Energy Orchard - Energy Orchard (1990)

Label: MCA

1. Belfast (4:56)
  2. Somebody's Brother (6:41)
  3. Lion (4:48)
  4. One, Two Brown Eyes (3:52)
  5. King of Love (4:11)
  6. Sailortown (4:09)
  7. Walk in Love (3:02)
  8. This House Must Fall (3:45)
  9. Sweet Irish Rose (3:51)
  10. Hard Street (4:56)
  11. Good Day to Die (4:14)
  12. Belfast [Instrumental] (1:53)
Nog geen woord geschreven bij deze Ierse band. Nou zeg, dat valt A zwaar tegen en B tekent hun grote onbekendheid. Kennelijk. Band rondom alleskunner, yes yes, Bap Kennedy, later nog met een fraaie solo carrière, tot aan zijn, damned damned, vroegtijdig overlijden, kanker geloof ik. Hoe onrechtvaardig mag en kan of moet het zijn ja, ????,

Dit debuut dan, destijds ook al ondergewaardeerd, ja, nog enigszins scorende in Ierland, het land waar ze vandaan kwamen. Van the Man never ver weg dus. Je kunt mindere vergelijkingen maken, ja toch?

Belfast hun grootste hit daar, hoe klein ook, ja. Geschreven niet door Bap maar een ander lid destijds. Somebody's Brother, Sailortown, nog altijd geweldige nummers, tijdloos ook. Na 4 platen hielden de heren het voor gezien met een destijds aflopend contract. Geen succes ook en Bap solo dan, o.a. met ene Steve Earle, toe maar zeg....

Maar deze dus nog zeer genietbaar, staat dan ook met enige regelmaat op. Enne, beluister dan ook meteen hun andere 3 albums, m.n. Shinola ware een Irish monster, wat een plaat ja. Nog destijds op ltd. 2cd met een mini live album erbij. Goede muziek, fraaie teksten, Ierland, havens, family, etc. Check it out dan maar