Makaya McCraven - In These Times (2022)

Jazz
Label: International Anthem

1. In These Times (7:09)
  2. The Fours (3:26)
  3. High Fives (3:39)
  4. Dream Another (3:12)
  5. Lullaby (3:33)
  6. This Place That Place (3:56)
  7. The Calling (1:47)
  8. Seventh String (3:05)
  9. So Ubuji (3:01)
  10. The Knew Untitled (4:27)
  11. The Title (3:57)
avatar van Dreten Bukgat
heerlijk nieuws/heerlijk vooruitzicht deze nieuw aangekondigde makaya...

avatar van jurado
Ja! Lekker.

avatar van davevr
Aangename plaat, al die zijstapjes naar funk en soul, wat hip hop ritmes er over uitgestrooid. Goed. Voorlopig een 4* maar ik vraag mij af of dit een blijver is,I'm new here is zo een klassieker.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Makaya McCraven - In These Times - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Makaya McCraven - In These Times
De Amerikaanse jazzmuzikant Makaya McCraven creëert op In These Times zijn eigen muzikale universum en het is er een dat van de eerste tot en met de laatste noot fascineert, verbaast, betovert en hypnotiseert

Zeker bij eerste beluistering van In These Times van Makaya McCraven had ik geen idee wat ik met dit album aan moest. Het is een album waarop het etiket jazz is geplakt, maar In These Times is zoveel meer dan jazz. Makaya McCraven gaat aan de haal met invloeden uit twee handen vol genres en smeedt alle invloeden vervolgens op fascinerende wijze aan elkaar. Soms klinkt het inderdaad jazzy, maar over het algemeen overschrijdt de Amerikaanse muzikant de grenzen van het genre ruimschoots. Er wordt onnavolgbaar gemusiceerd op dit album dat maar weinig houvast biedt, maar op een of andere manier ook iets rustgevends heeft. Absoluut een van de meest opzienbarende albums van het moment.

De krenten uit de pop werd de afgelopen week volledig gedomineerd door vrouwelijke muzikanten. Nu is het aandeel van vrouwelijke muzikanten wel vaker aan de hoge kant, maar 100% vrouwelijke muzikanten vind ik zelfs wat te veel van het goede. Daarom als extraatje een mannelijke muzikant en direct maar een die zich redelijk ver buiten mijn muzikale comfort zone beweegt. De muziek van Makaya McCraven, want daar heb ik het over, wordt over het algemeen in het hokje jazz geduwd. Daar is af en toe wel wat voor te zeggen, maar de Amerikaanse muzikant zoekt de grenzen van het genre nadrukkelijk op.

Makaya McCraven werd in Parijs geboren als kind van een Amerikaanse jazzmuzikant en een Hongaarse folkzangeres, maar groeide op in de Verenigde Staten, waar hij al op jonge leeftijd begon met het maken van muziek. Het deze week verschenen In These Times, dat de afgelopen weken al uitvoerig is bewierookt, is als ik het goed heb geteld het zevende soloalbum van de Amerikaanse muzikant, die hiernaast ook nog flink wat albums met anderen maakte, en het is wat mij betreft een album dat elf songs en ruim 41 minuten lang intrigeert.

In die 41 minuten is geen rol weggelegd voor vocalen, maar in muzikaal opzicht gebeurt er verschrikkelijk veel en zelfs zoveel dat ik ook na talloze keren luisteren nog nieuwe dingen hoor. Makaya McCraven is van oorsprong drummer en percussionist en trekt op In These Times op deze terreinen alles uit de kast. Het drumwerk op het album is fantastisch, maar het is ook ondersteunend aan een hele batterij instrumenten.

Hieronder de nodige blazers, die de muziek van Mayaka McCraven de kant van de jazz opduwen, maar wanneer de fluit, strijkers en vooral de harp worden ingezet, drijft In These Times redelijk ver af van de jazz, zoals ik die ken, en betovert het album met beeldende klanken die de fantasie prikkelen zoals maar weinig andere albums dit doen. Naast alle akoestische instrumenten verrijkt Makaya McCraven zijn songs ook nog eens met elektronica, waarna ook avant-garde gitarist Jeff Parker (onder andere bekend van Tortoise) zijn kunsten nog eens mag vertonen.

