Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down (2022)

Label: Secretly Canadian

1. Spitting Off the Edge of the World (4:17)

met Perfume Genius

2. Lovebomb (5:06)
  3. Wolf (4:13)
  4. Fleez (3:58)
  5. Burning (4:05)
  6. Blacktop (4:23)
  7. Different Today (4:27)
  8. Mars (1:55)
avatar van coldwarkids
Spitting Off The Edge Of The World (Feat. Perfume Genius)

Eerste single van hun eerste plaat in 9 jaar!

avatar van Doc
Doc
Leuke single. Ik draai Fever to tell nog wel eens. Het werd daarna per plaat minder in mijn beleving (minder rauw en energiek vooral). Deze single heeft met Fever to tell weinig te maken maar ik vind hem toch lekker klinken. Toch benieuwd naar de rest.

avatar van Rvdz
Burning is wel heel erg goed, doet me vooralsnog meer dan de openingstrack.

avatar van henrie9
Hoelang negen jaar wachten ook was, de alternatieve rockers Yeah Yeah Yeahs komen toch maar weer door de grote poort naar binnen. Wat ze na die jaren nu in de aanbieding hebben is kort maar krachtig: super! Sinds die tijd maakte de wereld een en ander mee en kwam er een plaat tot stand, aldus de band, "tussen rillingen, tranen en euforie, optrekkende pijn en onthulling van de waarheid". Ze deinzen er dus niet voor terug om tal van netelige gevoeligheden in de ogen te zien en wat iedereen in de greep houdt te delen.
Al vanaf de filmisch grootse opener 'Spitting Off the Edge of the World', song over de klimaatcatastrofe, gaan ze met vocale bijstand van Perfume Genius rebellerend de ruimte in, omgeven door bommen en buigende hoofden, met kosmische synths en beats die zo van Gary Numan lijken te komen. Er is ook het zeer zwoele kantje aan Yeah Yeah Yeahs, als in 'Lovebomb', waar Karen O's sensuele stemgeluid als vanouds over de nieuwe, donkere soundscapes zweemt, net zoals tegenwoordig ook nieuwkomers als Sylvie Kreusch het zo schitterend doen. Daarna krijgen we new wave-orkestraties in 'Wolf'. Wat een zwiepende synthpopsong is dat! En wat een funky extatische stamper is het eropvolgende 'Fleez', Karen O blijmoedig jonglerend met een prominent buitelende bas.
'Burning' is een soulvolle banger, met fraaie energieke piano, die smeekt om afkoeling ('cool it down') van een wereld in brand. De song gaat over de hoop dat het meest geliefde beschermd blijft en dat we daar met z'n allen ook alles voor doen. Aan de basis liggen de Californische bosbranden, maar ook een persoonlijk trauma van Karen O, die zelf een helse brand meemaakte waar gelukkig haar meest persoonlijke bezittingen bij wonder volledig gevrijwaard bleven. De dromerige rust in 'Blacktop' is een en al intieme sensualiteit met een melodieuze hoofdrol voor een aangenaam hoogsnerpende synthesizer. In het opgewekte 'Different Today' leert Karen O ons dat de wereld ook bij de pijn van een verbroken liefdesrelatie gewoon blijft doordraaien. In het stilte-na-de-storm-slotnummer 'Mars' krijgen we dan, bijna op minimalistische E.T.-elektronica, moeder Karen O in een spoken-word met haar zoon. Meer nabije communicatie kan je op een plaat niet prijsgeven.

De huidige sound van het gerevitaliseerde Yeah Yeah Yeahs is matuurder geworden, het geheel is o zo kleurrijk, de instrumentatie zit minder bij de elektrische gitaren, maar voller bij synths en elektro, we krijgen tweeëndertig minuten vol weelderigheid en alles zo dramatisch als wat. Acht songs tout court die energiek en behaaglijk van de ene versnelling naar de andere stuiteren en nadien alleen maar om de repeatknop vragen. Schitterende rentrée!

