Tangerine Dream - Firestarter (1984)

West-Duitsland

4. Charly the Kid (3:51)
  5. Escaping Point (5:10)
  6. Rainbirds Move (2:31)
  7. Burning Force (4:17)
  8. Between Realities (2:26)
  9. Shop Territory (3:15)
  10. Flash Final (5:15)
  11. Out of the Heat (2:30)
avatar van Gerards Dream
De film Firestarter gaat over een meisje wat met haar ogen vuur kan maken, waarop een heksenjacht opvolgt.

De muziek die Tangerine Dream voor deze flim maakte is zeer afwisselend te noemen in positieve zin van het woord. Enkele kernwoorden hierbij zijn: wijds, experimenteel, meeslepend, melodisch en angstaanwekkend.

De sequencer wordt op dit album spaarzaam gebruikt, maar als hij dienst moet doen gelijk goed. Over het algemeen is de soundtrack Firestarter vrij rustig en zit muzikaal goed in elkaar. Lekkere wijdse klanken waarin je helemaal kan in opgaan.

tangmaster
Sterke soundtrack van TD bij een matige film. Muzikaal is dit album een hoogstandje. Lekker om op te zetten in de late avond. Gewoon een must have voor de TD fan.

tangmaster schreef:

Dat gevoel heb ik ook, dat de muziek die Tangerine Dream maakte, niet voor echte grote films waren, een uitzondering daar gelaten. En dat terwijl de muziek van Tangerine Dream al opzich behoorlijk beeldend is te noemen. Met mijn ogen dicht en dit album op heb ik zo een film in mijn hoofd die aan mijn eerdere bericht voldoet.

avatar van Gerards Dream
Net de dvd bekeken van deze film. Het is een goed onderhoudende rolprent, waarvan het verhaal wat al te Amerikaans is. Maar dan de soundtrack van Tangerine Dream die versterkt de sfeer van de film bijzonder mooi. Derhalve de waardering voor de muziek naar boven bijgesteld.

tangmaster
De film blijft matig tot zwak, de muziek is ijzersterk maar dat is geen garantie tot ondersteuning van de film. Muzikaal is het album zeer fijn om naar te luisteren en behoort het tot een van de sterkste van TD uit de jaren tachtig. Maar ja de film wordt er niet mee geholpen.

avatar van Gerards Dream
Ja, ik ben normaal niet zo'n filmkijker, maar deze heb ik wel met plezier bekeken. Wat komt door de betrekkelijke eenvoud van het verhaal. Geen zware complotten waardoor het lekker te volgen is. Wel is het leuk om eindelijk na jaren de film te zien waar de muziek zo goed van is. Het verhaal wat ik in mijn hoofd had door alleen de muziek komt goed overeen bij de beelden.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De verfilming naar het gelijknamige boek van Stephen King tot op heden nog steeds niet gezien. Zelf kwam ik niet eens door het boek heen, dus ik vraag me af of de film überhaupt wel wat is.
Anyway, de muziek die TD gemaakt heeft voor deze film is zeker goed te noemen. Muzikaal is het een typisch voorbeeld van wat TD stylistisch gezien allemaal te bieden had in die tijd en lijkt het alsnog qua stijl erg veel op albums zoals Poland, Le Parc en Froese's solo-album Pinnacles. Sommige stukken doen me zelfs erg denken aan "Walkabout" van Pinnacles, vanwege de aanhoudende dreigende ondertoon die erin terug te horen vallen. Alleen zorgt dat op deze soundtrack voor een dreigende sfeer, terwijl "Walkabout" juist wat dromerigs heeft.

TD heeft in de jaren '80 een karrenvracht aan soundtracks gemaakt, waarvan niet elke zo'n goed niveau heeft. Deze soundtrack is één van de uitzonderingen op de regel. Smaakvol, spraakmakend en onderhoudend biedt Firestarter een prima selectie van weliswaar korte, maar overtuigende nummers, waarin, bij herhaaldelijke beluistering, genoeg afwisseling en diepgang te ontdekken valt.
Er valt eigenlijk weinig op aan te merken. Verrassend is het misschien niet, maar het klinkt gewoon goed. 'And that's that' !!

yorgos.dalman
TD’s soundtrack van Sorcerer was ongrijpbaar en eigenzinnig (een beetje als de film zelf), die van Oasis gewoon erg mooi.
Ik heb het gevoel dat ze er met Firestarter een beetje tussenin blijven schipperen – veilige, degelijk gebaande muziek die nergens echt opmerkelijk wordt - voor een ‘brave’, weinig opzienbarende Hollywoodfilm.