Bonny Light Horseman - Rolling Golden Holy (2022)

Country / Folk
Label: 37d03d

1. Exile (3:34)
  2. Comrade Sweetheart (3:33)
  3. California (3:16)
  4. Summer Dream (5:20)
  5. Gone by Fall (2:48)
  6. Sweetbread (3:40)
  7. Someone to Weep for Me (3:21)
  8. Fleur de Lis (4:23)
  9. Fair Annie (3:00)
  10. Cold Rain and Snow (2:48)
avatar van Grizzly Bear
Nog geen berichten hier, en nog maar drie weken te gaan. Er zijn inmiddels al vier heerlijke singles uit:
Bonny Light Horseman – “Sweetbread” - stereogum.com

avatar van Justinx
Grizzly Bear schreef:
Bonny Light Horseman – “Sweetbread” - stereogum.com

Sweetbread vind ik naast The Roving en Deep In Love misschien wel het beste nummer van Bonny Light Horseman. De stem van Eric D. Johnson valt echt goed bij mij, al waardeer ik Fruit Bats veel meer. Een leuke combi tussen folk en pop, terwijl Bonny Light Horseman veel meer richting country en folk gaat.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bonny Light Horseman - Rolling Golden Holy - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bonny Light Horseman - Rolling Golden Holy
Bonny Light Horseman laat op Rolling Golden Holy horen dat het debuutalbum van de ‘supergroep’ geen toevalstreffer was en laat bovendien horen dat het ook een stuk moderner kan klinken

Eric D. Johnson, Josh Kaufman en Anaïs Mitchell bundelden tweeënhalf jaar geleden voor het eerst de krachten als Bonny Light Horseman, wat een uitstekend debuutalbum vol folk traditionals opleverde. Ook op Rolling Golden Holy vullen de drie Amerikaanse muzikanten elkaar weer prachtig aan, wat een album oplevert dat zowel in muzikaal als in vocaal opzicht indruk maakt. Rolling Golden Holy klinkt direct vertrouwd, maar het is ook een duidelijk moderner klinkend album met een serie eigen songs van het drietal uit New York. Gelegenheidsbands stellen vaak teleur, maar Bonny Light Horseman is de uitzondering die de regel bevestigt.

Bonny Light Horseman werd helemaal aan het begin van 2020 gepresenteerd als een ‘supergroep’. Nu was het bundelen van de krachten door een aantal gerenommeerde muzikanten in het verleden zeker geen garantie voor een goed album, integendeel zelfs, maar Eric D. Johnson, Josh Kaufman en Anaïs Mitchell verdienden het predicaat ‘supergroep’ absoluut. Het titelloze debuut van het Amerikaanse drietal ging aan de haal met een aantal folk traditionals, die op zeer fraaie wijze het heden in werden getild.

Waar de leden van supergroepen elkaar in het verleden meestal alleen maar in de weg zaten, zeker wanneer de ego’s groot waren, wisten Eric D. Johnson, Josh Kaufman en Anaïs Mitchell elkaar te inspireren tot grootse daden. Bij een project als dit is het altijd afwachten of het debuutalbum nog een vervolg krijgt, maar ondanks hun eigen carrières hebben de drie Amerikaanse muzikanten de tijd gevonden voor een tweede album van Bonny Light Horseman.

Op Rolling Golden Holy gaat Bonny Light Horseman verder waar het ruim tweeënhalf jaar geleden ophield, maar het tweede album van het drietal is ook een flink ander album dan het terecht geprezen debuut. Het belangrijkste verschil zit hem in de songs op het album. Op het debuutalbum vertolkten Eric D. Johnson, Josh Kaufman en Anaïs Mitchell zoals gezegd vooral folk traditionals, waaronder een aantal stokoude. Voor Rolling Golden Holy hebben de drie een aantal gloednieuwe songs geschreven, waardoor het nieuwe album wat eigentijdser klinkt dan het debuutalbum, al vindt ook Rolling Golden Holy de inspiratie deels in het verleden.

