Avantasia - A Paranormal Evening with the Moonflower Society (2022)

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Welcome to the Shadows (5:05)
  2. The Wicked Rule the Night (4:25)
  3. Kill the Pain Away (3:43)
  4. The Inmost Light (3:26)
  5. Misplaced Among the Angels (5:26)
  6. I Tame the Storm (3:52)
  7. Paper Plane (3:53)
  8. The Moonflower Society (5:14)
  9. Rhyme and Reason (4:41)
  10. Scars (4:13)
  11. Arabesque (10:10)
avatar van Kronos
Vorige hoes deed al wat aan het werk van Tim Burton denken, deze nog meer.

avatar van jasper1991
Avantasia krabbelt met deze plaat wat op na het relatief mindere Moonglow. Het doet allemaal vertrouwd aan met Kiske, Jorn Lande, Bob Catley, Ronnie Atkins, Eric Martin en Geoff Tate, die allemaal op de laatste paar albums meededen. Stuk voor stuk geweldige zangers, daar niet van. Ditmaal zijn ook Ralf Scheepers en Floor Jansen van de partij, geen verkeerde aanvulling. Floor komt ook prima uit de verf, hoewel ik Misplaced Among the Angels geen topper vind. Eigenlijk is verder vrijwel ieder nummer degelijk en catchy. De gebruikelijke snelle Kiske-track is ditmaal vrij goed, maar ook het mooi opbouwende openingsnummer zou ik willlen uitlichten.

avatar van vielip
Tsja, het is allemaal weer vrij aardig voor mekaar op dit zoveelste Avantasia album. Spannend is het al een heel tijdje niet meer vind ik. Nooit door de ondergrens zakkend maar altijd een ruime voldoende. Dat is best knap. Alleen weet het me persoonlijk al vanaf het vierde album zo ongeveer niet meer écht bij de lurven te pakken. De eerste twee albums blijven buitencategorie wat mij betreft. Op deze nieuwe worp zijn de nummers met Kiske (uiteraard zou ik bijna willen zeggen) en Lande weer de uitschieters. Het nummer met Floor is zeker niet slecht maar het doet me ook niet opveren. Het kabbelt me net wat teveel voort.

avatar van Kronos
Tja, als je niet van plan bent een album als dit lekker veel te draaien heeft het weinig zin het te beoordelen volgens mij. Spannend is het natuurlijk niet maar ik geniet hier net zo veel van als van de eerste albums (die overigens ook nooit spannend zijn geweest). Als ik naar de stemgemiddelden kijk ben ik niet de enige die er zo over denkt want dat blijft de gehele discografie vrij stabiel.

Kronos schreef:

Klopt. Ik zal m'n cijfer weg halen.

avatar van Ricardo74
Jammer genoeg wordt het hoge nivo van de eerste twee al tijden niet meer gehaald. Heb stukken gehoord maar het is meer van hetzelfde. Wellicht meester gitarist Henjo Richter weer eens inhuren en zelf de produktie gaan doen...

Ricardo74 schreef:

Meer van hetzelfde dus hetzelfde hoge niveau.

Volgens mij heeft het vooral te maken met nostalgie en de ontdekking van iets nieuws wanneer je Avantasia met die albums leerde kennen. Ik kocht ze er pas later bij en snap nog altijd niet echt waarom die twee eerste door sommigen zo bejubeld worden tegenover de latere albums. Maar als je naar de gemiddelden kijkt lijkt het niveau toch goed aangehouden te zijn.

Kronos schreef:

Ik wel. Die albums zijn qua stijl toch wel behoorlijk anders dan wat Tobias op latere albums ging doen. Ook productioneel klinken die eerste twee anders. Meer metal? Ja vind ik wel. De latere albums zijn uiteraard nooit slecht. Maar die eerste twee zijn en blijven het meest speciaal voor mij. Zeker als je ze destijds bij moment van uit komen bewust mee kreeg. Tobias mocht zijn grote wens in praktijk brengen en ging helemaal los. De frivoliteit, het onstuimige enthousiasme spat er vanaf. Toen die eerste twee een succes bleken ging hij het anders benaderen (denk ik). Hij had door dat hij iets succesvols in handen had en er geld mee te verdienen was. Tja, en dan wordt het verhaal toch wat anders. Nogmaals, elk album is meer dan gemiddeld maar die eerste twee...

avatar van jasper1991
In mijn oren zijn die eerste twee albums meer echte powermetal en is het vanaf The Scarecrow meer naar melodische rock gaan hellen. Ik vind zelf de eerste Metal Opera wel erg goed, een van Tobias' beste, maar die tweede al iets minder. Over het geheel genomen vind ik Avantasia wel een behoorlijk constante artiest.

jasper1991 schreef:
In mijn oren zijn die eerste twee albums meer echte powermetal...

Precies. Of meer metal zoals vielip schreef. Dat maakt het in mijn oren niet meteen beter. Na het lezen van erg positieve reacties vielen de albums mij wat tegen omdat ze vrij standaard power metal laten horen.

avatar van vielip
Kan zijn maar door de diverse zangers, zangeressen en de toch wel erg fraaie muzikale intermezzo's is het toch wel buitencategorie voor mij. Weet het zo uit m'n hoofd niet zeker maar waren er in die tijd al wel power metal bands die keltische invloeden in hun muziek hadden?

Ricardo74 schreef:

Al moet ik na een paar luisterbeurten toegeven dat de produktie beter is als voorgaande albums. Meer laag en openheid in het geheel. Al wordt nog nergens het nivo van de eerste 2 albums gehaald.
Gisteren Avantasia live op woodstock Polen gezien. Prachtig concert! Alleen speelt Sasha echt gewoon kneiter fals! Schaamteloos gewoon...

vielip schreef:

Klopt ja. De eerste twee heeft hij low budget geproduceerd vertelde hij mij. Hij is er zelf helemaal niet tevreden over. Ik vind juist dat deze fantastisch klinken! Vol energie en het gitaarwerk is superieur. Henjo is veel beter als Sasha welke een matig muziekant is. Ook qua producent is Sasha niet best. Ook op dit album klinken de drums als een natte krant! Geen helderheid te bespeuren en bekkens hoor je al helemaal niet. Zo zonde want qua muziek is het best in orde.
Voor mij blijven de eerste twee het beste. Zowel qua muziek, produktie en muziekanten.

avatar van Darkzone
Het artwork is weer prachtig en de albumtitel belooft het nodige. Maar luister je naar de muziek in de hier gelinkte video's, dan matcht dat niet met wat ik voor ogen had, en dan met name de misplaatste gastzangers en de manier van zingen.

Ik ken de muziek van Avantasia pas sinds vorige week toen ik op een vrijmarkt in Barneveld de cd/dvd van The Scarecrow in mijn handen geduwd kreeg. Ik was wel meteen verkocht. Inmiddels de 2-lp van Moonglow gekocht op Discogs, want die tracks die hier op MuMe staan, vind ik ook erg tof. Misschien niet meteen teveel hooi op mijn vork nemen, en pas later aan dit album beginnen.

avatar van Darkzone
Inmiddels op strictly limited edition fluorescent green vinyl in huis. Wederom prachtig artwork en de eerste lp klinkt erg lekker. Zal ongetwijfeld weer een groeiplaatje worden, net als zijn voorganger.