Rat Tally - In My Car (2022)

Label: 6131

8. Phone (2:49)
  9. White Girls (3:35)

met Jay Som

10. Hold Me Over (2:42)
  11. Mount Auburn Cemetery (3:08)
  12. Looking for You (2:41)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Rat Tally - In My Car - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Rat Tally - In My Car
De Amerikaanse muzikante Addy Harris opereert in een overvol genre, maar met haar debuutalbum als Rat Tally weet ze zich uiteindelijk toch te onderscheiden met een stel uitstekende songs

Ik liet het debuutalbum van Rat Tally in eerste instantie liggen omdat het het zoveelste album van een jonge vrouwelijke singer-songwriter in het indiesegment is, maar In My Car overtuigde me uiteindelijk toch. Het debuutalbum van Rat Tally is net wat veelzijdiger en bevat wat meer dynamiek dan de meeste andere albums in het genre en Addy Harris schrijft uitstekende songs. Het zijn songs die lekker in het gehoor liggen, maar die ook de mogelijkheid moeten krijgen om te groeien, waarna In My Car alleen maar leuker en interessanter wordt. Het blijft dringen in dit genre, maar op basis van haar debuutalbum geef ik Addy Harris aka Rat Tally een goede kans op succes.

Ook deze week had ik weer een aantal albums van jonge vrouwelijke singer-songwriters met een voorliefde voor indiepop en indierock liggen. Het album van Sofia Mills sprong er voor mij duidelijk uit en hier wilde ik het eigenlijk ook bij laten deze week, maar bij een extra rondje selecteren raakte ik toch ook voldoende gecharmeerd van In My Car van Rat Tally, waarna ook dit album een plekje op de krenten uit de pop afdwong.

Rat Tally is een project van Addy Harris, een jonge singer-songwriter die via Los Angeles en Boston in Chicago, Illinois, is terecht gekomen. Met In My Car schaart de jonge Amerikaanse muzikante zich onder de horde jonge vrouwelijke singer-songwriters met een voorliefde voor indiepop en -rock, die wordt aangevoerd door Phoebe Bridgers. In muzikaal en vocaal opzicht heeft In My Car absoluut raakvlakken met de muziek van Phoebe Bridgers, maar Rat Tally heeft zo te horen ook een zwak voor de vrouwelijke indierock helden uit de jaren 90.

De songs van de muzikante uit Chicago zijn heerlijk melodieus, maar het zijn melodieuze songs met stekelige randjes. Hier en daar klinkt de muziek van Rat Tally net wat steviger dan die van haar vele soortgenoten in het genre en zeker wanneer de gitaren voorzichtig ontsporen duwt Addy Harris haar muziek de kant van de 90s indierock op. In My Car bevat hiernaast ook een aantal intiemere songs met invloeden uit de folk en de (bedroom)pop, die de gruizige gitaren verruilen voor bijzonder aangename fluisterzang van de muzikante uit Chicago.

Bij snelle beluistering dacht ik alles op In My Car al wel eens eerder en beter gehoord te hebben, maar de intieme popliedjes van Addy Harris hebben iets. De Amerikaanse muzikante noemt In My Car op haar bandcamp pagina een album met “sad music for sad people. Or happy people. Or whoever” en dat is onbedoeld wel een mooie omschrijving van haar album. In My Car van Rat Tally is immers een veelzijdig album met voor elk wat wils.

Zeker de wat stevigere songs op het album overtuigen makkelijk, maar ook wanneer Addy Harris wat dichter tegen haar inspiratiebronnen uit het heden aan schuurt hoor je de kwaliteit in haar songs, in het gitaarwerk en in de mooie koortjes. In My Car bevat gastbijdragen van Jay Som en Madeline Kenney, die binnen de indiescene van het moment tot de smaakmakers mogen worden gerekend. Het is nog wat te vroeg om te zeggen of dit ook voor Addy Harris is weggelegd, maar ik vind het debuut van Rat Tally beter dan de meeste van de debuten van haar soort- en tijdgenoten en In My Car is een album dat baat heeft bij meerdere keren horen.

In een genre waarin eenheidsworst en verzadiging nadrukkelijk op de loer liggen, draait alles om onderscheidend vermogen en hier beschikt Rat Tally wat mij betreft over. In My Car klinkt in muzikaal opzicht verrassend goed en door alle uitbarstingen ook lekker dynamisch, Addy Harris beschikt over een aangenaam stemgeluid en de songs van de Amerikaanse muzikante zijn aansprekend en borduren bovendien niet al te makkelijk voort op de songs van de vele voorbeelden uit heden en verleden. Het zal niet meevallen om midden in de zomer de aandacht te trekken, maar In My Car van Rat Tally verdient deze aandacht zeker. Erwin Zijleman