Cari Cari - Welcome to Kookoo Island (2022)

Oostenrijk
Label: Perla Nera

1. Jelly Jelly (2:40)
  2. Belo Horizonte (3:44)
  3. Zdarlight 1992 (3:28)
  4. No Proper Life (2:45)
  5. Around the Bend (3:43)
  6. Bubu Fire (3:53)
  7. Welcome to Kookoo Island (2:52)
  8. Enter Crocodile Mountain (4:23)
  9. Last Days on Earth (3:01)
  10. A Life Under the Ocean (2:30)
  11. Departure from Kookoo Island (1:46)
avatar van Lura
Oostenrijk is niet bepaald het eerste land waaraan je denkt bij popmuziek. Toch herbergt het land interessante acts als Soap&Skin, Schmieds Puls en Son of the Velvet Rat van het ervaren duo Georg Altziebler en Heike Binder. Met het duo Son of the Velvet Rat zal Cari Cari zich ongetwijfeld verwant voelen, want beiden zijn beïnvloed door lo-fi Californian desert rock.

Het duo Stephanie Widmer en Alexander Köck beweren ooit begonnen te zijn, omdat ze graag hun muziek in een Quentin Tarantino film wilde hebben. De opener van hun debuut EP Amerippindunkler uit 2014 heet dan ook Dear Mr. Tarantino.

Hun volwaardige debuutalbum Anaana werd door Erwin Zijleman beloond met maar liefst vijf sterren, en daar valt zeker iets voor te zeggen. Dat album was bijzonder gevarieerd, van blues, rock, Americana, triphop tot aan psychedelica. En daarin hoor je af en toe de invloed van The White Stripes en The Black Keys terug.

Ook op hun nieuwe album Welcome to Kookoo Island klinken die invloeden nog sporadisch door. Het gebodene is andermaal gevarieerd en zijn de (psychedelische) zestiger jaren invloeden ruimschoots aanwezig. Het is dan ook niet zo vreemd dat het duo al regelmatig toerde met My Baby. Toch weten ze hun muziek een eigen signatuur mee te geven.

De korte, klassiek aandoende afsluiter Departure from Kookoo Island wijkt overigens af van de rest van het album. Met Welcome to Kookoo Island gaat het duo ongetwijfeld hun populariteit verder vergroten.

Cari Cari live:

14-11 AMSTERDAM : Bitterzoet

avatar van WoNa
Met Anaana blies Cari Cari mij vier jaar geleden van de sokken. Dat gebeurde live nog een keer in de bovenzaal van Paradiso. Daarna werd het stil en verdween de plaat langzaam naar de achtergrond.

De eerste beluistering van Welcome To KooKoo Island viel ronduit tegen. Tegen de herinnering viel niet op te boksen. Opgeven was ook hier geen optie. Bij de tweede beluistering hoorde ik al iets meer in de plaat en nu is hij niet uit mijn speler weg te branden. Alles waar Cari Cari zo goed in is, komt terug en met uitzondering van het laatste, wat te ingekakt nummer, is alles 100% raak. Een heerlijke plaat waar de surf gitaar met veel reverb prachtig geplaatst wordt in iedere setting. De man-vrouw zang afwisseling doet de rest. Hier schrijft een volkomen tevreden mens (die ook nog eens voor het eerst luistert naar de nieuwe The Beths, man!)

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Cari Cari - Welcome To Kookoo Island - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Cari Cari - Welcome To Kookoo Island
Cari Cari borduurt op Welcome To Kookoo Island voort op het droomdebuut van het Oostenrijkse duo, maar zet ook stappen, wat wederom een fantastisch album vol bezwering oplevert

ANAANA van het uit Wenen afkomstige tweetal Cari Cari kwam vier jaar geleden als een donderslag bij helder hemel. Stephanie Widmer en Alexander Köck maakten diepe indruk met een bonte mix van invloeden en songs met een bijna hypnotiserende werking. AANANA was een onbetwiste jaarlijstjesplaat, die helaas veel te weinig aandacht kreeg. Ook met Welcome To Kookoo Island zal het Oostenrijkse duo waarschijnlijk niet heel veel aandacht gaan trekken, maar ook het tweede album van Cari Cari is een geweldig album. Het recept is grotendeels gelijk gebleven, maar er zijn met succes een aantal nieuwe ingrediënten ingepast, waardoor Cari Cari alleen maar beter is geworden. Het levert wederom een wereldplaat op.

