Why Bonnie - 90 in November (2022)

Label: Keeled Scales

8. Sharp Turn (3:54)
  9. Lot's Wife (2:46)
  10. Superhero (3:15)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Why Bonnie - 90 In November - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Why Bonnie - 90 In November
De Amerikaanse band Why Bonnie lijkt de zoveelste band met een voorliefde voor vrouwelijke 90s indierock, maar hoe vaker je naar dit album luistert, hoe mooier, veelzijdiger en bijzonderder het wordt

Why Bonnie heeft de afgelopen week nog niet heel veel aandacht getrokken met haar debuutalbum, maar 90 In November verdient deze aandacht absoluut. De frontvrouw van de van oorsprong Texaanse band schreef de meeste songs voor het album in New York, maar er werd uiteindelijk gekozen voor een studio in Texas en dat hoor je. Why Bonnie put uit de archieven van de 90s indierock, maar verwerkt ook invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek in haar songs. Hier blijft het niet bij, waardoor je steeds meer moois hoort in de songs van de Amerikaanse band, die in de persoon van Blair Howerton ook nog eens beschikt over een uitstekende zangeres en songwriter.

90 In November is het debuutalbum van de Amerikaanse band Why Bonnie en volgt op een aantal prima EP’s. De band komt oorspronkelijk uit Austin, Texas, maar omdat frontvrouw Blair Howerton de muziekhoofdstad van The Lone Star State inmiddels heeft verruild voor Brooklyn, New York, werden de meeste songs voor het debuut van Why Bonnie geschreven in The Big Apple tijdens de eindeloze lockdowns van de afgelopen twee jaar.

Omdat de band Texas misschien had verlaten, maar Texas de band niet had verlaten, werd het debuutalbum van Why Bonnie uiteindelijk overigens opgenomen in de thuisstaat van de band. Het is een debuut dat veelvuldig het predicaat “90s indierock” krijgt opgeplakt, maar dat predicaat vertelt wat mij betreft maar een deel van het verhaal van 90 In November.

Zeker wanneer de gitaren lekker gruizig klinken en Blair Howerton op haar lieflijkst zingt, doet de muziek van Why Bonnie inderdaad wel wat denken aan de rockbands uit de jaren 90 met een vrouwelijk boegbeeld, maar de Texaanse band kan ook met andere genres uit de voeten. 90 In November bevat hier en daar invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en laat ook flarden American Underground en psychedelica horen. Why Bonnie is hiernaast niet vies van een vleugje pop, waardoor het debuutalbum van de band niet zomaar kan worden weggestreept tegen de albums van al die andere bands van het moment die de mosterd halen bij de vrouwelijke indierock uit de jaren 90.

Uit dit genre haalt de band rond Blair Howerton de zo nu en dan lekker gruizige gitaren en de hard-zacht dynamiek, maar de muziek van Why Bonnie klinkt zowel complexer als verzorgder dan die van de meeste voorbeelden van weleer. De gitaarakkoorden op 90 In November kiezen lang niet altijd voor de meest voor de hand liggende weg en verder is het geluid van Why Bonnie verrijkt met piano en keyboards, waardoor de Amerikaanse band er in slaagt om een duidelijk eigen geluid te creëren, dat afwijkt van dat van de talloze soortgenoten.

Waar deze soortgenoten vaak hoge gitaarmuren opbouwen, is de muziek van Why Bonnie betrekkelijk sober en ruimtelijk, wat niet alleen ruimte biedt voor wat experiment, maar wat er bovendien voor zorgt dat de dromerige zang van Blair Howerton prachtig klinkt. 90 In November is een album dat zich dankzij de echo’s uit de jaren 90 makkelijk opdringt, maar het is ook een album dat de fantasie wat steviger prikkelt dan de albums waarmee het in eerste instantie associaties oproept.

Het is ook een album dat beter wordt wanneer je het wat vaker hebt gehoord, waardoor 90 In November bij mij begon als een ‘guilty pleasure’, maar inmiddels is uitgegroeid tot een album dat zomaar uit kan groeien tot een van mijn favorieten van het moment en wie weet wat er nog meer in zit.

Ook in tekstueel opzicht is 90 In November overigens een interessant album, want het isolement in New York heeft mooie en persoonlijke teksten opgeleverd. Het debuut van Why Bonnie is bovendien een interessant zoekplaatje, want de platenkast die de Texaanse band omver trekt op haar debuutalbum bevat veel meer dan een aantal indierock favorieten uit de jaren 90 en is de helden uit de thuisstaat niet vergeten. 90 In November hoort deze week bij de wat obscuurdere releases, maar het is echt een hele mooie. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Het album begint heel sterk, maar bij het vierde nummer merkte ik dat de aandacht begon te verslappen. Ik geef het binnenkort nog een kans.