Rhythm Heritage - Disco-Fied (1976)

R&B / Soul
Label: ABC

1. Disco-Fied (3:53)
  2. Caravan (3:20)
  3. Baretta's Theme (Keep Your Eye on the Sparrow) (5:09)
  4. Theme from S.W.A.T. (3:24)
  5. Blockbuster (4:48)
  6. My Cherie Amour (3:41)
  7. (It's Time To)Boogie Down (3:30)
  8. Three Days of the Condor (3:12)
  9. Disco-Fied [Reprise] (1:54)
avatar van Japsuh
Bassie en Adriaan!

avatar van T.O.
Welke track komt voor bij de clown en de acrobaat ?

Toch niet Theme from SWAT ? Die kent wel één van de meest funky breaks ooit (o.a. gesampled in Lauryn Hill's "Sweetest Thing" remix)

avatar van gaucho
Ik weet haast wel zeker dat het Theme from S.W.A.T was. Kan me herinneren dat ik dat nummer in elk geval wel eens in de serie gehoord heb.

Ik houd wel van die disco-orkesten op zijn tijd. Al valt een heel album van dat soort muziek vaak tegen. Om de speeltijd vol te krijgen, vullen ze het vaak op met bewerkingen van bekende hits, en die vallen vaak tegen als je ze vergelijkt met het origineel. Van Rhythm Heritage heb ik twee LP's, maar het is doorgaans toch een beetje flauwe instrumentale disco van het verkeerde soort. Maar Theme from S.W.A.T is natuurlijk wel een super-funky nummer met een heerlijke break.

S.W.A.T. was een Amerikaanse TV-politieserie van midden jaren zeventig. Eigenlijk is dit nummer ook een cover, want het thema uit de serie klonk heel anders, veel bedaagder en orkestraler. Maar dat werd nooit op de plaat uitgegeven, totdat Rhythm Heritage het coverde.

Die groep was, zoals te vermoeden valt, een batterij studiomuzikanten, onder wie gitaristen Dean Parks en Ray Parker jr., samengesteld door producers Steve Barri en Michael Omartian. Laatstgenoemde werd later bekender als producer van o.a. de eerste platen van Christopher Cross en diverse gospelartiesten. Heel andere koek dus.

In de VS stond het singeltje een week op 1 en het haalde bij ons nog de tipparade. En het werd volgens mij op Radio Mi Amigo (en misschien ook wel elders) gebruikt als herkenningstune van een radioprogramma. Ik weet helaas niet meer welke.