Alan Parsons, producer, engineer, componist, muzikant, zanger en legende. De nu 74 jarige Engelsman was in de jaren zestig en zeventig betrokken bij een reeks absolute album klassiekers. "ABBEY ROAD" van The Beatles, "DARK SIDE OF THE MOON" van Pink Floyd en "YEAR OF THE CAT" van Al Stewart zijn enkele van die producties. Verder werkte hij voor John Miles, Pilot, Wings en Ambrosia. De op 20 december 1948 in Willesden, Londen geboren Parsons maakte daarna carrière als één van de twee leiders van de Alan Parsons Project.
Vanaf 1976 maakte hij samen met tekstschrijver Eric Woolfson tien albums, alvorens de wegen van beiden scheiden. Woolfson bracht in 1990 het album "FREUDIANA" uit, met Parsons als producer, maar het verscheen niet onder het Project. Met zijn band bracht hij dus tien albums uit, waarvan ik "EYE IN THE SKY" en "GAUDI" de beste vind. Wat mij betreft hebben ze geen slechte albums gemaakt en is de eerste, "TALES OF MYSTERY AND IMAGINATION - EDGAR ALLAN POE" uit 1976, het meest symphonisch, progressieve schijfje van het duo.
Sinds de 'scheiding' heeft Parsons veel opgetreden, iets dat ze met het Project niet deden en heeft hij ook albums uitgebracht. Persoonlijk vind ik "TRY ANYTHING ONCE" een geweldige plaat. Gevarieerd en vocaal geweld van een indrukwekkende groep van zangers en zangeressen. Dit was natuurlijk ook altijd al het handelsmerk van het Project, begeleid door (meestal) een groep sessiemuzikanten. "TRY ANYTHING ONCE" was in 1993 het eerste solo album, gevolgd door het iets mindere "ON AIR" (1996), "THE TIME MACHINE" (1999) en het wisselvallige "A VALID PATH" uit 2004. Zijn laatste wapenfeit was het drie jaar geleden verschenen "THE SECRET". Ik vind dat een matig album, weinig uitdagende songs en de sound is wat vlak, het klinkt allemaal een beetje mat.
Het nieuwe album, #6 dus, is getiteld "FROM THE NEW WORLD" en is er één die af en toe herinneringen oproept aan het oude Alan Parsons Project. Je krijgt elf nummers voorgeschoteld in 45 minuten, waarvan er één een cover is. "FARE THEE WELL" opent het album en een korte vergelijking met "SIRIUS", de opener van "EYE IN THE SKY" kwam wel bij mij op. Verder memoreert de tekst aan het verleden van de Alan Parsons Project, doordat er diverse titels van songs van het Project langskomen. Een erg sterk begin, schitterend gezongen door Todd Cooper en met powerful saxofoonspel diezelfde Cooper, die ook al op het vorige album te horen was. Met "THE SECRET" grijpt Parsons terug naar dat vorige album, een typisch Alan Parsons nummer, prachtige melodie, pakkend ritme en Mark Mikel zorgt voor de juiste vocalen. De eerste keer dat ik "UROBORUS" hoorde, herkende ik de stem van Styx frontman Tommy Shaw niet meteen, verderop zeker wel. Hij drukt wel een stempel op het pakkende nummer, de gitaarsolo van Jeff Kollman maakt het erg goede nummer af. Let ook op de achtergrond vocalen, prachtig gearrangeerd, zoals je van de master mag verwachten. "DON’T FADE NOW" is een ballad, mooi refrein en gevoelig gezongen door Parsons zelf, die hiermee bewijst ook een prachtige zangstem te hebben. Overigens deelt hij de zang met P.J. Olsson, al 20 jaar de zanger bij de concerten van Alan Parsons. James Durbin, ex leadzanger van Quiet Riot, steelt de show in "GIVE 'EM MY LOVE". In deze ballad doet meester gitarist Joe Bonamassa er nog een schepje bovenop en als halverwege het tempo omhoog gaat, wordt het voor mij één van de beste nummers van het album.
Ook in "OBSTACLES" klinkt een duidelijke verwijzing naar het roemruchte verleden van Parsons. Een prachtige ballad, weer geweldig gezongen door Mikel, maar ook een nummer dat nooit echt op gang komt. Hoogtepunt nummer twee is het door David Pack gezongen "I WON’T BE LED ASTRAY". Ik ben een groot liefhebber van zijn stem, bij Ambrosia, zijn solo albums en eerdere samenwerking met Parsons. Een midtempo ballad, geweldige melodielijn en opnieuw mag Bonamassa laten horen dat hij bij de beste gitaristen ter wereld hoort, middels een ingetogen solo. "YOU ARE THE LIGHT", gezamenlijke gezongen door Parsons en Dan Tracey, is weer zo'n typische Parsons nummer. Lekker ritme, mooie melodie en prima gezongen. De vocale arrangementen en een fijne gitaarsolo maken het geheel af. "HALOS" is een sciencefiction achtig nummer, met een heerlijk ritme en ingetogen zang van P.J. Olsson. Het tempo zakt behoorlijk in het orkestrale "GOIN' HOME", met de kenmerkende Parsons vocale arrangementen. De cover van de Ronettes klassieker "BE MY BABY" is het laatste nummer, overbodig wat mij betreft. Niet slecht, in de stijl en opzet heel dichtbij het origineel gebleven, maar deze door zangeres Tabitha Fair gezongen sixties klassieker, voegt niets toe en is, wat mij betreft, een vreemde eend.
Al met al vind ik deze zesde solo plaat van Alan Parsons een behoorlijk stuk beter dan zijn vorige schijfje. Het heeft meer typische Parsons stukken en hij is een stuk spannender. Het klinkt allemaal geweldig goed, is briljant geproduceerd en is wat dat betreft een genot voor de oren. Een mooie toevoeging aan het al imposante oeuvre van deze grootheid.