Na een hiaat van negen jaar hoop je eigenlijk stiekem toch wel op meer dan een half uur aan nieuwe muziek. Anderzijds is het zo fijn dat de New Yorkse indierockers Yeah Yeah Yeahs weer van zich laten horen. Cool It Down volgt het uiterst plezierig dansbare Mosquito op, en staat mijlenver verwijderd van het aanstekelijke schreeuwerige Fever to Tell garagepunk debuut. Man, wat weten ze met die plaat toch een oorverdovende, overdonderende indruk achter te laten. Karen O eist hierop overduidelijk de hoofdrol op, en roept met haar vocale voordracht herinneringen op die refereren aan het betere PJ Harvey en Siouxsie and the Banshees werk. Rauw, punky, sensueel diva gedrag. Opvolger Show Your Bones stoeit met glamrock en psychedelica en met het poppy It’s Blitz! verkennen ze de mogelijkheden van elektrodisco en krautrock.

Cool It Down dus, breng het evenwicht terug in het leven. Yeah Yeah Yeahs bijt met Spitting Off the Edge of the World de spits af. Muzikaal wonderkind Perfume Genius legt er verstikkende paarse lagen aan deprimerende old school synthpop overheen. Een track over ziekelijk verval, de aarde aan de afgrond van de hel, waar strengels aan verdord onkruid hongerig om zich heen grijpen om de aarde het alles verduisterende niets in te sleuren. Burning, de wereld staat in brand, hoe bouw je in die asresten een bestaan op? Karen O in de rol van ontvlambare vurige feniks die haar onsterfelijkheid aan haar kind overdraagt en hem de nagloeiende puinhoop van de vorige generatie schenkt.

Deze tragiek verklaart tevens de periode aan afwezigheid. Karen O is in 2015 bevallen van een zoon, en het gezinsleven slokt alle aandacht op. Je gunt het nageslacht elk tastbaar geluk, maar in de loop der jaren komen de vragen, eerst onschuldig, lief en kinderlijk, al snel gevolgd door het verraad van de realiteit. Mama, waar is de bescherming, de veiligheid en die alles overwinnende liefde gebleven die je mij trouw beloofde? Waarom doen al die grote mensen zo raar? Hoe complex confronterend kan die weerspiegeling zijn als je eigen bloed die grip op de zekerheid al zo jong kwijtraakt?

Lovebomb voedt zich met diezelfde moederliefde en haalt net als Mars die ontluikende fascinatie van het sterrenstelsel aan welke ze met haar jonge afstammeling deelt. Poëzie zonder woorden, de belevenis van het oneindigende in het eindigende. De kilte van de onwetendheid, kosmisch gebundeld in spacende zwaartekrachtloosheid. Dichterbij de verlichtende liefde bedrijvende hemellichamen, die altijd blijven bestaan, ongeacht de voortzetting van onze woonplaneet. Karen O is behoedzaam instinctief, hongerig als een Wolf, haar welp beschermend tegen de boosaardige buitenwereld. Dierlijk liefkozend, alert offensief in de aanvalsmodus. En toch blijft dat sprankje veelbelovende hoop intact. Different Today, ontwaken uit de boze droom, vanuit een nieuw startpunt de stilstand achter je laten en die passiviteit tot activiteit omkneden.

Cool It Down weerkaatst de huidige maatschappelijke situatie in het jaren tachtig verleden. Dezelfde flora en fauna milieuproblematiek angsten, dezelfde Koude Oorlog dreiging, dezelfde grondstoffen schaarste en dezelfde financiële boetedoening. En daar hoort dezelfde muzikale soundtrack bij. Yeah Yeah Yeahs vermijdt zoveel mogelijk de leegzuigende postpunk boosheid, en dropt een achttal agressieve elektronische new wave tijdsbommen welke op het punt staan om in een bloemenzee aan fortuinlijke opportunistische gunmomenten te exploderen.

Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Pinsnider
Wat een lekkere, vette, plaat!! Maar wat is Lovebomb ongelofelijk ruk zeg!!!!

avatar van Dance Lover
Schitterend nummer juist!

