, dit album staat op repeat. Album van de maand en het is pas 2 september haha.

avatar van Eddie
Wow, die had ik even niet aan zien komen. Natuurlijk ken ik Blind Guardian, maar na het sterke 'Imaginations' heb ik ze nog wel eens gecheckt, maar deed het mij niet zoveel meer. Op festivals vaak zat van genoten, maar op plaat kan het me niet bekoren. Tot ik uit pure nieuwsgierigheid deze eens aanzette gisteren. Wat een verademing zeg, gewoon een band die doet wat ik hoop dat ze doen! Ik heb een gat van meer dan 20 jaar in mijn BG kennis, dus een vergelijking is moeilijk. Ik hoor echter gewoon BG zoals ik me dat kan herinneren, het is wat geëvolueerd, maar ik hoor nog echt de BG die ik ken van IotOS. Jammer dat deze plaat een beetje ondergesneeuwd wordt de nieuwe releases van Megadeth en Ozzy, hierdoor krijgt de plaat misschien niet de aandacht die het verdient. Na zo'n 5 luisterbeurten in twee dagen durf ik hier wel de volle mep voor te geven!

avatar van wizard
Ik ben BG, net als Eddie, na Imaginations uit het oog geraakt. Nog wel eens wat later werk beluisterd, maar het maakte geen indruk.
Dat doet The God Machine wel. Met name Deliver Us From Evil, Secrets Of The American Gods en Life Beyond The Spheres springen er voor mij bovenuit. De laatste nummers van het album vind ik wat minder, maar misschien dat dat nog komt?

avatar van RuudC
Dan zijn jullie toch op een beroerd moment eruit gestapt, want Nightfall In Middle Earth behoort zeker wel tot hun beste werk.

wizard schreef:

Alleen de laatste track Destiny vind ik wat minder, voor de rest een topalbum. Slechts #2 in de Duitse charts.

avatar van Eddie
RuudC schreef:

Nou nee hoor. Ik vind nightfall echt een heel stuk minder dan Imaginations. Maar over smaak valt niet te twisten