Nat Birchall Unity Ensemble - Spiritual Progressions (2022)

Jazz
Label: Ancient Archive of Sound

1. Unity (8:49)
  2. Lokumbe (10:06)
  3. Nile Valley (10:27)
  4. Sun in the East (10:12)
avatar van Mssr Renard
Het eerste album van Birchall in 2 / 3 jaar tijd in band-setting. Door de werelwijde pandemie-maatregelen,nam Nat zijn voorgaande platen geheel solo op (waar hij dan alle instrumenten voor zijn rekening nam). Om hem te dteunen heb ik deze ook allemaal gekocht, waarvan twee als fysiek album.

Deze heb ik ook direct ge-pre-orderd. Met Nat kan je gewoon geen kat in de zak kopen. Hij staat garant voor de meest fantastische modal/spiritual jazz ala Lateef en Coltrane. Hier weer met zijn vaste pianist Adam Fairhall.

avatar van Mssr Renard
Fantastisch, vandaag kwam deze binnen, op lp. Vér voor de releasedate, wat een gelukzaligheid: Nat Birchall Unity Ensemble | Discography | Discogs

En wat klinkt hij mooi. Fantastistiche warme open productie en heerlijk op Nat weer in een bandsetting te horen. Het pianospel van Adam Fairhall is werkelijk subliem. Soms net of je Coltrane en Tyner samen hoort.

Door de bandsetting (alles is op een dag, in een keer opgenomen), klinkt Nat overtuigender en meer in zijn element. Hij is een prima multi-instrumentalist, maar op de eerste plaats een fantastische saxofonist en fluitist, en dat de andere instrumenten weer door een band zijn gespeeld, geeft hem weer meer kans om te laten horen wat hij kan.

Ik heb wel het gevoel dat er wat overdubs zijn, want Nat kon het niet laten hier en daar wat van die vreemde instrumenten erbij te spelen (mbira, balafoon, qunibiri).

De warmte en soul in zijn saxspel vind ik zo heerlijk. Eén van de beste spiritual jazz / afrojazz (met een klein vleugje freejazz)-platen van dit jaar en zeker één van de betere uit zijn inmiddels omvangrijke œuvre.

Alle songs zijn van Nat zelf, al lijk ik Unity wel al eerder te hebben gehoord (op een oudere plaat?). Hoedanook een aanbeveler en misschien wel de beste plaat van 2022.