Eric D. Johnson, Josh Kaufman en Anaïs Mitchell timmerden sinds het eerste album van Bonny Light Horseman flink aan de weg met hun eigen projecten. Eric D. Johnson met zijn band Fruit Bats, Josh Kaufman als sessiemuzikant (deze week nog te horen op het fantastische album van Courtney Marie Andrews en eerder bij onder andere Taylor Swift) en producer (The Hold Steady, Cassandra Jenkins) en Anaïs Mitchell met haar solocarrière, die een boost kreeg met het begin dit jaar verschenen titelloze album. Het heeft er voor gezorgd dat er op het tweede album van Bonny Light Horseman met veel vertrouwen wordt gemusiceerd.

Rolling Golden Holy is een behoorlijk ingetogen album vol subtiele maar ook sfeervolle klanken. Het drietal put ook dit keer nadrukkelijk uit de archieven van de folk, maar ook uitstapjes richting country en jazz worden niet geschuwd. Eric D. Johnson, Josh Kaufman en Anaïs Mitchell laten zich op hun tweede album, waarop ze worden bijgestaan door een ritmesectie, niet verleiden tot muzikaal spierballenvertoon, maar met name het snarenwerk op het album is zo nu en dan wonderschoon.

Rolling Golden Holy is wel een album met vocaal spierballenvertoon. Eric D. Johnson en vooral Anaïs Mitchell tekenen voor prachtige zang en incidenteel mogen hun stemmen elkaar fraai versterken. Supergroepen kwamen in het verleden vaak niet verder dan één album en vaak viel dit nog tegen ook, maar Bonny Light Horseman heeft met de release van Rolling Golden Holy twee prima albums op haar naam staan, waarvan ik het tweede album nog een stuk hoger aan sla dan het debuutalbum. Een ware traktatie voor de liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek en ook deze smaakt naar meer. Erwin Zijleman

avatar van vinylbeleving
Na het prachtige self titled album van Anaïs Mitchell, worden we dit jaar nog een keer getrakteerd op meer muziek van Mitchell en haar muzikale vrienden. Wat een schoonheid dit album, de instrumentatie en samenzang is zó subtiel en effectief, soms heb je niet eens door wie er zingt, soms klinkt er ergens een mondharmonica of een zachte sax op de achtergrond. Hier klinkt echt een groep muzikanten die zeer op elkaar ingespeeld lijkt te zijn.
Alles is in balans en het album klinkt productioneel echt heel mooi. Dat is ook een groot compliment voor de persoon of personen die achter de knoppen zat. Want met name mixing kan echt een smaak ding zijn. Op Rolling Golden Holy klinkt alles in balans en kan de muziek daardoor echt ademen. Wat een fraaie herfstplaat zeg. Perfect voor een wandeling in het bos.

avatar van Tonio
Aangetrokken van de lovende reacties van gebruikers, wier smaak redelijk overeen komt met de mijne, maar eens naar dit album geluisterd. En ik haak al snel af door de stem van Anaïs Mitchell. Ook zij zingt zoals veel zangeressen dat tegenwoordig doen: beetje dichtgeknepen stemmetje, af en toe neigend naar wat kinderlijk. Ik hoor best wel dat ze vocale mogelijkheden heeft. Ik zou zeggen: neem eens zangles bij een klassiek geschoolde lerares en laat alle holten in je hoofd hun werk doen. Dan sta je versteld van je mogelijkheden!

Het goede nieuws is is dat ik prima composities hoor, en dat er zeer vakkundig en met liefde gemusiceerd wordt. Het enthousiasme in eerdere posts kan ik dan ook goed begrijpen.

Ik onthoud me even van een waardering en beloof om di album over een tijd nog eens een kans te geven ...

Dim
De instrumentatie is helemaal niet verkeerd, maar de vocalen spreken mij een stuk minder aan, met name die van Anais Mitchell zijn soms nogal een pijnpunt.