Zeker als Makaya McCraven met onnavolgbare ritmes strooit is de muziek op In These Times lastig te doorgronden, maar het album bevat ook bijna rustgevende passages. Invloeden uit de jazz, psychedelica, avant-garde, Krautrock, ambient, rock, wereldmuziek, hiphop en soul hebben allemaal hun weg gevonden naar dit bijzondere album en Makaya McCraven maakt tussendoor ook nog muziek waarvoor de genrenamen nog moeten worden bedacht.

Het is absoluut muziek die zich ver buiten mijn comfort zone beweegt, maar hoe vaker ik naar In These Times van Makaya McCraven luister hoe meer mooie dingen ik hoor en hoe dierbaarder dit album me wordt. Het is een album vol echo’s uit het verleden, maar de Amerikaanse muzikant maakt ook muziek van de toekomst.

In These Times staat vol beeldende muziek waar je zelf de beelden bij mag bedenken, maar het is ook muziek die het bewustzijn op fascinerende wijze beïnvloedt en hier en daar een hypnotiserende uitwerking heeft op de luisteraar. Ik begrijp nog steeds geen snars van In These Times van Makaya McCraven, maar wat is dit een bijzonder en bij vlagen hemeltergend mooi album. Erwin Zijleman

avatar van koosknook
De betovering ontbreekt m.i. op deze plaat. Veel te veel korte nummers, met versnipperde en ver uiteenlopende concepten biedt geen consistent album. Buitendat mis ik ook de dynamiek. De ietwat ambientachtige sferen liggen me toch een stuk minder.

avatar van spoon
Jazz in 2022. Ik neem mijn hoed af!!

Complex, veelzijdig, vernieuwend en ook een topproductie waardoor het ondanks heftige en complexe (ritmes) passages aangename luisterervaring blijft.

Begin met 4* maar zal waarschijnlijk wel hoger eindigen. Lijkt me stug dat dit bij meerdere luisterbeurten gaat vervelen.

avatar van Nr.4
Heel mooi album. Eerder werd ik nooit echt gegrepen door zijn werk, maar dit vind ik genieten. De openings/titeltrack al helemaal.

avatar van bonhovinyl
Beste jazz album van 2022 voor mij.
Complex, maar tegelijkertijd af en toe licht als een veertje en ook heel relaxt. Productie is fantastisch, de composities en arragementen prachtig. Naar het einde toe verliest het album wellicht een klein beetje de spanning, maar dat misschien een beetje muggenzifterij van mijn kant. Aanradert!

avatar van Mssr Renard
Indrukwekkende en magistraal mooie plaat van deze alleskunner. Het duurde even, masr deze heb ik uiteindelijk vorige week op vinyl binnen.

Makaya is één van niet zo vele dtummers/composers (Max Roach, Louis Hayes, Roy Haynes, Tony Williams, Mark Guilliani, Chico Hamiltonen dat vind ik altijd al erg bijzonder. Drummers hebben verstand van ritme en rare timings, maar veel drummers die ik al noemde en ook Makaya weten ook veel van harmonieen en melodieen.

Ik was al onder de indruk van eerdere platen van Makaya, maar deze plaat raakte mij direct zo enorm, dat ik hem bestelde. Artiesten moet je steunen. Los van het feit dat het om vinyl klinkt als een klok.

Muzikaal schaar ik dit onder de nujazz met invloeden uit de hiphop en acid jazz. Een welkome en goede mix van moderne stijlen met nét niet teveel electronica. Hier en daar doet het me wat denken aan toen 4Hero experimenteerde met analoge instrumenatie (Two Pages)

De plaat staat bol van het ijzersterke drumwerk van Maksya maar ook gave partijen van bassist Junius Paul en harpiste Brandee Younger, die ik ook hoog heb zitten. En dan nog die fijne fluit- en sitarpartijen. Erg fraai allemaal.