The Midnight - Heroes (2022)

Electronic / Pop
Label: Counter

1. Golden Gate (6:04)
  2. Brooklyn. Friday. Love. (3:52)
  3. Heartbeat (3:50)
  4. A Place of Her Own (5:33)
  5. Heroes (5:13)
  6. Heart Worth Breaking (5:07)
  7. Loved by You (3:44)
  8. Aerostar (4:55)
  9. Change Your Heart or Die (3:31)
  10. Avalanche (4:27)
  11. Souvenir (3:34)
  12. Photograph (2:37)
  13. Energy Never Dies, It Just Transforms (4:20)
avatar van The Arcade Kid
Voor mij is dit de eerste keer dat ik teleurgesteld ben in een plaat van The Midnight. De vorige vijf albums vind ik stuk voor stuk fantastisch, maar dit gaat er niet zo goed in bij mij.

Ik vind de titeltrack 'Heroes' en de single 'Heartbeat' echt grandioos, maar daar blijft het wel een beetje bij. 'Heart Worth Breaking' is t.o.v. de rest van de plaat niet slecht en tenminste een echte Midnight-track, maar op één van de andere albums had het nummer niet opgevallen. 'Brooklyn. Friday. Love.' heeft een superlekkere laatste minuut, maar vind ik vooral qua coupletten echt drie keer niks. De rest van de tracks vind ik niet eens zozeer slecht, maar het kabbelt allemaal maar een beetje doelloos en nietszeggend door. 'Change Your Heart' is natuurlijk wel een stuk pittiger, maar het raakt me niet.

Wat wel grappig is is hoe erg je de invloed van specifieke rockbands hoort in bepaalde tracks van dit album. Denk aan Heartbeat (Van Halen), Avalanche (30 seconds to Mars), Change Your Heart (Def Leppard) en Heroes (Toto, Sting). Bij de laatstgenoemde is de overeenkomst van het laatste stuk van het nummer met het laatste stuk van Toto's nummer 'Home of the Brave' zelfs dusdanig dat het bijna niet anders kan dan dat de mannen van The Midnight dit bewust hebben gedaan of zich er op z'n minst bewust van zijn. Ook zijn de ad-lips op deze track alsof Sting ze heeft ingezongen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het alleen maar mooi wanneer artiesten niet volledig blijven hangen in wat ze al hebben gedaan; beetje progressie en afwisseling is fijn. Toch is The Midnight wat mij betreft te ver bij zichzelf vandaan gaan staan met dit album en krijg ik regelmatig het gevoel dat ik naar een hele andere artiest aan het luisteren ben. Voor mij kenmerkte The Midnight zich tot nu toe door hun enorm warme en ronde sound, maar dit album klinkt regelmatig een beetje koel en/of leeg.

Hopelijk gaat The Midnight in de toekomst weer terug naar platen met iets minder nummers, iets meer structuur en vooral meer warmte.

Kan er op dit moment niet meer dan 3 sterren voor geven.

avatar van Thomas86
eerdere albums zijn beter ja, toch blijft t uiterst vermakelijk en is dit een stapje dichter naar de grote zalen.