Elephant - Big Thing (2022)

Country / Roots

6. Sunlight (2:25)
  7. Reptile Zoo (3:30)
  8. Saturday Night (3:23)
  9. Know You Rider (4:17)
  10. Bird's Eye View [Reprise] (1:38)
Eens in de zoveel tijd popt er weer zo'n zoetgevooisd gitaarbandje op waar de zomer vriendelijk lonkt.

Zo had ik dat ooit met The Magic numbers en The Thrills.

En dit jaar is er weer eentje van Elephant, een band uit Nederland. Ze laten een half uur lome, zwoele gitaarpop horen. Je ziet jezelf al lopen in de branding: slippertjes in je rechterhand, biertje in je linkerhand, bloesje nonchalant half open en genieten maar van die zomer.

Cliché?! Net zo cliché als de term 'on-Nederlands goed'., maar het mag toch echt wel weer van stal gehaald worden. Muziek die nergens spannend of gevaarlijk klinkt, maar wel ongelooflijk relaxed, en dat mag ook wel eens af en toe.

Hier kan een mens alleen maar gelukkig van worden. Heerlijk!

avatar van Outlaw104
Doet me een klein beetje aan Palace denken. Inderdaad lekkere niks aan de hand muziek, zoals aeRo treffend beschrijft.
Beter dat ik zelf het bloesje toch nog maar even dicht laat

avatar van Venceremos
Uptempo Foxwarren.

Dim
Ben erg positief gestemd over dit nieuwe bandje.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Elephant - Big Thing - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Elephant - Big Thing
De Rotterdamse band Elephant verrijkt het onweerstaanbare zomergevoel van het Excelsior label met een flinke dosis Americana uit vervlogen tijden, wat de ultieme soundtrack voor de zomer oplevert

Big Thing van Elephant heeft maar een paar minuten nodig om indruk te maken. De Rotterdamse band verrast in die paar minuten met lome en zonnige klanken, met dromerige vocalen en wonderschone harmonieën, met een subtiel spelende ritmesectie, met geweldig gitaarwerk en met flink wat echo’s uit de Amerikaanse countryrock uit de jaren 70. Het is muziek die goed is voor zonnestralen en de ultieme verleiding, maar het is ook muziek die nieuwsgierig maakt, omdat Elephant met enige regelmaat subtiel buiten de lijntjes kleurt. Big Thing is de soundtrack voor een zorgeloze zomer, al is het ook een album dat niet bang is voor wat melancholie. Een geweldige verrassing deze band uit Rotterdam.

Van het Excelsior label verwacht ik, zeker in het huidige jaargetijde, bijzonder aangename gitaarmuziek, die het verlangen naar een eindeloze zomer stevig aanwakkert. Big Thing van de Nederlandse band Elephant is een heerlijke gitaarplaat, die zomaar zou kunnen uitgroeien tot de soundtrack van deze zomer, maar het debuutalbum van de Rotterdamse band is zeker geen typisch Excelsior gitaaralbum.

Elephant put op haar debuutalbum zeker uit de archieven van het inmiddels roemruchte Nederlandse label, maar heeft haar muziek ook voorzien van een stevige Americana injectie. Zeker als de Americana domineert in de muziek van de band neemt Big Thing je mee naar de Californische woestijn en wordt de tijd een jaar of vijftig terug gedraaid.

Elephant is op Big Thing zeker niet vies van de Amerikaanse countryrock uit de jaren 70, maar geeft ook een eigen draai aan de invloeden uit het verleden. Dit zorgt er voor dat de muziek van de band hier en daar opschuift richting The Jayhawks in hun allerbeste jaren, maar Big Thing is ook voorzien van een bijzondere twist, die hoort bij het eigenzinnige label waarop het album is uitgebracht.

De invloeden uit de countryrock hoor je het best wanneer Elephant tekent voor wonderschone harmonieën, die herinneren aan de hoogtijdagen van de Amerikaanse countryrock. Ook de lome en wat dromerige sfeer op het album herinnert aan muziek uit een ver verleden, maar Big Thing valt ook op door geweldig gitaarspel dat de band weer een hele andere richting opduwt.

Elephant staat op haar debuutalbum tien songs lang garant voor prachtige gitaarloopjes, maar er wordt ook heerlijk en soms opvallend ruw gesoleerd. Het gitaarwerk op het album kleurt buiten de lijntjes van de traditionele countryrock, maar ook de ritmesectie voorziet het geluid van Elephant van bijzondere accenten.

Hier en daar vallen de songs van de Nederlandse band op door opvallende ritmes, maar ook als de ritmesectie vooral ondersteunend speelt, zijn de bijdragen van bas en drums opvallend mooi. Zeker als de gitaren er even uit mogen springen schieten de zonnestralen in grote aantallen uit de speakers, maar ook de wat dromerige zang en harmonieën doen verlangen naar lange en bij voorkeur broeierige en als het even kan zorgeloze zomeravonden.

Big Thing is het debuutalbum van Elephant, maar de Rotterdamse band klinkt op haar eerste album als een gelouterde band. Het roept associaties op met heel wat legendarische bands uit het verleden, maar er is altijd wel iets dat de muziek van Elephant een eigentijds karakter geeft. De songs van de Nederlandse band zitten betrekkelijk eenvoudig in elkaar, maar dat maakt de songs alleen maar tijdlozer en onweerstaanbaarder.

Ik heb nog niets gezegd over de productie van het album, maar ook die is fantastisch. Pablo van de Poel van de Limburgse band DeWolff heeft Big Thing prachtig analoog opgenomen en heeft er voor gezorgd dat het album direct vanaf de eerste noten is voorzien van een enorme verleidingskracht.

Ik was na één keer horen compleet verkocht en was nog even bang dat het album na een paar keer horen zou gaan vervelen, maar dat is absoluut niet het geval. Big Thing van Elephant wordt alleen maar leuker en aangenamer en gaat de zomer van 2022 zeker overleven. Een geweldig debuut van eigen bodem en de zoveelste prachtplaat op het fantastische Excelsior label. Erwin Zijleman

avatar van VladTheImpaler
Uit het niets is - voor mij ten minste dan - is daar Elephant met hun debuutalbum Big Thing. Als je het eenmaal hebt gehoord dan snap je wel waarom Excelsior hier mee aan de haal is gegaan. Want ondanks dat het een debuutalbum is, klinkt het alsof je naar een band luistert die al jaren mee draait. Elephant zit in de alternatieve country/america hoek, denk aan een Wilco en Cass McCombs bijvoorbeeld. En stiekem vind ik deze plaat gewoon beter dan die nieuwe van Wilco.

avatar van vigil
aERodynamIC schreef:

Bij mij speelden ze in de voortuin maar had jij ze nog gezien vorige week zaterdag in jullie achtertuin op Schippop?

vigil schreef:

Nope.

avatar van Rainmachine
Grappig, de zanger gitarist van deze band heeft vandaag via Marktplaats mijn Rega platenspeler gekocht. Aardige gozer, hij zei dat hij in een band speelde genaamd Elephant en dat ze door Excelsior waren getekend. Invloeden van The Bandt etc. Zit nu even wat luisteren, lekker relaxt, beetje Southern Rock achtige muziek en hoor ook wat invloeden van Venice en ook nieuwere bands als War on Drugs en Khruangbin. Het is hun debuutplaat dus ik wens ze nog een zonnige toekomst toe!

Hier een prima optreden: Elephant live op Eurosonic Noorderslag

Dim
Fijne plaat, de terugkerende licht jengelende gitaar is telkens weer lekker.