Bijna vier jaar geleden werd ik compleet weggeblazen en vervolgens ook nog eens verpletterd door ANAANA, het debuutalbum van het Oostenrijkse duo Cari Cari. Stephanie Widmer en Alexander Köck imponeerden op dit album met een unieke mix van invloeden en een serie geweldige songs, die stuk voor stuk goed waren voor een gevoel van euforie. ANAANA van Cari Cari haalde uiteindelijk de achtste plek in mijn jaarlijstje over 2018, maar had achteraf bezien nog wel een paar plaatsen hoger mogen eindigen.

Ondanks het sensationele debuut verdween Cari Cari de afgelopen jaren weer wat uit mijn geheugen, tot een paar weken geleden eindelijk de opvolger van het zo memorabele debuutalbum werd aangekondigd. Sindsdien waren mijn verwachtingen rond deze opvolger tot grote hoogten gestegen, maar een week of drie geleden kreeg ik het album dan eindelijk in handen. Het is goed dat ik de tijd heb kunnen nemen voor het vormen van mijn oordeel, want zeker bij eerste beluistering bleek dat mijn verwachtingen onrealistisch hoog waren.

Welcome To Kookoo Island opent met een uptempo track die niet had misstaan op een van de vroege albums van de Nederlandse band My Baby. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, integendeel zelfs, maar op een of andere manier had ik meer verwacht van Cari Cari. Dit gevoel van lichte teleurstelling had ik bij meer songs op het nieuwe album van het Oostenrijkse duo, dat natuurlijk onmogelijk zo hard kan aankomen als het geweldige debuutalbum. Het is een gevoel van teleurstelling dat al snel als sneeuw voor de zon is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor de euforie van bijna vier jaar geleden.

Cari Cari gaat op Welcome To Kookoo Island deels verder waar ANAANA vier jaar geleden ophield. Ook op het tweede album van het duo verwerken Stephanie Widmer en Alexander Köck zeer uiteenlopende invloeden. Psychedelica, Surf, blues en woestijnrock drukken het meest nadrukkelijk hun stempel op de muziek van het tweetal uit Wenen, maar ook invloeden uit de wereldmuziek, pop en rock en dance hebben hun weg gevonden naar de unieke muziek van Cari Cari, die ook nog eens is overgoten met een voodoo sausje.

In de uptempo songs schuren Stephanie Widmer en Alexander Köck dicht tegen de muziek van het al eerder genoemde My Baby aan, maar op Welcome To Kookoo Island domineren de wat lome en broeierige songs. Het gitaarwerk is net als op het debuutalbum van Cari Cari prachtig en ondanks of juist dankzij alle associaties niet of nauwelijks in een hokje of een tijdperk te duwen, wat overigens ook geldt voor de songs van Stephanie Widmer en Alexander Köck, die net zo makkelijk uit de Afrikaanse woestijn als van de oevers van de Mississippi kunnen komen, lof toch zo van de dansvloer.

Cari Cari creëert ook op haar tweede album een geheel eigen muzikaal universum en het is er een vol betovering en bezwering. In muzikaal opzicht trekt een bonte lappendeken voorbij, maar ook in vocaal opzicht staat het weer als een huis. Stephanie Widmer en Alexander Köck dragen allebei stevig bij aan de zang op het album, wat het veelkleurige karakter van de muziek van Cari Cari nog wat versterkt.

Welcome To Kookoo Island is natuurlijk niet de mokerslag van ANAANA dat echt uit het niets kwam, maar nu ik het nieuwe album flink wat keren heb gehoord, vind ik Welcome To Kookoo Island zeker niet minder dan het debuutalbum, dat mijn wereld vier jaar geleden zo op zijn kop zette. Oostenrijk heeft geen rijke traditie wanneer het gaat om goede popmuziek, maar met Cari Cari heeft het land iets sensationeel goeds in handen. Wat een waanzinnig album weer van dit bijzondere duo. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Ik vergelijk Cari Cari ook wel met een Limiñanas. Een zelfde soort drive of groove of hoe je het ook wil noemen. Niet altijd overigens, maar ik bespeur wel een soort van gelijkenis in stijl. Beide zeer prettig om te beluisteren overigens!