Sowieso wat een heerlijke plaat, met veel epische en hypnotiserende arrangementen.

avatar van vigil
Een drie plusje, Different Today is hier de favoriet

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down
Na lange afwezigheid keerde de Amerikaanse band Yeah Yeah Yeahs in 2022 terug met een nieuw album, dat ver is verwijderd van het debuutalbum van de band, maar dat verrassend makkelijk overtuigt

Het was een jaar of negen stil rond de Amerikaanse band Yeah Yeah Yeahs, maar in de herfst van 2022 verscheen dan toch nog een niet meer verwacht album. Cool It Down lijkt in niets op het met garagerock gevulde debuutalbum van de band, maar verrast met een met veel elektronica ingekleurd geluid. Het is een donker en melancholisch, maar ook wat mysterieus geluid, dat makkelijk indruk maakt en iets toevoegt aan het oeuvre van de Amerikaanse band. De meerdere lagen atmosferisch klinkende synths passen prachtig bij de zang van frontvrouw Karen O, waarna mooie gitaarlijnen en bijzondere beats het album voorzien van een geheel eigen geluid. Mooie comeback.

Bij de naam Yeah Yeah Yeahs denk ik toch vooral aan Fever To Tell, het geweldige debuutalbum van de band uit New York. Op het album uit 2003 maakte de Amerikaanse band nog behoorlijk rauwe muziek met vooral invloeden uit de garagerock en de punk. Die invloeden waren ook nog wel te horen op het net wat mindere maar nog steeds uitstekende Show Your Bones uit 2006. Op It's Blitz! koos Yeah Yeah Yeahs voor een veel elektronischer geluid, met zo nu en dan invloeden uit de postpunk.

Na het album verloor ik de band rond boegbeeld Karen O uit het oog, want aan het in 2013 verschenen Mosquito heb ik geen enkele herinnering. De afgelopen negen jaar was het stil rond de band en moesten we het doen met aardig maar niet opzienbarend solowerk van Karen O. Het afgelopen herfst verschenen Cool It Down sneeuwde bij mij wat onder door het grote aantal releases tijdens de herfstmaanden, maar nieuwsgierig geworden door de notering in flink wat jaarlijstjes, heb ik het album er toch bij gepakt.

Toen de openingstrack door de speakers kwam, vond ik het maar moeilijk te geloven dat Cool It Down is gemaakt door dezelfde band die negentien jaar geleden zoveel indruk maakte met Fever To Tell. De rauwe gitaarriffs van het debuutalbum hebben plaatsgemaakt voor wolken synths, die overtrekken als donkere wolken op een mooie zomerdag. Het zwaar aangezette elektronische klankentapijt wordt gecombineerd met de prachtig klinkende stem van Karen O, die maar heel af en toe een venijnige noot laat horen.

De openingstrack van Cool It Down is geen uitzondering, want ook op de rest van het album domineren de synths. De donkere of zelfs duistere lagen elektronica vloeien fraai samen met de soms gesproken zang van Karen O die zich als een Scandinavische ijsprinses door de tracks heen praat en zingt. Het lijkt misschien in niets op het debuutalbum van de band uit New York, maar ik vind het verrassend mooi.

Brian Chase, Nick Zinner en Karen O zijn sinds het debuutalbum van de band enorm gegroeid als muzikant en ook de productie van Dave Sitek is bijzonder overtuigend. Het is heel lang stil geweest rond Yeah Yeah Yeahs en dat is meestal geen goed teken. Lange stiltes leveren maar zelden memorabele comeback albums op, maar Cool It Down behoort tot de uitzonderingen. Het vijfde album van Yeah Yeah Yeahs laat een geïnspireerd klinkende band horen en het is bovendien een band die zich heeft vernieuwd.

Bij beluistering van Cool It Down verlang ik met enige regelmaat terug naar de garagerock uit de begindagen van de band, maar ik vind het door elektronica gedomineerde en wat meer pop georiënteerde geluid van Yeah Yeah Yeahs zeker aangenaam en absoluut interessant. Achter alle elektronica zijn overigens nog wel wat flarden van het originele geluid van de band te horen, met hier en daar lekker ruw gitaarwerk, maar meestal domineren de grootse en vaak wat melancholische klanken, hier en daar aangevuld met stuwende beats met een hiphop tintje.

Misschien nog wel het interessantst zijn de momenten waarop de band gas terug neemt, zoals in het geweldige Burning, dat nogal wat echo’s uit een aantal decennia popmuziek bevat. De tweede helft van het album vind ik sowieso een stuk subtieler en sterker dan het eerste deel. Ik let het album afgelopen herfst makkelijk liggen, maar daar is dit album, dat het best tot zijn recht komt bij beluistering met de koptelefoon, echt veel te goed voor. Jammer dat het wat aan de korte kant is. Erwin Zijleman