Chip Wickham - Cloud 10 (2022)

Jazz
Label: Gondwana

1. Cloud 10 (2:15)
  2. Stratospheric (6:56)
  3. Lower East Side (2:40)
  4. Winter (5:29)
  5. Tubby Chaser (8:33)
  6. Dark Eyes (2:23)
  7. The Hit (4:45)
  8. Before I Go (6:05)
Mssr Renard
Uiteraard deze direct in pre-order gezet. Sinds Chip bij Gondwana zit ben ik erg enthousiast. Sowieso zijn zijn solo-platen van grote klasse, en in feite was het niet zo erg voor Chip om bij Lovemonk te zitten, maar via Gondwana is er toch meer promotie, en Gondwana doet ook altijd aan speciale items zoals 12" en 7"-singles. Zo heb ik de laatste 12"-EP van Chip via Gondwana (met een eerbetoon aan Lonnie Liston-Smith) ook in huis.

Zoals gebruikelijk bij Gondwana is het artwork erg fijn, waarschijnlijk door Daniel Halsall gemaakt (broer van Matthew Halsall, labelbaas van Gondwana).

Mssr Renard
Op basis van de download geef ik deze vooralsnog een 4*, maar dat kan hoger uitvallen, wanneer ik de lp uiteindelijk binnen heb.

Het is een typische Wickham-plaat, dus een swingende seventies space/modal/spiritual jazz-plaat. Vooralsnog niet zo van mijn sokken geblazen alsbij Blue to Red. Door de Gondwana-invloeden merk ik wel meer invloeden uit de Britjazz, maar daar is Chip ook geen onbekende.

Mooie bijdragen trouwens weer van harpist Amanda Whiting en vibrafonist Ton Risco. Nieuw voor een Wickham-plaat zijn de bijdragen van trompettist Eoin Grace.